دریاچه ارومیه یک کانون مهم توسعه و حیات است
دریاچه ارومیه یک کانون مهم توسعه و حیات است
معاون اول رییس جمهوری گفت: احیای دریاچه ارومیه برای دولت خیلی مهم است و این دریاچه پس از احیا به کانون حیات و توسعه منطقه و کشور تبدیل می‌شود.

به گزارش قلم پرس، اسحاق جهانگیری شامگاه چهارشنبه در ورود به ارومیه و در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: به عنوان رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه سعی کرده‌ام تا در هر شرایطی و با وجود محدودیت‌های بودجه‌ای، اعتبارات ستاد احیا تخصیص یابد و امروز وضعیت دریاچه به فضل خدا در سایه تلاش‌های صورت گرفته و افزایش نزولات آسمانی خوب است.

وی ادامه داد: دریاچه ارومیه فقط به آذربایجان‌غربی متعلق نیست، بلکه یک کانون مهم توسعه و حیات است که اگر اتفاق بدی برای آن می‌افتاد، برای کل کشور مساله خطرناکی بود؛ اگرچه برای استان‌های آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی این خطر بیش از هر جای دیگر می‌توانست به یک تهدید جدی تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه از سال ۱۳۹۲ ستادی در دولت با مسئولیت وی تشکیل و جلسات مرتبی در این‌ خصوص برگزار شد، اظهار داشت: از مدتی قبل برنامه سفر به ارومیه و برگزاری جلسه ستاد احیا در این شهر را داشتیم تا به شکل میدانی از اقدامات انجام شده بازدید کنیم و در جریان کارها قرار گیریم.

وی اضافه کرد: با همت مسئولان، مردم و کشاورزان طرح‌های متعددی در این سال‌ها در بخش کشاورزی، لایروبی رودخانه‌ها، احداث تونل‌های مهم انتقال آب به دریاچه و احداث تصفیه‌خانه بزرگ پساب به دریاچه ارومیه اجرا شد تا امروز بتوانیم با امیدواری زیادی بگوییم که دیگر از آن خطر اصلی درباره دریاچه ارومیه عبور کرده‌ایم و دریاچه باید بعد از این به عنوان یک کانون مهم زندگی و حیات در اینجا بدرخشد و مردم از آن استفاده کنند.

جهانگیری گفت: آذربایجان‌غربی سرداران و شهدای بزرگی در دامان خود پرورش داده و نماد وحدت و انسجام و همواره الگویی از هماهنگی و همزیستی اقوام و مذاهب است؛ این استان از هر نظر سرآمد می‌باشد و توجه به آن ضروری است.

معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه در این سفر ۲ بیمارستان مجهز و مدرن یکی در ارومیه و دیگری در میاندوآب افتتاح می شود، بیان کرد: آذربایجان‌غربی ظرفیت بسیار بالایی در بخش درمانی و پزشکی دارد و پزشکان متخصص و فوق تخصص مجرب و بیمارستان‌های مجهزی در استان فعالیت دارند و یک فرصت چشمگیر برای توریسم درمانی در این منطقه ایجاد شده‌است.

وی با اشاره به قرار گرفتن آذربایجان‌غربی در امتداد سه کشور ترکیه، جمهوری‌آذربایجان و عراق افزود: این شرایط باعث شده است تا قابلیت توسعه استان بسیار متعدد باشد.

وی ادامه داد: ویژگی مرزی بودن به خصوص در شرایط تحریم که گاهی با محدودیت‌هایی برای تامین نیازهای کشور روبرو می‌شویم، اهمیت استان‌هایی مثل آذربایجان‌غربی را برای کشور بیش از پیش افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: افتتاح ورزشگاه ۱۵ هزار نفری ارومیه و هدیه آن از سوی دولت به جوانان ارومیه فرصتی است که همچنان ارومیه بتواند در رشته‌های مختلف ورزشی سرآمد باشد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری برای افتتاح طرح‌های درمانی ورزشی و همچنین بررسی آخرین وضعیت دریاچه ارومیه به آذربایجان‌غربی سفر کرده است و وزیر نیرو، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر ورزش و جوانان، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و تعدادی از معاونان برخی از وزارتخانه‌ها در این سفر «جهانگیری» را همراهی می‌کنند.

صبح فردا (پنجشنبه) نیز معاون اول رییس‌جمهوری فاز دوم بیمارستان فاطمه‌الزهرا (س) میاندوآب را افتتاح و پس از آن از تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه بازدید می‌کند و بازدید از وضعیت دریاچه ارومیه و حضور در جلسه ستاد احیای دریاچه نیز از دیگر برنامه‌های وی در سفر ۲ روزه‌اش به آذربایجان‌غربی است.

افتتاح ورزشگاه ۱۵ هزار نفری شهید باکری ارومیه آخرین برنامه سفر معاون اول رییس‌جمهوری در عصر فردا(پنجشنبه) است؛ ورزشگاهی که عملیات ساخت آن طی سال ۱۳۸۳ در زمینی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع آغاز شد و اکنون ۱۵ سال از آغاز ساخت آن می‌گذرد.

اعضای کابینه دولت دکتر روحانی از ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید تاکنون بارها به این استان مرزی سفر کرده‌اند و همواره در این سفرها گرهی از مشکلات آذربایجان‌غربی گشوده شده‌است.

جهانگیری رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه است و سفر ایشان به آذربایجان‌غربی که سهم مهمی در تامین آب این حوضه آبریز دارد، هم از لحاظ پیگیری پیشرفت طرح‌های این ستاد و هم تقویت امیدواری مردم منطقه نسبت به احیای نگین آبی آذربایجان مهم به نظر می‌رسد.