جمهوری آذربایجان مرز زمینی خود با ایران و ترکیه را بست/ مرز تجاری باز است
جمهوری آذربایجان مرز زمینی خود با ایران و ترکیه را بست/ مرز تجاری باز است

[ad_1] جمهوری آذربایجان از صبح روز گذشته به صورت یکجانبه تنها مرز زمینی خود با ایران را بست. به گزارش قلم پرس،از تبریز، از دیروز ساعت ۸ صبح مرز زمینی ایران و جمهوری آذربایجان به صورت یکجانبه و از سمت طرف آذری بسته شد. حسن داداش‌زاده مدیر پایانه مرزی جلفا در گفت وگویی اختصاصی با خبرنگار […]

[ad_1]


جمهوری آذربایجان از صبح روز گذشته به صورت یکجانبه تنها مرز زمینی خود با ایران را بست.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، از دیروز ساعت ۸ صبح مرز زمینی ایران و جمهوری آذربایجان به صورت یکجانبه و از سمت طرف آذری بسته شد.

حسن داداش‌زاده مدیر پایانه مرزی جلفا در گفت وگویی اختصاصی با خبرنگار فارس در تبریز گفت: این اقدام به صورت یکجانبه و ضرب‌العجلی توسط مرزبانی آذربایجان در ساعت ۲۰ روز پنج شنبه یعنی ۱۲ ساعت قبل از عملی شدن این تصمیم به مرزبانی ایران انعکاس داده شده است.

وی در پاسخ به اینکه کشور آذربایجان با چه دلایلی اقدام به این کار کرده اظهار داشت: آنچه از سوی مرزبانی جمهوری آذربایجان در مرز جلفا اعلام کرده تصمیمات ستاد کرونای است و با استناد بر اینکه برای جلوگیری از شیوع کرونا ستاد کرونای کشور جمهوری آذربایجان این تصمیم را گرفته است.

جلفا با اشاره به اینکه این اقدام از سوی ایران مورد اعتراض قرار گرفته است، تاکید کرد: این اقدام باعث مختل شدن بسیاری از امور بخصوص برای اتباع دو کشور از ایران یا آذربایجان که در کشور دیگر مقیم هستند شده است.

داداش‌زاده افزود: بر اساس آنچه تصمیم ستاد کرونای جمهوری آذربایجان اعلام شده صرفا تردد دانشجویان و چهار اتوبوسی که روزانه از باکو به سمت ایران تردد داشتند فعلا ممکن خواهد بود.

این مقام مرزی، سه مرز زمینی جمهوری آذربایجان با ایران و ترکیه را شامل این محدودیت‌ها براساس تصمیمات جمهوری آذربایجان اعلام کرد و گفت: براساس این تصمیم یکجانبه علاوه بر مرزهای جلفا و پلدشت در ایران, مرز ترکیه با آذربایجان نیز در فهرست این محدودیت‌ها دیده می شود.

وی حجم تردد روزانه ایران و جمهوری آذربایجان از سمت جلفا را ۷۰۰ نفر عنوان و اضافه کرد: تنها ۲۰۰ نفر از این تردد ها به وسیله اتوبوسها انجام می شود و بقیه ترددها شخصی و گردشی و زائران است.

این گزارش می‌افزاید مرز تجاری باز بوده بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.

جمهوری آذربایجان دارای مرز زمینی بین‌المللی با ۵ کشور است، از شمال با روسیه، از شمال‌غرب با گرجستان، از جنوب با ایران، از غرب با ترکیه (از طریق مرز زمینی نخجوان) و از غرب با ارمنستان همسایه است؛ همچنین از شرق با دریای خزر هم‌مرز است.

در روزهای گذشته تعداد مسافران جمهوری آذربایجان به ایران در قالب شخصی، زائر و گردشگری افزایش یافته بود.

انتهای پیام/۶۰۰۱۴/ی


[ad_2]