دیدار «رحمان» با دبیران شورای امنیت کشورهای پیمان امنیت جمعی
دیدار «رحمان» با دبیران شورای امنیت کشورهای پیمان امنیت جمعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان با دبیران شورای امنیت کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در شهر «دوشنبه» دیدار کرد. در جریان این ملاقات مبارزه با تهدیدات، از جمله خطرات مربوط به همه گیری کرونا، بحران حاد اقتصادی، اجتماعی و مالی جهانی، تاثیر آنها بر امنیت و اقتصادی […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان با دبیران شورای امنیت کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در شهر «دوشنبه» دیدار کرد.

در جریان این ملاقات مبارزه با تهدیدات، از جمله خطرات مربوط به همه گیری کرونا، بحران حاد اقتصادی، اجتماعی و مالی جهانی، تاثیر آنها بر امنیت و اقتصادی ملی، ایمنی زیستی و قاچاق مواد مخدر بررسی شد.

در این راستا، بر ضرورت فعالیت مشترک کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی، هماهنگ سازی اقدامات نیروهای ویژه در زمینه مبارزه با جرایم سایبری تاکید شد.

با توجه به شرایط دشوار جامعه جهانی، تشدید تهدیدات و چالش‌ها و تاثیر آنها بر امنیت کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی، رشد تنش‌های بین المللی به دلیل رقابت ژئوپلیتیکی و سایر عوامل، رحمان به عنوان رئیس این سازمان در سال جاری میلادی بر لزوم تقویت و گسترش همکاری تاکید کرد.

در این راستا، همچنین وضعیت کنونی افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در پایان این دیدار رئیس جمهور تاجیکستان ابراز امیدواری کرد که نتایج نشست امروز برای دستیابی به اهداف تعیین شده، مثمر ثمر باشد.

امروز در شهر دوشنبه تحت ریاست «نصرت الله محمود زاده» دبیر شورای امنیت تاجیکستان نشست کمیته دبیران شورای امنیت سازمان پیمان امنیت جمعی برگزار می‌‌شود.

در این جلسه دبیران شورای امنیت ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه شرکت می‌کنند.

سازمان پیمان امنیت جمعی در سال ۱۹۹۲ و با مشارکت کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان تشکیل شد.

این کشورها در سال ۲۰۰۲ تصمیم گرفتند، این سازمان را به یک ائتلاف نظامی تبدیل کنند. بعدها کشورهای گرجستان، آذربایجان و ازبکستان از آن جدا شدند. این سازمان در دوم دسامبر ۲۰۰۴ به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پذیرفته شد.

اهداف تشکیل این سازمان، محدود کردن زمینه گسترش ناتو و نفوذ آمریکا در حوزه کشورهای همسایه است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کاهش توان سیاسی، اقتصادی و نظامی فدراسیون روسیه به منظور متحد نگهداشتن کشورهای عضو اتحاد و بالا بردن ظرفیت‌های نظامی و سیاسی آنها ایجاد شده است.

انتهای پیام/