دستگاه قضایی آماده توسعه همکاری‌های دو و چند جانبه قضایی با کشورهای عضو همکاری‌های شانگهای است
دستگاه قضایی آماده توسعه همکاری‌های دو و چند جانبه قضایی با کشورهای عضو همکاری‌های شانگهای است
معاون اول قوه قضاییه گفت: در آستانه عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری های شانگهای، دستگاه قضایی آماده توسعه همکاری های دو و چند جانبه قضایی با کشور های عضو این سازمان است.

به گزارش قلم پرس به نقل از روابط عمومی معاونت اول قوه قضاییه: حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه در سخنرانی افتتاحیه اجلاس روسای دیوان عالی کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای از برگزارکنندگان این نشست مهم قدردانی کرد و با اظهار امیدواری نسبت به نتایج تحقق اهداف این اجلاس ، اظهار داشت :جمهوری اسلامی ایران معتقد است تاسیس و فعالیت سازمان همکاری شانگهای، در چارچوب تقویت ترتیبات منطقه ای و همسایگی، موجبات پیشرفت و توسعه کشورهای عضو را به همراه خواهد داشت.

وی افزود : اگرچه سازمان بین الدولی شانگهای، در ابتدا با اهداف امنیتی تأسیس شد، لیکن در محدوده این اهداف متوقف نمانده و اهداف دیگری نظیر اهداف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را نیز برای خود تعریف کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق گفت :دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت موجود در بستر همکاری‌های حقوقی و قضایی میان اعضای سازمان همکاری شانگهای را ظرفیتی مهم و تاثیر گذار در تقویت سایر حوزه ها بویژه در عرصه همکاری های امنیتی دانسته و معتقد است این ظرفیت زمینه مناسبتری را برای اعضا در راه مبارزه با چالش های پرهزینه ای چون مبارزه با تروریسم، افراط گرایی، تجزیه طلبی و نقض حقوق حاکمیتی، بوجود خواهد آورد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به زمینه های همکاری ذکر شده در سند تاسیس سازمان همکاری‌های شانگهای افزود: مقوله مبارزه با تروریسم، افراط گرایی، تجزیه طلبی، قاچاق مواد مخدر، قاچاق تسلیحات جنگی، مهاجرت غیر قانونی و اقدامات ناقض استقلال و تمامیت ارضی، صرفا محدود به مقوله امنیتی یا سیاسی نبوده و از ماهیت قضایی نیز برخوردار می باشند و در این راستا بی کیفرمانی تروریست‌ها در عصر موسوم به حسابرسی و مسئولیت پذیری، به اندازه نفس تروریسم بین الملل، آسیب زا است .

مصدق ادامه داد: تقویت تعاملات دو و چند جانبه قضایی، ضمن ایجاد یک رویه واحد در مقابله با پدیده های شوم مذکور، موجب ارتقا و تشریک تجارب میان اعضا در سایر حوزه ها نیز خواهد شد.

وی در پایان ضمن تشکر از برگزار کنندگان این نشست مهم و حضور فعال مقامات قضایی کشورها که خود نشان دهنده اهمیت و جایگاه این بخش از سازمان همکاری شانگهای می‌باشد، به عنوان عضو جدید، آمادگی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران برای ایفای نقشی سازنده و موثر در راستای ارتقا سیستماتیک و هدفمند همکاری‌های حقوقی قضایی، میان اعضا را اعلام داشت.

انتهای پیام/