خشکی دریاچه ارومیه تهدید ملی است و تبعات سنگینی به دنبال دارد
خشکی دریاچه ارومیه تهدید ملی است و تبعات سنگینی به دنبال دارد
مدیر مطالعات آب مرکز پژوهش‌های مجلس، خشکی دریاچه ارومیه را تهدید ملی دانست و گفت: دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه در سطح منطقه و دنیا  که در شرایط عادی دارای ۵ میلیارد مکعب آب بوده است، ابعاد و آثار خشکی این دریاچه، به دلیل وجود نمک  بسیار مخرب است، حرکت ذرات نمک در باغات و کشاورزی اطراف این دریاچه تاثیر بسزایی دارد و باعث بیماری‌های مختلفی می‌شود.

به گزارش قلم پرس، جمال محمد ولی سامانی مدیر مطالعات آب مرکز پژوهش‌های مجلس، خشکی دریاچه ارومیه را تهدید ملی دانست و گفت: دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه در سطح منطقه و دنیا  که در شرایط عادی دارای ۵ میلیارد مکعب آب بوده است، ابعاد و آثار خشکی این دریاچه، به دلیل وجود نمک  بسیار مخرب است، حرکت ذرات نمک در باغات و کشاورزی اطراف این دریاچه تاثیر بسزایی دارد و باعث بیماری‌های مختلفی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: ارتباط کشاورزی با معیشت، موضوع بسیار جدی است که طی اقداماتی همچون استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار باید مورد توجه قرار می‌گرفت و از طرفی اجازه ورود مقادیری آب از پشت سدها هم باید داده می‌شد. در نظر داشته باشیم به کمک بارندگی‌ها در حدود ۲ سانتی متر به آب دریاچه اضافه شد، اما  توجه داشته باشیم، در طول ۴ دهه اخیر کشاورزی ۴ برابر به صورت سنتی نه مدرن رشد پیدا کرده است.

انتقال آب برای احیای دریاچه ارومیه هزینه هنگفتی را می‌طلبد

سامانی با اشاره به خشکی زاینده رود، گاوخونی و دریاچه ارومیه، افزود: حدود ۹۰ درصد از مصرف آب در سطح کشور برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود، صرفه جویی در آب کشاورزی محدودیت و الگوی کشت را تغییر خواهد  داد، در واقع محور و دلیل اصلی  خشکسالی و تحولات در زاینده رود، گاوخونی و دریاچه ارومیه موضوع استفاده آب در حوزه کشاورزی سنتی است. با توجه به بودجه‌های محدود عمرانی کشور، انتقال آب از رودخانه ارس یا از منابع دیگر بسیار محدود است و هزینه‌های هنگفتی را می‌طلبد.

اهمیت تحقیق و تفحص از دریاچه ارومیه

مدیر مطالعات آب مرکز پژوهش های مجلس ضمن اشاره به تاثیر تحقیق و تفحص و اعتبارات لازم برای احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: تحقیق و تفحص در ارتباط با تخلفات، مباحث اجرای قانون، عملیاتی کردن مصوبات و سوء استفاده از بودجه است، تمام مباحث دریاچه ارومیه در جهت احیای آن و بالا آمدن میزان حجم آبی آن است، در صورتی که تخلف مالی و یا قانونی که  اثرات آن محدود است و اثربخشی جدی و کیفی در روند بهبود دریاچه ارومیه ندارد.

سامانی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر ما مصارف را بخصوص در بخش کشاورزی و سطح زیر کشت افزایش داده و به همین دلیل آبی که به عنوان حقابه زیست محیطی به دریاچه ارومیه اختصاص داده شده محدود و قطع شده است، به جای  تفکر انتقال آب و هزینه‌های کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه، این بودجه را برای اقتصاد و معیشت مردم هزینه کنیم به صرفه تر خواهد بود. در صورتی که اگر بخواهیم کشاورزی را حفظ کنیم و احیای دریاچه را از جیب مردم، دولت بودجه و بیت المال انجام بدهیم کار درستی نیست.