خانه‌ای که۴۰ سال مرثیه‌دار حسین(ع) است
خانه‌ای که۴۰ سال مرثیه‌دار حسین(ع) است

[ad_1] مرضیه خانم مشهوری و همسرش که هرساله مراسم روضه خوانی و مرثیه سرایی را در منزلشان بر پا می‌کنند دلشان به عنایت امام حسین (ع) گرم است و هر لحظه لابه لای صحبت‌های خود تاکید می‌کنند ما از آبروی حضرت سیدالشهدا آبرو گرفته‌ایم، خانه با مرثیه حسینی برکت می گیرد، انسان به واسطه عزاداری […]

[ad_1]


مرضیه خانم مشهوری و همسرش که هرساله مراسم روضه خوانی و مرثیه سرایی را در منزلشان بر پا می‌کنند دلشان به عنایت امام حسین (ع) گرم است و هر لحظه لابه لای صحبت‌های خود تاکید می‌کنند ما از آبروی حضرت سیدالشهدا آبرو گرفته‌ایم، خانه با مرثیه حسینی برکت می گیرد، انسان به واسطه عزاداری برسالار شهیدان آبرو پیدا می کند.

خبرگزاری فارس از تبریز، معصومه درخشان– نوای محزون محرم که در شهر و دیار می‌پیچد پرچم‌های سیاه عزا در کوچه و خیابان به اهتزاز در می‌آید، همه افراد از کوچک و بزرگ در ماتم حسینی محزون و غمگین هستند.

هیات‌ها و تکیه‌های حسینی با حضور جوانان پر ازشور و شعور حسینی می‌شود، همه سعی می‌کنند ارادت خود را به سید و سالار شهیدان نشان دهند. پرچم‌های سیاه عزا بر سر در خانه‌ها نیز نصب می‌شود و عزای حسین ( ع) با هیات‌ها و مرثیه‌های خانگی نسل به نسل ادامه پیدا می‌کند.‌

مرثیه‌های خانگی به مناسبت‌های مختلف در طول سالیان سال در این کشور برگزار شده و همچنان برگزار می‌شود.

یکی از خانواده‌های تبریزی که بیش از ۴۰ سال است با برگزاری مرثیه خانگی  عزای حضرت سیدالشهدا را برپا می‌کند خانواده آقای محمدصادق احمدی است.

آقای احمدی و همسرش خانم مرضیه مشهوری بیش از ۴۰ سال است که  چراغ مرثیه خانگی را روشن نگهداشته‌اند  و در این خانه به روی عزاداران سیدالشهدا باز است.

با خانم مرضیه مشهوری که سال‌هاست در ماه محرم میزبان عزاداران حسینی است همکلام شده‌ایم.

قدمت برگزاری مرثیه خانگی در این خانواده به دورانی باز می‌گردد که مادر مرضیه خانم نوعروسی بود که وقتی وارد خانه همسرش شد دید مادر شوهرش در ایام عزاداری امام حسین( ع) مرثیه خانگی برگزار می‌کند.

عروس خانم نیز به تاسی از مادر شوهر در منزل خودش مرثیه و عزاداری برگزار می‌کرد و همچنان این مرثیه ادامه داشت.

مرضیه خانم وقتی دختر بچه کوچکی بود در مراسم مرثیه‌های مادرش با آن چادر مشکی کوچکی که سر کرده بود کفش‌های عزاداران را جفت می‌کرد و بعدها که جوان‌تر شد از مهمانان آن حضرت پذیرایی می‌کرد.  

 

حالا سال‌ها از آن روزها می‌گذرد و مرضیه خانم که بانوی خانه شده است خودش نیز مرثیه خانگی را در خانه‌اش برگزار می‌کند و هر سال در ماه محرم به نشانه عزای حسینی پرچم سیاه بر سر در خانه‌اش نصب می‌کند تا نام او و همسرش جزو عزاداران حسینی ثبت شود. 

مرضیه خانم در مورد برگزاری مرثیه خانگی می‌گوید: پدر و مادرم پنجم هر ماه قمری مرثیه ماهانه برگزار می‌کردند، همه ما با حال و هوای مرثیه بزرگ شدیم و اینکه در دستگاه اهل بیت سهمی داشته باشیم و نام ما نیز در دفتر اباعبدالله ثبت شود افتخار می‌کنیم.

سال ۱۳۵۹ بود چهار سال از ازدواجم می‌گذشت که خانه خریدیم. بعد از خرید خانه تصمیم گرفتیم سفره حضرت ابوالفضل بگیریم. بعد از برگزاری این مراسم با رضایت و مشورت با همسرم برنامه‌ریزی کردیم از سال بعد در ماه محرم پنج روز مرثیه برگزار کنیم. 

خانه‌ام با مرثیه حسینی پربرکت می‌شود

مرثیه برای حضرت سیدالشهدا در خانه حال و هوای دیگری دارد. خانه ام با مرثیه حسینی برکت می‌گیرد، انسان به واسطه عزاداری بر سید و سالار شهیدان آبرو پیدا می‌کند.

قبلا در محله ” دوه‌چی” ساکن بودیم ، آنجا ۱۴ سال در مرثیه حسینی در روزهای ۲۱ تا ۲۶ محرم پذیرای عزاداران و مهمانان حضرت اباعبدالله الحسین بودم و اکنون ۲۸ سال است در محله ” ولیعصر جنوبی” همچنان در خانه برای عزاداران آن حضرت باز می‌شود.

هر چه داریم همه از عنایت امام حسین (ع) است

وی با اشاره به عنایت حضرت امام حسین علیه السلام به مرثیه ادامه داد: همسرم” محمد صادق احمدی” علاقه زیادی به هیات و مرثیه حسینی دارد. با وجودی که بچه‌هایم کم سن و سال بودند و اطرافیان می‌گفتند بهتر است چند سالی مرثیه برگزار نکنید ولی من و همسرم همچنان به ادامه برگزاری مرثیه و روضه حسینی اصرار می‌کردیم و حضرت سیدالشهداء نیز  عنایت ویژه‌ای به ما داشت و برکات تمام نشدنی عنایت ایشان را در زندگی بارها تجربه کرده‌ایم.
خانم مشهوری علاقه به اهل بیت را یک علاقه ذاتی و درونی اعلام کرد و افزود: علاقه به امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان در طول تاریخ در دل‌های ما مسلمان ریشه‌دار است و ما هر چه داریم به یمن وجود خاندان عصمت و طهارت است.

پخت اولین آش نذری با ۵ کیلو سبزی 

در این خانه که مرثیه حسینی برگزار می‌شود احسان و اطعام حسینی نیز به راه است. آن طور که او تعریف می‌کند برای اولین سال برگزاری مرثیه با پنج کیلو سبزی، آش نذری درست کردیم و هرسال مقدار سبزی زیادتر می‌شود.

علاوه بر آش، کوفته، شله زرد، دلمه، حلیم، کاچی و …نیز در بین عزاداران حسینی توزیع می‌شود.

در مرثیه خانگی در ابتدا چند مورد از احکام بیان شده و در ادامه زیارت عاشورا خوانده می‌شود و سپس ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام گفته می‌شود.

دلتنگ مرثیه می‌شوم

حال و هوای این بانو قبل از برگزاری مرثیه نیز خاص و ویژه است وقتی می‌خواهد از خوشحالی و حال و هوای خاص مرثیه حرف بزند لبخندزنان می‌گوید: ۲۰ روز قبل از برگزاری مرثیه تدارک می‌بینم، هر چیزی که لازم باشد خریداری می‌شود و بعد ازآن  خانه را برای مرثیه تمیز می‌کنم. جالب است بگویم احساس دلبستگی عمیقی به این مرثیه دارم در این ایام به هیچ وجه احساس خستگی نمی‌کنم و حالا هم نمی‌توانم احساسم را بیان کنم.

دلتنگی این بانو بعد از پایان پنج روز مرثیه به اندازه ای زیاد است که وقتی می‌خواهد از حس دلتنگیش بگوید با بغضی که در گلو دارد، ادامه داد: پنج روزی که مرثیه داریم انگار روزهای دیگری در زندگیم محسوب می‌شود. وقتی مرثیه تمام می‌شود روز بعدش طاقت تنهایی را در خانه ندارم و باید روز بعد بیرون بروم تا تنهایی و دلتنگی مرثیه اذیت نکند.

از وی در مورد برگزاری مرثیه در ایام کرونا پرسیدم و او با صدای محزون اظهارداشت: در دو سالی که کرونا شیوع پیدا کرد به علت جلوگیری از تجمع و رواج کرونا مرثیه به طور موقت برگزار نشد ولی در ایام برگزاری مرثیه به مدت پنج روز توزیع احسان حسینی داشتیم. حق الزحمه خانمی که هرسال کفش عزاداران را جفت می‌کرد پرداخت شد ولی خیلی دلم می گرفت که مرثیه حسینی برگزار نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ذکر خاطره‌ای در این زمینه گفت: در پنجمین سالی که در این خانه مرثیه داشتیم روز پنجم شله زرد درست کردم وقتی مرثیه تمام شد یک قوری چای پررنگ دم کردم، این چای به اندازه‌ای خوش عطر بود که هر کس وارد خانه می‌شد از بوی خوش پیچیده در خانه سئوال می‌کرد و بعد از نوشیدن چای یک احساس خاصی پیدا می‌کردند. چای مرثیه آنقدر برکت پیدا کرده بود که تا ظهر روز بعد هم آن چای را خوردیم.

از  آبروی امام حسین( ع) آبرو می‌گیریم

وی ادامه داد: در پنج روز مرثیه خانه ما صفای خاصی دارد. تعداد عزاداران حسینی در این ایام به ۳۵۰ نفر می‌رسید، خوب یادم است یکی از روزها به عشق و محبت امام حسین علیه السلام به  تنهایی ۳۵۰ عدد کوفته درست کردم و در جواب صحبت‌های همسایه‌ها که می‌گفتند چطوری یک نفره این همه غذا درست می‌کنی، در جواب می‌گفتم اینها همه عنایت خدا و امام حسین علیه السلام است.

زمانی که احسان حسینی پخته می‌شود دعای توسل، زیارت عاشورا و آیت الکرسی خوانده می‌شود و خیلی از خانم‌ها حاجت روا می‌شوند. این مرثیه‌ها به آبروی امام حسین به ما آبرو می‌دهد.

خانم مشهوری با اشاره به مشارکت همسرش در انجام کارهای مرثیه افزود: همسرم در پنج روز برگزاری مرثیه همیشه کمک حال من است،کارهای سنگین از جمله جابه‌جایی دیگ‌ها، وصل کردن گاز پلوپزها و …را انجام می‌دهد.

 خداوند زیارت ۱۴ معصوم را نصیبت کند

وی در ادامه با ذکر خاطره‌ای از مادر شوهرش ادامه داد: زمانی که مرثیه را شروع کردیم مادرشوهرم به خانه ما می‌آمد دست‌هایش را بالا می‌برد و می‌گفت” عروسم از خدا می‌خواهم زیارت ۱۴ معصوم را به شما قسمت کند” به برکت دعای او و عنایت امام حسین علیه السلام به زیارت کربلا رفتیم.

در تمام این سال‌ها که مرثیه برگزار می‌کنیم پرچم سیاه عزای سیدالشهداء را به در خانه می‌زنم و به پسر بزرگم گفته ام بعد از ما این مرثیه را ادامه دهد.

در احسان حسینی این مرثیه سایر خانم‌ها نیز مشارکت می‌کنند، خانمی که در تهیه سبزی آش مشارکت می‌دهد یا خانم دیگری که دستمال کاغذی مرثیه را می‌خرد.

مرضیه خانم مشهوری و همسرش دلشان به عنایت امام حسین علیه السلام گرم است و هر لحظه لابه لای صحبت‌های خود تاکید می‌کنند ما از آبروی حضرت سیدالشهدا آبرو گرفته‌ایم.  

انتهای پیام/ ۶۰۰۲۰


[ad_2]