تیم فوتبال دختران پشتوانه ندارد/ فرصت آماده‌سازی برای قهرمانی آسیا کم است
تیم فوتبال دختران پشتوانه ندارد/ فرصت آماده‌سازی برای قهرمانی آسیا کم است

به گزارش ایسنا، تیم ملی فوتبال دختران نوجوان ایران شهریور ماه ۱۴۰۰ مرحله اول مسابقات قهرمانی آسیا را پیش رو دارد و باید آماده این رویداد شود. کمیته زنان فدراسیون فوتبال به تازگی شادی مهینی را به عنوان سرمربی این تیم انتخاب کرده است. البته مهینی پیش از این نیز سرمربی نوجوانان بود و حالا باید […]

به گزارش ایسنا، تیم ملی فوتبال دختران نوجوان ایران شهریور ماه ۱۴۰۰ مرحله اول مسابقات قهرمانی آسیا را پیش رو دارد و باید آماده این رویداد شود. کمیته زنان فدراسیون فوتبال به تازگی شادی مهینی را به عنوان سرمربی این تیم انتخاب کرده است. البته مهینی پیش از این نیز سرمربی نوجوانان بود و حالا باید تیم زیر ۱۷ سال ایران را تشکیل دهد و آماده حضور در مسابقات آسیایی شود.

سرمربی تیم ملی فوتبال دختران نوجوان در مورد برنامه‌های خود برای آماده‌سازی ملی‌پوشان به ایسنا گفت: رده سنی بازیکنان امسال به زیر ۱۷ سال آمده است و مسابقات هم پس از دو دوره تعویق به دلیل شیوع کرونا، ۲۷ شهریور برگزار می‌شود. در رده سنی ما این زمان یعنی ریسک، چون پشتوانه‌ای در سطح ایران برای تیم نوجوانان نداریم. در واقع تعداد آکادمی‌ها و مدرسه‌های فوتبال قوی خیلی کم است که بازیکنان را از آنجا انتخاب کنیم و رده سنی زیر ۱۲ و زیر ۱۴ سالی هم نداریم که پشتوانه تیم نوجوانان باشند.  

او در این مورد افزود: از چهار سال قبل پایگاه‌هایی برای استعدادیابی در سراسر ایران تعیین و از هر استان یک نماینده انتخاب کردیم تا کار استعدادیابی را انجام دهند. البته این کار در سطح عالی نیست، هر استانی در حد بضاعت خود فستیوال برگزار می‌کند و نفرات برتر را در قالب تیم استانی به المپیاد کشوری می‌آورد. این کار را در سال ۹۸ انجام دادیم و المپیاد ملی را زیر ۱۵ سال برگزار کردیم. خوشبختانه همان سال مسابقات کافا هم در رده سنی زیر ۱۵ سال برگزار و ایران قهرمان شد. اکنون همان بازیکنان به درد تیم زیر ۱۷ سال می‌خورند اما این رده سنی خیلی جهش دارد، برخی از روستاها آمده بودند و شاید در این مدت فوتبال کار نکرده باشند.  

مهینی به لیست ۱۰۰ نفره‌ای از بازیکنان که توسط استعدادیاب‌های فدراسیون انتخاب شده‌اند، اشاره و بیان کرد: ما در سال ۹۸ لیست ۱۰۰ نفره‌ای از بازیکنان را انتخاب کردیم که ۴۰ نفر از آنها را دیدیم و ۱۸ نفر را به تیم ملی آوردیم، اکنون این ۱۰۰ نفر را داریم و از استعدادیاب‌ها خواستیم تا ۲۰ اردیبهشت آنها را بررسی و نفرات مستعد را معرفی کنند. احتمال دارد این ۱۰۰ نفر پیشرفت کرده یا فوتبال را کنار گذاشته باشند اما هر استانی سهمیه مشخصی دارد و در حد توان خود بازیکنان را بررسی می‌کند که یا همان نفرات قبلی اعلام می‌شوند و یا اینکه نیروهای بهتری را معرفی می‌کنند. نزدیک به ۲۰ استان لیست اسامی را داده‌اند و باید آنها را بررسی و سطح‌بندی کنیم.  

او با بیان اینکه پیگیر بازیکنان نوجوان اعزامی به کافا بوده است، افزود: نزدیک به ۱۳ نفر از آن ۱۸ نفر به لیگ برتر اضافه شدند و آمادگی نسبی دارند. علاوه بر این خود ما هم در این مدت برنامه‌های هوازی و بدنسازی به آنها دادیم تا در سطحی از آمادگی جسمانی بمانند. اولویت ما در حال حاضر بررسی و ارزیابی کسانی است که سال قبل ندیده‌ایم، یعنی قطعا دو اردوی اول انتخابی این بازیکنان است و اردوی سوم از ترکیب  منتخبین لیست همراه با نفرات حاضر در لیگ برتر برگزار می‌شود.  

سرمربی تیم ملی دختران نوجوان در مورد زمان آغاز اردوهای ملی گفت: کمیته فنی ابتدا باید کادر تیم ملی را تایید کند، من هم طی چند روز آینده برنامه اردویی و لیست نفرات هر اردو را به فدراسیون می‌دهم. در شرایط فعلی اولویت با تیم بزرگسالان و جوانان است چون خرداد ماه مسابقه دارند. از طرفی محدودیت‌هایی از نظر اسکان و زمین‌های تمرینی داریم و مهم‌تر اینکه به خاطر شیوع کرونا نمی‌توانیم افراد زیادی را به اردو دعوت کنیم، به همین دلیل طی دو یا سه هفته آینده اردوها را آغاز می‌کنیم.

او در مورد سطح پایین آموزش‌های فوتبالی در رده سنی نوجوانان و مشکلات آماده‌سازی تیم ملی گفت: در المپیادی که دو سال قبل برگزار کردیم، کسانی آمده بودند که حتی استوک به پا نداشتند و با کفش معمولی بازی می‌کردند. خوشبختانه آن زمان نفرات زیادی کنار من بودند. با اینکه فقط دو یا سه نفر را اعزام می‌کردیم اما ۵ مربی بدون چشم‌داشت کمک کردند و نفرات را انتخاب کردیم، اکنون هم این درخواست را به فدراسیون داده‌ام که مربیان بیشتری را کنار من قرار بدهند. کارمان سخت است،  فرصت آموزش تاکتیک نداریم و باید بیشتر تکنیک را یاد بدهیم.  

سرمربی تیم ملی دختران نوجوان در ادامه بیان کرد: مصاحبه آقای عزیزی خادم را شنیده‌ام که قرار است تمهیدات جدیدی برای فوتبال پایه زنان در نظر بگیرند. این جای خوشحالی دارد. بازیکنانی که در سال‌های قبل با آنها کار کردیم اکنون در ترکیب تیم جوانان قرار می‌گیرند و در آینده هم به تیم بزرگسالان وارد می‌شوند. می‌دانم که بزرگسالان ویترین فوتبال زنان هستند اما تلاش‌های بازیکنان ما بی‌ثمر نبوده و فکر می‌کنم تنها کاپ قهرمانی هم در این رده سنی به دست آمده است.  

مهینی در پایان گفت: از عوامل اجرایی دوره قبل، خانم صوفی زاده، کمیته زنان و کمیته فنی که تلاش کردند تا زنان به نتیجه برسند، همچنین از کمیته فنی جدید و خانم موسوی که به من اعتماد کردند تشکر دارم. باید از تمام همکاران و استعدادیاب‌های سراسر کشور هم تشکر کنم چون اگر تلاش آنها نباشد، در جایگاهی نیستم که در فرصتی کوتاه معجزه کنم.

انتهای پیام