حکمت ملی با گزینه‌ای است که مورد موافق همه جریان‌های عراقی است
حکمت ملی با گزینه‌ای است که مورد موافق همه جریان‌های عراقی است
رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان اینکه این جریان گزینه‌ای برای نامزدی نخست‌وزیری ارائه نکرده است، گفت که حکمت ملی با گزینه‌ای است که مورد موافق همه جریان‌های عراقی است.

 به گزارش قلم پرس، سید «عمار الحکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق می‌گوید این جریان از نامزدی برای پست نخست‌وزیری حمایت خواهد کرد که عراقی‌ها با نامزدی وی موافق باشند.

سید عمار حکیم امروز شنبه طی بیانیه‌ای گفت:‌ «از زمانی که ما گزینه اپوزیسیون سازنده را در پیش گرفتیم، به تشویق سایر نیروهای سیاسی جهت تحکیم اصول نظام سیاسی ادامه می‌دهیم و می‌خواهیم موارد مثبت آن را بررسی کنیم و موارد منفی آن را شناسایی کرده و در صدد درمان آن باشیم».

او گفت که جریان حکمت ملی اعلام می‌کند که موضع آن در رابطه با مسئله تعیین نخست‌وزیری و خصوصیات او برای تشکیل دولت آتی، همان گزینه‌ای است که مردم عراق موافق آن هستند و آن را اختیار می‌کنند.

سید عمار حکیم همچنین گفت که جریان متبوع او هیچ‌گونه نامزدی برای تصدی منصب نخست‌وزیر معرفی نکرده است.

به نوشته پایگاه شبکه خبری «سومریه»، رهبر جریان حکمت ملی عراق گفت:‌ «ما از هر کسی که عراقی‌ها درباره آن وحدت کلمه دارند حمایت خواهیم کرد تا واقعیت مرحله فعلی در عراق را پیش‌ ببریم و برای انتخابات زودهنگام آماده کنیم تا از این طریق، بتوانیم مطالبات معترضان مسالمت‌آمیز را پیش ببریم».

شهرها و استان‌های جنوبی عراق از نهم مهر ماه به جز ایام اربعین شاهد تظاهرات و اعتراضات مردمی به اوضاع اقتصادی و فساد در این کشور است و طی این مدت، شمار قابل توجهی از معترضان و نیروهای امنیتی به دلیل درگیری یا اقدامات خشونت‌آمیزی برخی از «آشوبگران» کشته یا زخمی شده‌اند.

عادل عبدالمهدی هشتم آذرماه از نخست‌وزیری کناره‌گیری کرد و پارلمان نیز با استعفای او موافقت نمود. بعد از این استعفا رئیس‌جمهور عراق باید در مدت ۱۵ روز، فردی را که مورد حمایت فراکسیون‌های پارلمانی است،‌ به پارلمان معرفی کند. این مدت فردا به پایان می‌رسد.

رسانه‌های عراقی امروز به نقل از یک مقام سیاسی مطلع خبر داند که «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق روز دوشنبه با صدور حکمی «محمد شیاع السودانی» را به طور رسمی مامور تشکیل کابینه جدید این کشور می‌کند.