رئیس جمهور: خروج جلفا از بن‌بست ریلی لازمه تقویت روابط اقتصادی منطقه ای است
رئیس جمهور: خروج جلفا از بن‌بست ریلی لازمه تقویت روابط اقتصادی منطقه ای است

[ad_1] رئیس جمهور ضمن تشریح دستاوردهای سفر استانی خود به آذربایجان شرقی گفت: احیای دریاچه ارومیه، ایجاد شرکت مس آذربایجان و صنایع پایین دستی این صنعت، خروج منطقه جلفا از بن بست ریلی، فعال کردن روابط اقتصادی با کشورهای حوزه اوراسیا و شانگهای و بالفعل کردن ظرفیت های کشاورزی استان از مهمترین موضوعات مورد بررسی […]

[ad_1]


رئیس جمهور ضمن تشریح دستاوردهای سفر استانی خود به آذربایجان شرقی گفت: احیای دریاچه ارومیه، ایجاد شرکت مس آذربایجان و صنایع پایین دستی این صنعت، خروج منطقه جلفا از بن بست ریلی، فعال کردن روابط اقتصادی با کشورهای حوزه اوراسیا و شانگهای و بالفعل کردن ظرفیت های کشاورزی استان از مهمترین موضوعات مورد بررسی در این سفر بود.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، آیت الله سیدابراهیم رئیسی شامگاه پنجشنبه در پایان سفر یک روزه خود به آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ابتدا از اصحاب رسانه تشکر می‌کنم که از ابتدای سفر تا این ساعت همراهی کردند و اخلار را منعکس کردند. 

وی ادامه داد: نکته اول آن است که آذربایجان شرقی دارای ظرفیت‌های زیادی است و ما بازدیدی از معادن مس و طلا داشتیم و نشان داد که ظرفیت معادن مس بیش از این میزانی است که در حال بهره‌برداری است و تولید می‌شود و اشتغال دارد و ایجاد صنایع پایین دستی آن می‌تواند اشتغال و ارزش افزوده ایجاد می‌کند. 

رییس جمهور با بیان اینکه تجارت و صادرات در  آذربایجان‌شرقی از موضوعات مهم دیگر است، گفت: اینجا استان تولید، صادرات و تجارت است و منطقه آزاد ارس هم بخش خوبی برای صادرات است که مشکلاتی در این منطقه آزاد و مناطق غیر آزاد وجود دارد که چندین تصمیم خیلی خوب در این خصوص گرفته شده است. 

وی خاطر نشان شد: جلفا می‌تواند متحول شود و به این منظور زمینه صادرات باید در این منطقه فراهم شود و مسیر ریلی آن بسته شده و به نظر می‌توان در مورد این موضوع با کشور همسایه صحبت و این مشکل را حل کرد زیرا تولید و تجارت و صادرات از جمله نکاتی است که منجر به رشد اقتصادی و اشتغال و ارتباط با همسایگان می شود. 

آیت الله رییسی با اشاره به  ظرفیت های کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: در سفر استانی امروز بیشترین رقم به بخش کشاورزی تخصیص داده شده است و از جمله مسائل دیگر که مردم را رنج می‌دهد، پروژه‌های نیمه تمام استان است که بیشتر در راه‌ها و خطوط ریلی نمود دارد و این در حالی است که خطوط ریلی و راهی ارتباط با کشورهای اوراسیا و ارتباط جاده‌ای شهر به شهر و استانی را آسان می‌کند و آذربایجان‌شرقی یکی از استان هایی است که بیشترین تعداد آزادراه‌ها و بزرگراه های کشور را دارد. 

وی به موضوع آسیب های اجتماعی و مسایل خانواده در استان نیز اشاره و تصریح کرد: به این بخش نیز اعتباراتی تخصیص یافته است و نسبت به برخی آسیب‌های اجتماعی مقرر شده تا بخش‌هایی فعال شود تا این شرایط زیبنده استان باشد. 

رییس جمهور گفت: پروژه‌های نیمه تمام استان با اولویت بندی مشخص شده و کارهای اجرایی آغاز خواهد شد و رسانه‌ها ناظرین امین برای پیگیری این مصوبات هستند که می‌توانند اجرای آنها را پیگیری کنند.

وی خاطر نشان شد: ظرفیت‌های زیادی در کشور وجود دارد و بازار کار برای تولیدات ایرانی است و حتی رغبت زیادی وجود دارد به گونه ای که بعد از سفر بنده به پایتخت تاجیکستان، تجارت به این کشور چهار برابر افزایش یافته است. 

رییسی ادامه داد: به دنبال فعال کردن ظرفیت های حوزه شانگهای، ارتباط با اکو و تقویت ارتباط با همسایگان هستیم و الان به یک همت نیاز داریم و بر همین اساس اگر قرار است تا نیروهای گمرک چند شیفته  کار کند، بابد انجام گیرد تا موانع برداشته شود و تولیدکننده و تاجر با هیچ مشکلی روبرو نشود چرا که زمینه برای ارتباط تجاری و اقتصادی با کشورهای عضو پیمان شانگهای وجود دارد و فقط باید کیفیت تولید بیشتر باشد. 

وی در خصوص تقویت فعالیت های دانش بنیان نیز اظهار داشت: بنده از چند شرکت دانش بنیان در استان بازدید کردم و از همه آنها خواستم تا محصول خود را تجاری سازی کنند؛ بیشترشان مشکل نقدینگی دارند و برای این منظور تمام شرکت‌ها از طرف صندوق نوآوری مورد حمایت قرار می‌گیرند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در زمینه اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته برای نجات دریاچه ارومیه نیز گفت:  در سفر به آذربایجان غربی از دریاچه بازدید کردم و تصمیم بر آن شد تا در مدت کوتاه برخی برنامه‌ها اجرا شود چون مساله دریاچه ارومیه نه مساله آذربایجان که  مساله کشور است. 

وی افزود: وزارت نیرو‌ مسوولیت انجام امور مربوط به دریاچه ارومیه را برعهده گرفته و کارهایی نیز در دولت‌های قبل انجام کرفته ولی کار قطعی نبود و با این حال احیای دریاچه ارومیه جزو اولویت‌های دولت ماست و اعتبار و فعالیت‌های لازم برای آن تخصیص یافته است و مردم به زودی در جریان نتایج اقدامات انجام شده برای احیا این دریاچه قرار خواهند گرفت و در این خصوص بارش خدادادی نیز یک نعمت است ولی موانعی وجود دارد که باید حل شود. 

آیت الله رییسی در مورد تمهیدات دولت سیزدهم در مورد جنگل های ارسباران نیز به خبرنگار فارس گفت:  جنگل ها یک‌ سرمایه بزرگ و میراث همه ماست؛ دست اندرکاران زیادی در ارتباط با صیانت از جنگل‌ها وجود دارد و دولت باید کاری کند که لااقل وضعیت فعلی حفظ شود و بیش از این اجازه تخریب جنگل‌ها را ندهیم و جبران هم بکنیم و برای نمونه در بازدید از معدن مس سونگون تعیین تکلیف شده است که چند برابر از بین بردن جنگل‌ها باید در اطراف معدن اقدامات جبرانی انجام شود.

انتهای پیام/


[ad_2]