در نبود نظارت شورای شهر / شهرداری تبریز تا چه میزان سربلند است؟
در نبود نظارت شورای شهر / شهرداری تبریز تا چه میزان سربلند است؟

به گزارش قلم پرس از تبریز، این جمله شهردار تبریز، که ادعا دارد « تیم فعلی مدیریت شهری با تمام توان کار کرده و پیش مردم سربلند است» در نبود نظارت شورای شهر که این روزها مقام شامخ آن مورد تفقد قرار می‌گیرد، به حق ستودنی و درخور ۱۳ تن از اعضای شورای شهری است. […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، این جمله شهردار تبریز، که ادعا دارد « تیم فعلی مدیریت شهری با تمام توان کار کرده و پیش مردم سربلند است» در نبود نظارت شورای شهر که این روزها مقام شامخ آن مورد تفقد قرار می‌گیرد، به حق ستودنی و درخور ۱۳ تن از اعضای شورای شهری است.

شورای پنجمی که از عملکرد نظارتی آنها خبری دندان‌گیر به بیرون درج نکرده است و کتابچه کوچکی از این همه عملکرد نظارتی‌اش موجود نیست، جالب‌تر اینکه برخی اعضای آن با این همه افتخار در کارنامه خود از  دکتر تا عمویش و وابستگانش انتظار دارند شهروندان دوباره به آنها رای دهند!

شهردار پرنفس تبریز از حرف خسته نمی‌شود، وی در آخرین اظهارات خود چنین ادامه می‌دهد:« اگر در پایان شورای پنجم، شهرداری را بدون بدهی تحویل مردم می‌دهیم در سایه شفافیت و جلوگیری از هزینه‌های بی‌مورد است».

جمله طوری بیان شده است که گویا بدهی‌های شهرداری تبریز پرداخت شده است و دیگر بدهی آنچنانی برای تبریز نمی‌شود، متصور شد!

 

شهردار تبریز بدون ذکر هر آماری از پرداخت بدهی‌هایش،بر شفافیت گفته‌هایش افزوده است و از انجام صدها پروژه نیز یاد می‌کند، بدون آن که از پروژه‌های نیمه‌کاری دوره‌های گذشته و اکنون همچون میدان آذربایجان، پارک بزرگ، پروژه میارمیار، توقف مسیرگشایی در بخش حاشیه‌نشین شهر تبریز، وضعیت اسفناک نیمه تملک شده بافت مرکزی شهر، نیمه‌کاره ماندن مسیر چند باندی بلوار دو کمال، تقاطع غیر هم‌سطح و ساختمان اداری منطقه ۹ ،پروژه کند  تقاطع‌های غیرهمسطح ارتش، وضعیت غیر‌قابل قبول اراضی ارتش، رها شدگی  ساختمان جدید اداری منطقه ۵ و غیره هم صحبتی به میان آورد. به قول شهردار تبریز صدها پروژه ای که در مقایسه با دیگر  کلانشهرهای می‌بایست بود و نیست!

گویا عدد ۱۰۰ در نزد مدیریت فعلی شهری از قداست خاصی برخوردار است. مثلا  می‌شود با خرید ۱۲ دستگاه اتوبوس بوق و کرنای صدتایی راه انداخت. (توضیح در لینک fna.ir/17an5

 

شهردار تبریز در آغازین روزهای سال ۱۴۰۰ به‌زعم خود خبر خوشی را به شهروندان تبریز به عنوان عیدی داده بود که در واقع به غیر از بدهی‌تراشی چیز دیگری نبود و این جمله « شهرداری را بدون بدهی تحویل مردم می دهیم» را به شدت نقض می‌کند.

وی در آن خبر به اصطلاح عیدی‌گون خود چنین از اخذ اوراق مشارکت ۶۰۰۰میلیاردی در آخرین خبر داد و افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته توسط شهرداری تبریز خوشبختانه توانستیم در آخرین روز سال گذشته، ۱۰درصد بودجه سال ۱۴۰۰ را از طریق اخذ اوراق مشارکت ۶۰۰۰میلیاردریالی محقق کنیم.

از آنجا که علم اقتصاد مثل ریاضیات دو دو تای خود را دارد،به نظر می‌رسد این ۱۰ درصد از بودجه سال ۱۴۰۰ اگر در پروژه‌های سرمایه‌گذاری خرج نشود، ضمن اینکه بعنوان بدهی شهر محسوب می‌شود، از طرفی باید شهرداری تبریز کارمزد این مبلغ را نیز برگرداند و جالب این که در همان خبر شهردار تبریز تخصیص این مبلغ را نه برای سرمایه‌گذاری پایدار در شهر که برای مصرف موضوعات خدماتی عنوان می‌کند!

این درجه از بدهکاری را باید در کنار فروش املاک موجود در سال‌های اخیر گذاشت که شفافیت آن به تیرگی اقدامات فروش بی‌رویه املاک شهر و عدم نظارت شورای شهر بر می گردد که  از مقدار نهایی آن تاکنون خبری منتشر نشده است.

جالب‌تر این که اگر پیرامون بحث سرمایه‌گذاری در شهر تبریز نه این که آماری در دسترس نیست بلکه حتی در میدان حرف و سخن نیز نمی‌توان به تبادل افکار پرداخت! کدام طرح سرمایه‌گذاری در این سال‌ها به انجام رسیده است و مسوولیت این همه رکود با شهردار تبریز است یا رئیس کمسیون سرمایه‌گذاری و بهبود کسب و کار که از بد ماجرا هیچ کدام از تخصص سرمایه‌گذاری و اقتصاد بهره‌ای نبرده‌اند…

آقای شهردار! لطفا شاخص‌های سربلندی و این همه راضی بودن از خادمی مردم را بیان نمایید و این را نیز در نظر داشته باشید که سربلند همواره با سرخوشی متفاوت است و سربلند  کسی است که بتواند در بوته آزمایش شهروندان امتحان دهد نه این که خود بگوید و خود خوش باشد!

انتهای پیام/۶۰۰۰۱