روسیه: کشورهای ساحلی خزر بر سر ادامه همکاری‌ها توافق کردند
روسیه: کشورهای ساحلی خزر بر سر ادامه همکاری‌ها توافق کردند

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای از سطح همکاری‌ها میان کشورهای ساحلی دریای خزر ابراز خرسندی و تاکید کرد: کشورهای عضو به توافقاتی بر سر اقدامات لازم پس از امضای کنوانسیون خزر دست یافتند. به گزارش لم پس به نقل از ایسنا، به نقل از پایگاه خبری لاتین آمریکا سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه […]

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای از سطح همکاری‌ها میان کشورهای ساحلی دریای خزر ابراز خرسندی و تاکید کرد: کشورهای عضو به توافقاتی بر سر اقدامات لازم پس از امضای کنوانسیون خزر دست یافتند.

به گزارش لم پس به نقل از ایسنا، به نقل از پایگاه خبری لاتین آمریکا سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پس از نشست وزرای پنج کشور حاشیه دریای خزر در قزاقستان گفت که مسکو از سطح همکاری میان این کشورها رضایت دارد.

لاوروف با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد که این کشورها به توافقاتی بر سر اقداماتی که باید پس از امضای کنوانسیون حقوقی خزر باید انجام دهند دست یافته‌اند.

وزیران امور خارجه ایران، روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در آستانه برگزاری نشست کشورهای ساحلی دریای خزر در آکتائوی قزاقستان با یکدیگر دیدار و برای ادامه همکاری‌ها پس از امضای کنوانسیون خزر توافق کردند.

در پنجمین نشست کشورهای حاشیه دریای خزر که روز یکشنبه ۱۲ اوت در قزاقستان برگزار شود قرار است این کنوانسیون توسط سران این کشورها امضاء شود.

نورسلطان نظربایف رییس جمهور قزاقستان در آستانه برگزاری این نشست گفت: ما اطمینان داریم که یک گام کلیدی در این زمینه برداشته خواهد شد و این لحظه‌ای بسیار مهم برای همه ما است.

وی در ادامه تصریح کرد: نزدیک به ۲۰ سال است که مذاکراتی پیچیده برای تطبیق‌ دادن مواضع این کشورهای همسایه در جریان است.

همچنین خیرت عبدالرحمانف وزیر امور خارجه قزاقستان در نشست وزرای کشورهای حاشیه دریای خزر در این باره گفت: اگرچه در ابتدای دیدار اختلاف‌نظرهایی وجود داشت، اما با توجه به تلاش‌های دیپلماتیک طرفین بر سر تمامی مسائل مرتبط با دریای خزر به اتفاق‌نظر دست یافتیم.

وی ادامه داد: برای اثبات همین کافی است که کنوانسیون مربوط به اساسنامه دریای خزر قرار است برای امضاء در اختیار روسای جمهور قرار گیرد.

 حسن روحانی رییس جمهور کشورمان صبح روز یکشنبه برای شرکت در این نشست وارد فرودگاه شهر آکتائو شد و از سوی مقامات ارشد قزاقستان مورد استقبال قرار گرفت.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در اجلاس وزیران کشورهای ساحلی دریای خزر تصریح کرد: در سایه اراده مثبت رهبران کشورهای ساحلی و فضای دوستانه و سازنده حاکم بر این نشست‌ها در آستانه امضای کنوانسیون رژیم حقوقی و شش موافقت‌نامه و پروتکل دیگر به علاوه صدور بیانیه اجلاس سران هستیم.

وی افزود: امضای این کنوانسیون پایان تمام مذاکرات و اقدامات در دریای خزر نیست و در واقع نقطه عطف و آغازی برای اجرای تفاهمات، نظارت بر اجرا و همچنین شروع مذاکرات برای امضای توافق‌نامه‌های جدید و ضروری به شمار می‌رود.