خیز یمنی‌ها برای آزادسازی مأرب؛ ارتش یمن، مأرب را از چند جهت محاصره کرد
خیز یمنی‌ها برای آزادسازی مأرب؛ ارتش یمن، مأرب را از چند جهت محاصره کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری، امروز (شنبه)، درباره آخرین تحولات میدانی در استان مأرب گزارش دادند که روند عملیات‌های نظامی در این استان به گونه‌ای پیش می‌رود که پس از پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سمت پایگاه نظامی «صحن الجن» و تسلط بر رشته‌های کوه‌های «البلق القبلی»، نیروهای صنعاء به […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری، امروز (شنبه)، درباره آخرین تحولات میدانی در استان مأرب گزارش دادند که روند عملیات‌های نظامی در این استان به گونه‌ای پیش می‌رود که پس از پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سمت پایگاه نظامی «صحن الجن» و تسلط بر رشته‌های کوه‌های «البلق القبلی»، نیروهای صنعاء به سمت محاصره مرکز استان از ورودهای غربی و جنوبی حرکت‌ کرده‌اند.

روزنامه «الاخبار»‌ در این خصوص گزارش داد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن زمام نبرد را در اطراف شهر مأرب به دست گرفته‌اند و مطابق با نقشه‌های نظامی خود برای کاهش تلفات در حال عقب راندن نیروهای «عبد ربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن هستند.

این روزنامه لبنانی با اشاره به اینکه نیروهای صنعاء در حال هدایت عملیات از غرب مأرب به جنوبی‌ترین نقطه آن هستند، مطابق با روند این درگیری‌ها و پیشروی پریروز نیروهای صنعاء از جهت غرب و شمال غرب به سمت پایگاه نظامی «صحن الجن» از محورهای «حقن»، «جبل الدشوش» و «حمه الدیره» و همچنین تسلط بر رشته کوه‌های «البلق القبلی» پس از گذشت دو هفته از عقب‌نشینی محدود برای جلوگیری از تلفات انسانی در پی بمباران دیوانه‌وار جنگنده‌های ائتلاف سعودی و کشاندن تعداد زیادی از نیروهای منصور هادی به سوی خود، خبر داد که نقشه محاصره شهر از دو ورودی غربی و جنوبی مأرب در حال عملی شدن است.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که شامگاه پنجشنبه، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در غرب «الطلعه الحمراء» پیشروی داشته‌اند و توانسته‌اند ضمن تسلط بر «حمه الحجیلی»، درگیری‌ها را «التومه العلیا» و «التومه السفلی»‌در پنج کیلومتری مقر فرمانهد منطقه سوم نظامی نیروهای منصور واقع در مناطق غربی استان مأرب بکشانند.

طبق این گزارش، نیروهای صنعاء، چند روز پیش، بر جبهه «المشجح» نیز سیطره پیدا کرده‌اند که گام رو به جلو، پس از پیشروی هفته گذشته در مناطق باقی مانده از «وادی العطیف» و تسلط بر «قرن ملبوده» انجام شد.

الاخبار می‌نویسد که طی روز گذشته، نیروهای صنعاء توانسته‌اند الطلعه الحمراء را از چند جهت تحت محاصره خود درآورند و جبهه‌‌ای دیگر از «حمه الحجیلی» به سمت الطلعه ایجاد کنند که به گفته این روزنامه، این اقدام می‌تواند نیروهای هادی را در برابر دو گزینه قرار دهد اول تسلیم شدن در برابر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یا انتخاب فرسایش توان نظامی آن هم بدون وارد شدن هیچ گونه تلفات به نیروهای صنعاء؛‌ نیروهایی که به استثنای تپه‌های «البس» و «المصاریه»، اکنون کنترل مواضع و تپه‌های جبهه‌های اطراف مأرب را به دست گرفته‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است که تپه «السلفیین» در مجاورت کوه‌های «الخشب»، پریروز، تحت کنترل نیروهای صنعاء درآمده و از طرفی دیگر، این تحولات باعث شده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به ادامه پیشروی خود برای تسلط کامل بر رشته‌ کوه‌های البلق القبلی در شرق‌ترین نقطه صراوح ترغیب شوند تا اینگونه نبردی که از روز چهارشنبه با پیشروی نیروهای صنعاء آغاز شد، سحرگاه روز پنجشنبه، زمینه را برای یک عملیات نظامی ۱۲ ساعته فراهم کند؛ عملیاتی که در نتیجه آن، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانستند بخش‌های باقی مانده از سواحل دریاچه سد مأرب را به دست بگیرند.

طبق این گزارش، پیشروی‌های جدیدی که نیروهای صنعاء، سحرگاه روز گذشته، در رشته‌ کوه‌های البلق القبلی از سمت منطقه «الزرو» و پشت سد مأرب (جنوب غرب مرکز استان) داشتند، حاکی از آن است که این نیروها در حال محاصره کردن ورودی‌های شهر از چند جهت (غرب، شمال غرب و جنوب) هستند تا این‌گونه زمینه را برای تسلط بر «الطلعه الحمراء» و تپه «المصاریه» و پیشروی به سمت مرکز استان از دو جهت غرب و شمال غرب فراهم کنند.

الاخبار می‌نویسد که سیطره دیروز ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر بخش‌های گسترده‌ای از کوه‌های البلق باعث خواهد شد که پادگان‌های باقی‌مانده شهر زیر آتش این نیروها قرار گیرد و آن را به تسلط بر تپه المصاریه که البلق القبلی مشرف بر آن است، نزدیک کند.

از سوی دیگر، این روزنامه لبنانی خبر داد که این پیشروی‌ها، این امکان را به نیروهای صنعاء‌ می‌دهد که حرکت نیروهای هادی در الطلعه الحمراء و اشراف بر جاده مأرب-صنعاء را محدود کنند.

بر اساس این گزارش، نیروهای صنعاء همچنین از «البلق الاوسط»  به سمت جاده رابط میان شهر مأرب به استان شبوه نیز پیشروی داشته‌اند که کارشناسان در این خصوص می‌گویند سقوط کوه‌های البلق باعث می‌شود نیروهای صنعاء به سمت منطقه «الجفینه» پیشروی کنند و به ورودی جنوبی شهر مأرب برسند.

الاخبار در ادامه نوشت که نیروهای منصور هادی پس از ناکامی در بر افروختن شعله‌های آتش درگیری‌ در جبهه‌های «العلم» واقع در ۶۵ کیلومتری شمال استان مأرب، سعی کردند در جبهه «اسداس» در ناحیه رغوان (شمال غرب مأرب) تنش نظامی ایجاد کنند که در این مورد نیز ناکام بودند.

در ادامه این گزارش آمده است که این ناکامی به علت عدم ورود قبایل این ناحیه به درگیری و اعلام بی‌طرفی آن‌ها بوده است زیرا رؤسای این قبایل، سال گذشته، با نیروهای صنعاء توافق‌هایی امضاء کردند که در این توافق‌ها، بر کنار گذاشتن روستا و زمین‌های کشاورزی صحنه درگیری‌ها تأکید شده بود.

با این حال،‌ این این روزنامه لبنانی گزارش داد که نیروهای عبد ربه منصور هادی بار دیگر، شامگاه روز پنجشنبه، سعی کردند مواضع باقی‌مانده خود در جبهه غربی را با افراد مسلح شده قبایل وابسته به فردی به نام «منصور الحنق» یکی از سران حزب اصلاح تقویت کنند؛ اما با این حال، منصور الحنق در یکی از کمین‌های نیروهای صنعاء در منطقه «ذات الراء» در غرب مأرب گرفتار و به‌شدت مجروح شد.

الاخبار در ادامه با اشاره به اینکه «فیصل عبدالله العقود»‌ فرمانده تیپ زرهی ۳۱۲ در این کمین کشته شده، خبر داد منصور الحنق نیز برای مداوا به ریاض اعزام شده است.

این روزنامه لبنانی می‌گوید که پس از تحولات سریع اخیر در روند درگیری‌های اطراف شهر مأرب، عربستان سعودی اعتماد خود را به نیروهای منصور هادی و رؤسای قبایل وابسته به خود در مأرب از دست داده است.

برخی منابع قبیله‌ای به الاخبار در این خصوص گزارش دادند که «یوسف خیر الله الشهرانی» فرمانده عملیات منطقه شمال غرب و کسی که در ژوئن سال ۲۰۲۰ به عنوان فرمانده نیروهای عربستان سعودی تعیین شد، در سفری کوتاه خود به مأرب آن هم پس از عقب‌نشینی نیروهای قبایل مراد و عبیده از جبهه‌های نیروهای هادی، از شیوخ قبال خواسته است که نیروها و تسلیحات خود را که از فرماندهی جنگی ائتلاف تحویل گرفته‌اند، تحویل دهند.

در عین حال، منابع میدانی مستقر در مأرب، روز گذشته، در این رابطه خبر داده بودند که نیروهای دولت مستعفی یمن، ائتلاف سعودی-اماراتی و حزب اخوانی اصلاح در این شهر به شدت با هم درگیر شده‌اند که در پی این درگیری چند تن از این عناصر کشته و مجروح شده‌اند (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م