جهاد فرهنگی در مناطق مرزی/ جدال جهادگران با سیگنال های غربی
جهاد فرهنگی در مناطق مرزی/ جدال جهادگران با سیگنال های غربی

[ad_1] طلبه‌های جهادی آستین همت را بالا زده‌اند ممکن است روزی در بین جوانان و دانشجویان به جهاد فرهنگی بپردازند یا روزی برسد که بارو بندیل را بردارند و به دل جاده زده و به روستاهایی بروند که در نوار مرزی قرار دارند. خبرگزاری فارس، معصومه درخشان: طلبه‌های جهادی آستین همت را بالا زده و […]

[ad_1]


طلبه‌های جهادی آستین همت را بالا زده‌اند ممکن است روزی در بین جوانان و دانشجویان به جهاد فرهنگی بپردازند یا روزی برسد که بارو بندیل را بردارند و به دل جاده زده و به روستاهایی بروند که در نوار مرزی قرار دارند.

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان: طلبه‌های جهادی آستین همت را بالا زده و هر کجا که فکر می‌کنند می‌توانند در جبهه فرهنگ به جهاد تبیین بپردازند دریغ نمی‌کنند. ممکن است روزی در بین جوانان دانشجوبه جهاد فرهنگی بپردازند یا روزی برسد که بار و بندیل را بردارند و به دل جاده زده و به روستاهایی بروند که در نوار مرزی قرار دارند. نشان به آن نشان که طلبه‌های جهادی  حوزه علمیه قم در روستاهای شهرستان خداآفرین آذربایجان‌شرقی حضور یافته و با اجرای برنامه‌های فرهنگی، عقیدتی و دینی سعی کردند در کنار هموطنان خود بوده و آنها را راهنمایی کنند.

 

ردپای طلبه‌های جوان جهادگر در نوار مرزی ارس

طلبه‌های جهادی حوزه علمیه قم حجت الاسلام علی پورباقر،  سیدمهدی رضوی، صفرعلی فاتح و  یاوربابازاده  یک ماه مهمان اهالی خونگرم و مهمان نواز شهرستان خداآفرین بودند.

حالا می‌شود رد پای این جهادگران فرهنگی را در روستاهای “لاریجان” “گون گورمز” و قارلوجه که از بخش‌ها و دهستان‌های مختلف تشکیل شده‌اند در شهرستان خداآفرین مشاهده کرد.

علی پورباقر استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر تخصصی مهدویت است که در این سفر تبلیغی و جهادی مسوولیت گروه جهادی طلبه‌های اعزامی را عهده‌دار است.

مسوول گروه جهادی تبلیغی مستقر در نوار مرزی ارس در گفت وگو با خبرنگاراندر تبریز با اشاره به رسالت طلبه‌های جوان در نشر آموزه‌های دینی گفت: توزیع بسته‌های فرهنگی، حضور در مساجد و مدارس برای سخنرانی و  اقامه نماز، تبلیغ چهره به چهره یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که توسط طلبه‌های جوان اجرایی شد.

تشویق به فرزندآوری

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت  توسط مقام معظم رهبری ادامه داد:  بخش دیگری از فعالیت‌های این گروه جهادی ترغیب و تشویق خانواده‌ها برای فرزندآوری با استناد به آیات و روایات بود. در کنار آن به پویایی و نشاط یک خانواده با بنیان‌های فکری و دینی پرداخته شد.

تبیین گام دوم انقلاب نیز یکی از محورهای اجراشده توسط این طلاب جوان بود که این برنامه در میان فرهنگیان، بسیجیان،  دانشجویان و مسوولان و کادر اداری و اجرایی انجام شد.

 

اهدای جوایز فرهنگی به دانش‌آموزان

فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی این طلاب جوان در میان مدارس عشایر نیز به چشم می‌خورد. صحبت کردن چهره به چهره با دانش‌آموزان و اهدای جوایز از طرف موسسه گام دوم و اهدای هدایای آیات عظام و مراجع تقلید به دانش‌آموزان عشایر شامل سر رسیدهای فرهنگی، متن بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری، لوازم التحریر، محصولات عفاف و حجاب از برنامه‌هایی بود که باعث افزایش اطلاعات دانش‌آموزان روستایی و عشایری گردید.

پورباقر با اشاره به برگزاری مسابقات فرهنگی افزود: در طی یک ماه حضور در این مناطق روستایی در ماه مبارک رمضان مسابقات متعدد فرهنگی و قرآنی به صورت کتبی و شفاهی برگزار شد. مسابقات کتبی به منازل ارسال می شد و خانواده ها بعد از نوشتن جواب پاسخنامه را تحویل می‌دادند. مسابقات شفاهی در جلسات مختلف به صورت حضوری بود و در طی این مدت و در ۲۰ روستا حدود دو هزار نفر در مسابقات کتبی و شفاهی شرکت کرده بودند.

برگزاری جلسه هم اندیشی برای رفع مشکلات مربوط به زمین روستاییان یکی دیگر از برنامه های اجرا شده در این مدت بود که مسوول گروه جهادی طلاب نوار مرزی ارس در توضیح آن گفت: روستاییان این منطقه یکسری مشکلات با منطقه آزاد ارس دارند. برای رفع این مشکلات جلسه‌ای با حضور مسوولان در مسجد برگزار شد. در این جلسه مشکلات و موانع مربوط به زمین‌های روستایی و  منطقه آزاد ارس با حضور فرماندار و بخشدار مطرح شد. در پایان جلسه برخی از موانع مربوط به واگذاری زمین به روستاییان برطرف شد تا آنها بتوانند برای خود اشتغال‌زایی کنند.

 

تهدیدات فرهنگی و رسانه‌ای چالش روستانشینان مرزی

وی در ادامه تهدیدات فرهنگی و رسانه‌ای را یکی از چالش‌های مهم روستانشینان نوار مرزی اعلام کرد و افزود: روستانشینان نوار مرزی به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از آن سوی ارس مورد تهدیدات رسانه‌ای، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قرار می‌گیرند.

سیگنال‌های شبکه‌های تلویزیونی غربی در این روستاها  گیرایی زیادی داشته و خانواده‌ها و جوانان تحت تاثیر این شبکه‌های تلویزیونی قرار گرفته در نتیجه باعث الگو گیری و ترویج فرهنگ غربی بیگانه در این مناطق می‌شود. 

بنابراین انجام فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و آسیب‌شناسی و آگاه‌سازی معضلات موجود در این مناطق به شدت احساس شده و ضروری است. ما نیز با حضور در این مناطق سعی کردیم با برگزاری جلسات مختلف و با استفاده از کارسناسان مجرب و متخصص برای آسیب شناسی و آگاه‌سازی قدم برداریم.

حضور مسوولان در این مناطق باعث دلگرمی و قوت قلب آنها شده و مشکلات آنها نیز رفع می‌شود.

همچنین بنابه گفته‌های وی جلسات پرسش و پاسخ در خصوص موضوعات فرهنگی و دینی از جمله بحث مهدویت، موضوعات دینی، قرآنی، عقیدتی و احکام و پاسخ به شبهات، تشریح و تبیین حلقه عرفان‌های کاذب و جریان‌های انحرافی … در حاشیه راهپیمایی روز قدس برگزار گردید.

تبیین و تشریح بیانیه گام دوم انقلاب و صحبت کردن در مورد فرازهای آن  باعث آگاهی دهی و اطلاع رسانی بیشتر در بین اقشار فرهنگی، اداری، بسیجیان و دانشجویان می‌شد.

 

شناسایی چهره‌های قرآنی

پورباقر اظهارداشت: یکی از رسالت‌های ما در مناطق روستایی شناسایی فعالان فرهنگی و قرآنی بود. در این زمینه ۵۰ نفر از استعدادهای فرهنگی و قرآنی مناطق روستایی شناسایی شدند. این استعدادهای قرآنی به نهادهای قرآنی و متولیان مربوطه معرفی شده و ارتباط پیدا می‌کنند. این چهره‌های قرآنی به امکانات آموزشی از جمله قلم قرآنی، جزوات و سی دی‌های آموزشی در زمینه حفظ و قرائت قرآن کریم نیاز داشتند که برای تهیه کردن آنها به نهادهای قرآنی معرفی شدند.

همچنین این چهره‌های قرآنی به همراه برگزیدگان مسابقات کتبی و شفاهی برای اردوی زیارتی، سیاحتی و آموزشی به قم و جمکران اعزام می‌شوند و حسینیه آیت الله مویدی قم اسکان داده می‌شوند.

 

برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب

پورباقر در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب خاطرنشان کرد: در طی این مدت نمایشگاه عفاف و حجاب، کتب و محصولات فرهنگی و پوشاک از جمله چادر نماز، مقنعه در رنگ‌های متنوع و چادر مشکی در طرح‌ها و مدل‌های مختلف برگزار شد و قرار شده است برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب توسط بسیج خواهران و برادران در طول سال به صورت منظم در مناسبت‌های مختلف برگزار شود.

 

حضور در مدارس شبانه‌روزی عشایر 

حضور در مدارس شبانه‌روزی عشایر در مقطع راهنمایی و دبیرستان و صحبت کردن با دانش آموزان در خوابگاه، اقامه نماز صبح، تلاوت قرآن و مباحث احکام از جمله برنامه‌های فرهنگی در میان دانش‌آموزان بود.     

برگزاری جلسات احکام و بصیرت افزایی برای بسیجیان، تشویق و دعوت از اهالی برای شرکت در راهپیمایی روز قدس، دیدار با خانواده ۲۵ شهید دفاع مقدس در مناطق روستایی خداآفرین و بررسی مشکلات این خانواده ها،حضور در منازل خانواده های نیازمند و معرفی آنها به مراکز و نهادهای حمایتی و توزیع بسته‌های معیشتی در بین این خانواده‌ها از دیگر برنامه‌های طلاب جهادی اعزامی از حوزه علمیه قم در نوار مرزی ارس بود که پورباقر به آنها اشاره کرد.

انتهای پیام/ ۶۰۰۲۰


[ad_2]