رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی صورت پذیرد
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی صورت پذیرد

به گزارش قلم پرس از تبریز، اکبر فتحی در جلسه وبینار اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری درخصوص شعار سال ۱۴۰۰ که با حضور حضرت حجت الاسلام والمسلمین تقوی نماینده محترم ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی برگزار شد در راستای پشتیبانی از تولید محصولات کشاورزی و مانع زدایی از آن اظهار داشت: ارتقای تولید نیازمند […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، اکبر فتحی در جلسه وبینار اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری درخصوص شعار سال ۱۴۰۰ که با حضور حضرت حجت الاسلام والمسلمین تقوی نماینده محترم ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی برگزار شد در راستای پشتیبانی از تولید محصولات کشاورزی و مانع زدایی از آن اظهار داشت: ارتقای تولید نیازمند شناسایی و رفع محدودیت هایی است که این عرصه با آن روبه روست.

 وی ضمن اشاره به منابع محدود آبی و خاکی بیان داشت: تولید انبوه محصولات کشاورزی، ارتقای بهره وری و عملکرد در واحد سطح و به طور کلی علمی سازی فرآیند تولید محصول را می طلبد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از تعریف نشدن یک نظام بهره برداری مشخص و مدون نسبت به شرایط هر استان و نیز عدم وجود برنامه ای برای بازرگانی محصولات کشاورزی به عنوان دو مشکل عمده و مهم پیش روی تولید این محصولات نام برده و گفت: در حوزه زراعت و باغبانی عمده قطعات ما قطعات خرد است که تولید کردن محصولات کشاورزی در این قطعات خرد توانایی رقابت را از این بخش سلب می نماید. لذا داشتن حضوری فعال و جدی در عرصه رقابت جهانی نیازمند کاهش هزینه های تمام شده محصول است. این امر نیز مستلزم تعریف نظام بهره برداری مشخص و مدون و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و یا حداقل یکسان کشتی است. همین طور داشتن برنامه ای مشخص در جهت بازرگانی محصولات کشاورزی و اصلاح نظام بازار به تحریک تولید منجر خواهد شد.

وی افزود: تولید کشاورزی در حال حاضر از مدل تار عنکبوتی پیروی می کند که هرساله به تولید مازاد یک محصول منجر می گردد و راه خلاصی از این مدل در تدوین الگوی کشت ملی است.

فتحی در بخش دیگری از سخنان خود به ذکر مصادیقی از مشکلات درون سازمانی پیش روی تولید کشاورزی پرداخت و بیان داشت : ما یک نظام به نام نظام جامع دامپروری داریم که فواصل و حرائم در آن تعریف شده است از طرفی خارج از سازمان  ضابطه های زیست محیطی، ضوابط سازمان راه و سازمان آب و برق نیز وجود دارد که با یکدیگر همخوانی ندارند و مادامی که این ضوابط یکدست نگردد در کل عرصه تولید اعم از صنعتی و کشاورزی با مشکل مواجه خواهیم بود؛ لذا اصلاح قانون نظام جامع دامپروری می بایستی در راس برنامه های مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به هدیه مقام معظم رهبری ازمحل صندوق توسعه ملی در رابطه با پروژه های غرب و شمال غرب کشور به استانهای ذینفع بیان داشت: پیاده سازی۹۶  تا ۹۸ درصد سیستم های آبیاری صورت پذیرفته و تزریق تسهیلات اندکی این طرح را تکمیل نموده و به تحریک تولید کمک خواهد کرد.

وی در پایان به نهادسازی هر یک از تشکیلات ها، معاونت ها و سازمانها درجهت پیشبرد اهدافشان پرداخت و گفت: صندوق حمایت از توسعه کشاورزی یکی از آنهاست که جهت جبران سرمایه گذاری اندک در بخش کشاورزی تشکیل شده است که برای پیشبرد اهداف خود به دنبال نهادسازی است در صورتی که این نهادها موجودند و از ظرفیت شرکت تعاون روستایی و شبکه های تعاون روستایی می توانند استفاده کنند؛ لذا در صورتی که ارتباط و لینکی بین بخش های مختلف ایجاد شود همه آنها می توانند از ظرفیت های یکدیگر بهره مند شوند.

انتهای پیام/۶۰۰۰۱