حملات مأموران پلیس آمریکا به خبرنگاران ادامه دارد
حملات مأموران پلیس آمریکا به خبرنگاران ادامه دارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با وجود حکم موقت یک قاضی محلی جهت مصونیت خبرنگاران حین پوشش اعتراضات ضدنژادپرستی، مأموران پلیس آن‌ها را مورد ضرب‌وشتم و آزار قرار دادند. به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «اِی‌بی‌سی نیوز»، «ویلهلمینا رایت» قاضی حوزه شهر مینیاپولیس روز جمعه با صدور یک «حکم موقت»، پلیس را از بازداشت و […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با وجود حکم موقت یک قاضی محلی جهت مصونیت خبرنگاران حین پوشش اعتراضات ضدنژادپرستی، مأموران پلیس آن‌ها را مورد ضرب‌وشتم و آزار قرار دادند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «اِی‌بی‌سی نیوز»، «ویلهلمینا رایت» قاضی حوزه شهر مینیاپولیس روز جمعه با صدور یک «حکم موقت»، پلیس را از بازداشت و استفاده از زور علیه خبرنگاران منع کرده بود.

با این حال در تجمع روز گذشته (شنبه) در منطقه «بروکلین سنتر» در اعتراض به قتل یک جوان سیاه‌پوست ۲۰ ساله توسط پلیس، مأموران اقدام به بازداشت موقت و ضرب‌وشتم خبرنگاران کردند.

عکاس و فیلم‌بردار روزنامه «یو‌اِس‌اِی تودی» در حساب توئیتری خود نوشت، نیروهای پلیس او و دیگر خبرنگاران را تحت بازداشت موقت درآورده و آن‌ها را مجبور کردند روی زمین بخوابند. به گفته این خبرنگار، پلیس بعد از گرفتن عکس از مدارک این خبرنگاران، آن‌ها را آزاد کرد.

ناشر این روزنامه در پیامی به خبرگزاری «آسوشیتد پرس» نوشت: «ما اقدامات پلیس بروکلین سنتر را به قوی‌ترین لحن ممکن محکوم می‌کنیم. اینکه به خبرنگاران بگویند روی زمین بخوابند و از مدارک آن‌ها عکس بگیرند، جزو تاکتیک‌های ارعاب عامدانه محسوب می‌شود».

«تیم ایوانز» عکاس خبری نیز به خبرگزاری گفت، مأموران پس از محاصره جمعیت حاضر در خیابان به سمت آن‌ها اسپری فلفل پاشیدند. به گفته این عکاس، یکی از نیروهای پلیس با مشت به صورت او کوبید، کارت خبرنگاری او را پاره کرد، وی را روی زمین انداخت و زانویش را روی کمر او گذاشت.

این عکاس خبری گفت، با اینکه فریاد می‌زد یک خبرنگار است، مأمور پلیس با فحاشی به او گفت خفه شود. ایوانز گفت: «بسیار ناراحت‌کننده بود. این حس را داشتم که هدف اصلی آن‌ها خبرنگاران بود».

دیگر روزنامه‌نگاران و خبرنگاران عکس‌ها و ویدئوهای مربوط به بازداشتشان توسط مأموران را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. در یکی از این تصاویر، پلیس از عامل شیمیایی علیه خبرنگاران تحت بازداشت استفاده می‌کند.

اعتراضات اخیر در بروکلین سنتر از روز یکشنبه هفته گذشته پس از آن آغاز شد که ویدئویی منتشر شد که افسر پلیس آمریکا را در حال شلیک گلوله به رایت نشان می‌داد.

مرگ دانته رایت در حومه مینیاپولیس رخ داد که به واسطه محاکمه یک مأمور پلیس سفید پوست به اتهام قتل «جورج فلوید» شهروند ۴۷ ساله سیاهپوست، به شدت متشنج است.

در پی تداوم اعتراضات به قتل رایت، «کیم پاتر» که به رایت تیراندازی کرده بود، به اتهام قتل درجه دو بازداشت شد و قرار است تحت محاکمه قرار گیرد.

علی رغم آنکه پاتر مدعی شده است به اشتباه اسلحه خود را به جای شوکر بیرون آورده، «بن کرامپ» وکیل خانواده رایت تأکید دارد که کشته شدن دانته کاملاً از روی عمد و غیرقانونی بوده است.

پاتر و «تیم گانون» رئیس‌ پلیس شهر بروکلین سنتر در پی تداوم اعتراضات علیه خشونت پلیس با اقلیت‌ها به ویژه سیاهپوستان، از سمت خود استعفا کردند.

بنا بر گزارش بی بی سی، پاتر با محکومیت حداکثر ۱۰ سال زندان و ۲۰ هزار دلار جریمه روبرو است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز در واکنش به قتل دانته، با بیان اینکه هیچ توجیهی برای آشوب و غارت‌گری وجود ندارد، معترضان به خشونت پلیس این کشور را به برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز دعوت کرد.

 از اوایل خرداد ماه و پس از اقدام پلیس مینیاپولیس به قتل جورج فلوید شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست از طریق فشردن زانو بر روی گردنش به مدت حدود ۹ دقیقه، اعتراضات سراسری علیه خشونت پلیس آمریکا و تبعیض‌های نژادپرستانه از شهر مینیاپولیس آغاز شد و به دیگر شهرهای آمریکا و حتی کشورهای دیگر سرایت کرد.

انتهای پیام/