رئیس جمهور قزاقستان: ایران شریک کلیدی در منطقه است
رئیس جمهور قزاقستان: ایران شریک کلیدی در منطقه است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در سومین مقصد سفرش به چهار کشور آسیای مرکزی و به منظور دیدار و تبادل نظر با مقامات قزاقستان در نورسلطان پایتخت این کشور به سر می‌برد، امروز (چهارشنبه) با «قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان دیدار و در […]

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در سومین مقصد سفرش به چهار کشور آسیای مرکزی و به منظور دیدار و تبادل نظر با مقامات قزاقستان در نورسلطان پایتخت این کشور به سر می‌برد، امروز (چهارشنبه) با «قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور بحث و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار قزاقستان را از کشورهای دوست و همسایه در خزر خواند و نزدیکی مواضع دو کشور در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی را با اهمیت ارزیابی کرد.

 ظریف تلاش برای یافتن مسیرهای همکاری پایدار برای حفظ و گسترش روابط فیمابین را ضروری برشمرد. 

قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان نیز در این دیدار با تاکید بر تاریخ مشترک و اهمیت توسعه همکاری‌ها با کشورمان، جمهوری اسلامی ایران را شریک کلیدی در منطقه خواند و بر گسترش همه جانبه روابط در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی تأکید کرد.

تحولات برجام،  روند صلح در افغانستان، روند آستانه و سیکا از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین امروز با «مختار تیلو بردی» همتای قزاقستانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد و برنامه همکاری بین وزارت خارجه‌های دو کشور نیز به امضای دو وزیر خارجه رسید.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در نشست خبری مشترک با همتای قزاقستانی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات درباره ترسیم خط مبدا در خزر هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد و از حضور قزاقستان در اینچه برون، بندرعباس و چابهار استقبال کرد. (اینجا بخوانید)

 ظریف پیش از این به ازبکستان و قرقیزستان سفر و با رئیس جمهور و وزیر خارجه این دو کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. ترکمنستان مقصد بعدی سفر وزیر امور خارجه ایران به آسیای مرکزی است. ظریف در هفته‌ای که گذشت نیز سفری دوجانبه به تاجیکستان داشت و ضمن رایزنی با رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور در نهمین کنفرانس قلب آسیا – روند استانبول درباره افغانستان شرکت و با برخی مقامات شرکت کننده از جمله رئیس جمهور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/