خط یک قطار شهری تبریز تا پایان سال ۹۸ به ایستگاه لاله می‌رسد
خط یک قطار شهری تبریز تا پایان سال ۹۸ به ایستگاه لاله می‌رسد

شهردار تبریز اعلام کرد: تا پایان سال ۹۸ خط یک قطار شهری تبریز به ایستگاه پایانی خود یعنی ایستگاه لاله می‌رسد و تلاش‌مان این خواهد بود که با پایان احداث نصف خط دو، بتوانیم یک اتصال ستاره‌ای در سطح شهر برای دسترسی همشهریان به نقاط مختلف فراهم کنیم. به گزارش قلم پرس، ایرج شهین‌باهر شامگاه […]

شهردار تبریز اعلام کرد: تا پایان سال ۹۸ خط یک قطار شهری تبریز به ایستگاه پایانی خود یعنی ایستگاه لاله می‌رسد و تلاش‌مان این خواهد بود که با پایان احداث نصف خط دو، بتوانیم یک اتصال ستاره‌ای در سطح شهر برای دسترسی همشهریان به نقاط مختلف فراهم کنیم.

به گزارش قلم پرس، ایرج شهین‌باهر شامگاه پنجشنبه در برنامه زنده تلویزیونی «گئجه‌لر» شبکه سهند اظهار کرد: هرروز یک هزار و ۵۰۰ نفر زیرزمین،   در ایستگاه‌های مختلف برای تکمیل پروژه قطار شهری تبریز تلاش می‌کنند که شامل یک هزار و ۲۰۰ نفر کارگر و ۳۰۰ نفر نیز متخصص است.

وی با بیان اینکه زیرزمین بودن عملیات عمرانی پروژه مترو باعث می‌شود که مردم از فعالیت شهرداری در این حوز بی‌خبر باشند، گفت: واقعیت این است که هر یک کیلومتر احداث خطوط مترو ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد که البته با افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر این رقم به چند برابر رسیده است.

شهردار تبریز اعلام کرد: البته به لطف خدا سال گذشته تنها کلان شهری بودیم که در احداث مترو نه‌ تنها تعطیلی نداشتیم، بلکه نسبت به گذشته فعالیت‌های بیش‌تری را پشت سر گذاشتیم و هم‌اکنون خط یک و دو قطار شهری تبریز درحال احداث می باشد، اما مطمئنا چنین پروژه بزرگی نیازمند تزریق اعتبار مالی و صرف زمان بیش‌تری است.

 

کاشت ۴۰۰هزار اصله نهال در سال‌های ۹۶ و ۹۷

ایرج شهین‌باهر در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره سرانه فضای سبز در تبریز، تشریح کرد: سرانه فضای سبز در داخل تبریز یعنی مابین اتوبان های شهید کسایی و پاسداران حدود ۶/۲ متر مربع برای هر نفر است اما با احتساب پارک‌هایی منطقه ای مثل عباس‌میرزا، ائل‌داغی و عینالی این رقم به ۱۵/۵ متر مربع برای هر نفر می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه فقر فضای سبز در تبریز احساس می‌شود، بیان کرد: تلاش ما این است که این کمبود را از بین ببریم؛ برای مثال طی سال ۹۷ حدود ۳۵۰ هزار الی ۴۰۰ هزار اصله نهال در سطح شهر تبریز با کمک اقشار مختلف مردم کاشته شده است.

شهردار تبریز افزایش پارک‌های محله‌ای را یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری برشمرد و افزود: سال گذشته ۱۴ پارک محله‌ای در نقاط مختلف شهر احداث کردیم و امسال هم برای احداث ۱۰ پارک محله‌ای دیگر برنامه‌ریزی شده است.

انتخاب تبریز به عنوان پاک‌ترین مرکز استان ایران، نتیجه اقدامات شهرداری و مشارکت مردم

وی همچنین با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پاک‌ترین مرکز استان ایران توسط پایگاه بین‌المللی دیده‌بانی آلودگی هوا در سوئیس در سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام کرد: تبریز چندین سال است که به عنوان پاک‌ترین شهر ایران از نظر بهداشت محیطی انتخاب می‌شود اما از نظر پاکیزگی هوا امسال اولین‌بار است که چنین رتبه‌ای کسب می‌کند.

ما شاهد این بودیم که در روزهای آلوده که مدارس پشت سر هم تعطیل می‌شدند، زمانی که مردم از به‌کارگیری خودروهای شخصی‌شان پرهیز می‌کردند، شاخص آلودگی هوا به شکل چشم‌گیری تغییر و بهبود می‌یافت.ایرج شهین‌باهر توضیح داد: پایگاه بین‌المللی دیده‌بانی آلودگی هوا، مستقر در سوئیس کیفیت ذرات معلق در آسمان بیش از سه هزار شهر در ۷۳ کشور را مورد سنجش قرار داده و فهرستی از شهرها و پایتخت‌های پاک و آلوده جهان را منتشر کرده که در این میان تبریز در بین مراکز استان‌های ایران، عنوان پاک‌ترین شهر را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت‌های مردمی در کنار اقدامات شهرداری موثرترین عامل برای حصول چنین نتیجه‌ای به شمار می‌آید، تشریح کرد: ما شاهد این بودیم که در روزهای آلوده که مدارس پشت سر هم تعطیل می‌شدند، زمانی که مردم از به‌کارگیری خودروهای شخصی‌شان پرهیز می‌کردند، شاخص آلودگی هوا به شکل چشم‌گیری تغییر و بهبود می‌یافت.

شهردار تبریز با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی، گفت: مترو در پاکیزگی هوا تاثیر بسیار زیادی دارد و برنامه ریزی شهرداری برای افزایش ساعت کاری مترو تبریز باعث شده حالا شهروندان زیادی برای حمل و نقل در سطح شهر از مترو استفاده می‌کنند و تقریبا هیچ صندلی در مترو خالی نمی‌ماند.

 

وی همچنین با بیان اینکه خودروهای شخصی بیش‌ترین میزان آلایندگی هوا را دارند، اظهار کرد: افزایش مراکز معاینه فنی، اجباری‌شدن معاینه فنی خودروها، افزایش نصب دوربین‌ها در سطح شهر و اجرای طرح زوج و فرد باعث شده که میزان آلودگی هوا در تبریز به طرز قابل‌ توجهی کاهش یابد.

ایرج شهین‌باهر اضافه کرد: من هم هرهفته در کمپین سه‌شنبه‌های پاک یا سه‌شنبه‌های بدون خودرو شرکت می‌کنم و با تاکسی، اتوبوس، مترو یا دوچرخه به محل کارم می‌روم و معتقدم اگر استفاده از دوچرخه در بین شهروندان جا بیفتد، شاهد هوایی پاکیزه‌تر و شهری بدون ترافیک خواهیم بود.

شهردار تبریز اعلام کرد: اکنون وجود مسیر دوچرخه برای تمام خیابان‌های جدیدالاحداث الزامی شده است و اخیرا در پیاده‌راه ارک یا خیابان شهدای ارتش مسیر دوچرخه در نظر گرفته شده است. اما درمورد خیابان‌های قدیمی شهر هم تلاش می‌کنیم با اعمال برخی تغییرات، مسیر دوچرخه به ساختار خیابان‌ها اضافه شود.