خیز شهرداری تبریز برای استفاده از روش‌های نوین یخ‌زدایی در زمستان امسال
خیز شهرداری تبریز برای استفاده از روش‌های نوین یخ‌زدایی در زمستان امسال
جمعی از خبرنگاران با حضور در شهرداری منطقه ۳ تبریز از واحد محلول‌سازی معاونت خدمات شهری و تجهیزات و امکانات زمستانی شهرداری بازدید کردند.

به گزارش قلم پرس، تور رسانه‌ای سازمان بسیج رسانه آذربایجان‌ شرقی به منظور بازدید از ماشین‌آلات و امکانات زمستانی شهرداری تبریز و واحد محلول‌سازی معاونت خدمات شهری، با حضور احد صادقی، رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای اسلامی شهر، جواد صدیقی، معاون خدمات شهری و اجرایی شهردار تبریز، شهرداری منطقه ۳ تبریز و جمعی از اصحاب رسانه تبریز برگزار شد.

شهردار منطقه ۳ تبریز در بین خبرنگاران گفت: شهردار تبریز بر عبور از روش سنتی و کاهش استفاده از نمک در فصل زمستان و استفاده از تکنولوژی شرکت‌های دانش‌بنیان در مدیریت شهری تأکید دارد.

اکبر پورخردمند با بیان اینکه زمستان امسال به هیچ عنوان جامدپاشی نمک نخواهیم داشت، گفت: استفاده از نمک مضرات زیادی برای محیط زیست و تأسیسات شهری دارد و باید به سمت روش‌های نوین در این حوزه حرکت کنیم.

وی با اعلام اینکه خودروهای سنگین، سبک و کارگاه تولید محلول‌ برای فصل بارش امسال از آمادگی کامل برخوردار هستند، افزود: ۲۰ دستگاه تانکر، ۶ دستگاه برف‌روب، ۳ دستگاه گریدر در حوزه این منطقه در آمادگی کامل برای فصل زمستان قرار دارند.

معاون خدمات شهری و اجرایی شهردار تبریز نیز در این بازدید از تولید و ذخیره سه میلیون تن محلول برای استفاده در معابر شهری در فصل زمستان خبر داد و گفت: شهردار تبریز از ابتدای حضور خود در رأس مدیریت شهری بر عدم استفاده از جامدپاشی نمک به هنگام بارش برف تأکید کرده و محلول‌پاشی را جایگزین مناسبی برای این کار معرفی کردند.

جواد صدیقی افزود: مطابق آمار در سال‌های گذشته ۵۰ هزارتن نمک جامد خریداری و در سطح شهر توزیع می‌شد که به ازای هر شهروند تبریزی ۲۵ کیلوگرم نمک‌پاشی انجام می‌گرفت.

وی با اشاره به آثار مخرب جامدپاشی نمک در سطح معابر اظهار کرد: نمک جامد موجب تخریب آسفالت، پوشیدگی بتن‌ها، نرده‌ها و میلگردها شده و با نفوذ در آب‌های زیرزمینی فضای سبز و منابع آبی شهر را نیز آلوده و غیرقابل استفاده می‌کند.

صدیقی اضافه کرد: با حذف جامدپاشی نمک در سطح شهر و پیشگیری از آسیب به فضای سبز شهری، ۶۰ درصد در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و در بخش‌های دیگر خدماتی و عمرانی به کار خواهیم گرفت.

معاون خدمات شهری و اجرایی شهردار تبریز با تأکید بر نقش اطلاع‌رسانی دقیق رسانه‌ها در بهبود کیفیت خدمات‌رسانی شهرداری خاطرنشان کرد: شهروندان به هنگام بارش برف از تردد در مسیرهای اصلی خودداری کرده و راه را برای ارائه خدمات نیروهای خدوم شهرداری باز گذاشته و در کنار آن به جای استفاده از خودروهای تک‌سرنشین از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: نمک‌پاشی یکی از موضوعاتی است که کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری با آن درگیر بوده و موجب تخریب فضای سبز و زیرساخت‌های شهری می‌شود.

احد صادقی محیط زیست را یکی از اولویت‌های شورای اسلامی شهر دانست و افزود: تلاش داریم در تمام حوزه‌های محیط زیستی دانش خود را بالا برده و از روش‌های سنتی پرهزینه به سمت راهکارهای پیشرفته و به‌روز برویم.

وی با اشاره به محلول‌پاشی در زمستان امسال هم گفت: ترکیب فعلی محلول، نمک و آهک است که موجب کاهش آسیب به محیط زیست و منابع زیرزمینی شهر می‌شود.