حرکت در ریل توسعه با نگاه ملی به منطقه آزاد ارس
حرکت در ریل توسعه با نگاه ملی به منطقه آزاد ارس

[ad_1] حرکت در ریل توسعه با نگاه ملی به منطقه آزاد ارس منطقه آزاد ارس امروز در آستانه‌ی ورود به دهه سوم عمر اقتصادی خویش است. این منطقه پرظرفیت با پیشینه‌ موفق نقش‌آفرینی اقتصادی و موقعیت ژئوپلتیک و ژئواکونومیک، بعد از دو دهه فعالیت توانسته است طبق سند جامع توسعه خود و استراتژی‌های ۱۱ گانه‌اش، […]

[ad_1]

حرکت در ریل توسعه با نگاه ملی به منطقه آزاد ارس

منطقه آزاد ارس امروز در آستانه‌ی ورود به دهه سوم عمر اقتصادی خویش است. این منطقه پرظرفیت با پیشینه‌ موفق نقش‌آفرینی اقتصادی و موقعیت ژئوپلتیک و ژئواکونومیک، بعد از دو دهه فعالیت توانسته است طبق سند جامع توسعه خود و استراتژی‌های ۱۱ گانه‌اش، در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی، تجاری، توریسم و ترانزیت به قطب مهم اقتصاد شمالغرب ایران تبدیل شود.

با این مقدمه امروز می‌توانیم بگوییم ارس همچنان روی ریل توسعه حرکت می‌کند. در این راستا هرچند دستاوردهای توسعه منطقه آزاد ارس در حوزه صنعت، کشاورزی و توریسم بیش از بخش‌های دیگر بوده اما وجود نگاه اصولی به فرآیند توسعه، ایجاد زیرساخت‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری از طرف سازمان منطقه آزاد ارس، بسترساز فعالیت‌های اقتصادی در تمامی حوزه‌هاست.

ارس نه تنها توانسته طبق ماده یک قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران عمران و آبادانی را تحقق ببخشد، بلکه در کنار توسعه‌ی زیرساخت‌ها، جذب سرمایه بخش خصوصی در این منطقه مرزی را تسریع و از محرومیت‌‌ها کاسته است.

تولید انواع محصولات کشاورزی و صنعتی، حفظ تراز تجاری مثبت در سالیان متوالی، ایجاد اشتغال برای هزاران نفر در بخش‌های مختلف و حضور پرشمار گردشگر داخلی و خارجی به صورت سالانه در ارس، بخشی از دستاوردهای این منطقه در طول نزدیک به دو دهه فعالیت خود می‌باشد. بدیهی‌ است پیشرفت و آبادانی نقطه‌ی سرخط ندارد و با تدوین سیاست‌های کلی برای توسعه متوازن ارس و تقویت دیپلماسی اقتصادی، وضعیت امروز ارس متفاوت‌تر از فردای آن خواهد بود.

برای ایجاد توسعه متوازن و پایدار طبق برنامه جدید ابلاغی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، در سه بخش “لجستیک-ترانزیت داخلی و بین المللی”، “کشاورزی و صنایع تبدیلی”، “توریسم و صنایع صادراتگرا –دانش‌بنیان” تمرکز کرده‌ایم و در مسیر تکمیل زیر ساخت‌ها گام برداشته‌ایم.‌

دوم شهریور ماه سال ۱۴۰۱ می‌تواند نقطه عطفی در حیات اقتصادی منطقه آزاد ارس باشد‌. نگاه به منطقه آزاد ارس ملی است و از این منظر باید تمام ظرفیت‌ها را برای توسعه به‌کار گرفت و به تأسی از آن افزایش ارتباط با استان‌های همجوار را جهت بالا بردن میزان صادرات سرلوحه‌ی کار قرار داد.

ماموریت‌های ذاتی مترتّب بر مناطق آزاد و راهبرد اقتصادی مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری و صد البته استفاده حداکثری از ظرفیت سایر نهادها، درونزایی موجود در ارس را به برونگرایی و بین‌الملل‌گرایی هدفمند و پویا تبدیل کرده و ریل توسعه ارس را به خطوط ریلی برون مرزی و منطقه‌ای متّصل می‌کند.
 

[ad_2]