دانشگاهیان برای ارائه راهکارهای پیشگیری از تبخیر پای کار بیایند/افزایش بیش از یک متری سطح دریاچه ارومیه با وجود آغاز فصل گرما
دانشگاهیان برای ارائه راهکارهای پیشگیری از تبخیر پای کار بیایند/افزایش بیش از یک متری سطح دریاچه ارومیه با وجود آغاز فصل گرما
مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به آغاز فرآیند تبخیر انتظار می‌رود، اساتید، پژوهشگران دانشگاه و متخصصان امر در استان پای کار بیایند و راهکارهای خود را ارائه دهند.

به گزارش قلم پرس، خلیل ساعی در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار ارائه شده تراز دریاچه در دوم تیرماه سال‌جاری، حال دریاچه نسبت به سال‌های اخیر مطلوب است.

وی افزود: با وجود آغاز دوره تبخیر همچنان آب موجود دریاچه ۵ میلیارد متر مکعب است، در حالی که در دوم تیرماه سال گذشته ۲٫۰۸ میلیارد متر مکعب آب وجود داشت، به عبارتی آب موجود در دریاچه ۲٫۹۲ میلیارد متر مکعب نسبت به مشابه سال گذشته و ۳٫۹۵ میلیارد متر مکعب نسبت به ابتدای سال زراعی جاری افزایش یافته است.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در حال حاضر تراز سطح دریاچه ارومیه ۱۲۷۱٫۸۲ است که این میزان نسبت به مشابه سال گذشته یک متر و ۵ سانتی‌متر بالا آمده است.

وی ادامه داد: وسعت دریاچه ارومیه در تاریخ دوم تیرماه ۳۱۷۸ کیلومتر مربع بوده و نسبت به سال قبل ۸۵۶ کیلومتر بزرگتر شده است.

ساعی با اشاره به موضوع آغاز فرآیند تبخیر به دنبال آغاز فصل گرما، گفت: بزرگترین تهدید پیش روی دریاچه ارومیه موضوع تبخیر بوده و البته در این خصوص تا به امروز مطالعات بسیاری در سطح دنیا در خصوص پیشگیری از تبخیر آب دریاچه‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: پیشگیری از تبخیر آب دریاچه ارومیه نیازمند ارائه راهکارهای علمی دقیق بوده که در این خصوص باید دانشگاهیان و متخصصان امر پای کار بیایند.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: با توجه به این مسئله انتظار می‌رود اساتید، پژوهشگران دانشگاه و متخصصان امر در استان پای‌کار بیایند و راهکارهای خود را ارائه دهند که در این خصوص دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه در استان آماده دریافت پیشنهادات و راهکارهاست.