تولید پانل دیواری فوق سبک بتنی برای نخستین بار در دنیا/ اختراع جوان تبریزی که در برابر زلزله مقاوم است
تولید پانل دیواری فوق سبک بتنی برای نخستین بار در دنیا/ اختراع جوان تبریزی که در برابر زلزله مقاوم است

خبرگزاری فارس– زهرا عبداللهی:  سایت فدراسیون جهانی مخترعین(www.ifia.com)، ابداع مخترع جوان تبریزی را که بعد از ۱۰ سال تلاش و تحقیق مستمر آزمایشگاهی و کارگاهی به ثمر نشست، در صدر اخبار خود قرار داد و بیش از ۸ صفحه از اختراعات، ابداعات و افتخارات داود بهشتی زاده نوشت.    https://www.ifia.com/project/inventors-achievements/ultra-lightweight-concrete-wall-panel/ در این مطلب علاوه بر اشاره به […]

خبرگزاری فارس زهرا عبداللهی:  سایت فدراسیون جهانی مخترعین(www.ifia.com)، ابداع مخترع جوان تبریزی را که بعد از ۱۰ سال تلاش و تحقیق مستمر آزمایشگاهی و کارگاهی به ثمر نشست، در صدر اخبار خود قرار داد و بیش از ۸ صفحه از اختراعات، ابداعات و افتخارات داود بهشتی زاده نوشت.

 

 
https://www.ifia.com/project/inventors-achievements/ultra-lightweight-concrete-wall-panel/
 
در این مطلب علاوه بر اشاره به تعداد بالغ بر ۴۵ اختراع داود بهشتی‌زاده، به بلوک‌های دیواری فوق سبک بتنی که برای نخستین بار در دنیا با ویژگی‌های منحصر به فرد توسط این مخترع ابداع و ساخته شده تاکید و از این طرح به عنوان اقدامی نوین که می توان صنعت عمران را متحول سازد یاد شده است.

این محقق تبریز در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار فارس در تبریز گفت: برای اولین بار است که سایت فدراسیون جهانی مخترعین، مطلبی را در مورد یک مخترع ایرانی و اختراعاتش منتشر می‌کند که نشان از اهمیت بالای آن دارد، هر چند قبلا نیز چند نفر ایرانی به این سایت راه یافته‌اند اما زیر لوای پرچم کشور دیگری اختراع خود را ثبت و در این سایت و فدراسیون حضور یافته‌اند.

داود بهشتی زاده با اشاره به اینکه برای ابداع و دستیابی به فرمول تولید پانل دیواری فوق سبک بتنی ۱۰ سال زمان صرف کرده افزود: این طرح بالغ بر ۶ مدال جهانی  و چندین لوح داخلی و خارجی را کسب کرده که از مهترین و شاخص ترین آن می توان به مدال طلا و جایزه ویژه مسابقات جهانی اختراعات و ابتکارات پنسیلوانیای آمریکا و مدال طلای مسابقات بین المللی اختراعات تورنتو کانادا و نورنبرگ آلمان  استناد کرد.

وی تلاش کشورهای مختلف برای رسیدن به دانش فنی تولید این نوع بلوک‌ها را یادآور شد و اضافه کرد: دانش فنی ساخت بتن های فوق سبک با مقاومت بالا که پانل دیواری فوق سبک بتنی از ان دانش فنی استخراج شده در دنیا در اختیار هیچ کشوری نیست و صرفا اخیرا توسط اینجانب با ویژگیهای منحصربفرد به فرمول تولید آن دست یافته است.

بهشتی زاده با گلایه فراوان همچون همه جوانان این سرزمین زر خیز از اینکه اختراعش مثل همه اختراعات درکشور مورد توجه و اقبال برای تولید انبوه قرار نگرفته اظهار داشت: متاسفانه تاکنون هیچ یک از مسئولان کشوری و استانی علیکی به سلام من برای به ثمر رساندن این اختراع نداده‌اند و حتی افرادی برای دستیابی به فرمول این ابداع تلاش‌هایی کرده اند که خوشبختانه با ثبت جهانی این اختراع در فدراسیون جهانی مخترعین تمام حقوق مادی و معنوی به نام بنده به ثبت رسیده و هیچ امکان دخل و تصرف و شبیه سازی در آن بدون کسب مجوز از مخترع وجود ندارد.

نفر اول المپیاد جهانی اختراعات، از تماس بسیاری از کشورهای آمریکایی، اروپایی و بخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس برای دادن امکانات کامل و سرمایه لازم برای تولید انبوه پانل دیواری فوق سبک بتنی ابداعیش خبر داد و تاکید کرد: کمترین رقم مورد نیاز برای تولید انبوه این پانل‌ها ۱۵۰ میلیارد ریال می باشد و با این حجم سرمایه گذاری می توان به طورغیرمستقیم  برای ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرد.

وی درباره ویژگی‌های اختراع خودش نیز اضافه کرد:​ استفاده از این بلوک‌های برای یک سازه در هزینه تمام شده کل ساختمان با توجه به کاهش فضای مصرفی برای ایجاد دیواره ها، کاهش مواد مصرفی از جمله میلگرد، بتن و … بین ۲۰ تا ۲۵ درصد صرفه جویی در هزینه ها تمام شده دارد و در عین حال که می توان به بحث مقاومت این محصول در برابر زلزله، رطوبت، سرما و گرما اذعان کرد که با هیچ رقم مالی قابل مقایسه نیست چرا که در واقعه جان انسانها را در برابر حوادث طبیعی چون زلزله ایمن تر نگه می دارد.
عضو ارشد بنیاد ملی نخبگان ریاست جمهوری، مواد تشکیل دهنده بلوکه ابداعیش را سیمان، سبکدانه های طبیعی و مصنوعی، افزودنی های پلیمری بتن و مواد نانو ساختاری اعلام و گفت: با توجه به لزوم سبک سازی و بهبود عملکرد ساختمان در برابر زلزله همچنین افزایش سرعت اجرا و بهره وری مناسب تر از نیروی انسانی مستقر در کارگاههای ساختمانی، ساخت مصالح نوین با روش ها و ماشین آلات جدید یکی از ضروریات مهندسی و مدیریت ساخت بوده و یکی از این روشهای نوین، ابداع و طراحی و ساخت نوعی پانل بتنی دیواری با تکنولوژی بتن های فوق سبک با مقاومت بالا می باشد که میتواند یکی از پر فروش ترین و مهمترین محصولات صنعت ساختمان باشد. این پانلها قابلیت استفاده در دیوارهای پیرامونی و تیغه های داخلی را دارند و همچنین حمل و نقل آسان و سرعت بالای نصب آنها باعث شده تا زمان و هزینه های اجرا به شدت کاهش یابد.

مشخصات پانل‌های فوق سبک بتنی

بهشتی زاده در تشریح کامل مشخصات طرحش اظهار داشت: وزن مخصوص بتن این پانلها، از ۲۴۰۰ در بتن عادی به  ۵۰۰ کیلوگرم در هر مترمکعب کاهش یافته و عایق بسیار مناسبی برای صدا، گرما ، سرما و رطوبت می باشد که می توان در تیغه های داخلی با وزن بین ۱۶ تا ۱۷ گیلوگرم و ابعاد طول ۱۰۰، عرض ۵۰ و ضخامت ۷ سانتیمتری و در دیوارهای پیرامونی با وزن بین ۲۸ تا ۲۹ گیلوگرم با ابعاد طول ۱۰۰، عرض ۵۰ و ضخامت ۱۲ سانتیمتری استفاده کرد و نوع بتن بکار رفته در این محصول از نوع فوق سبک و پر مقاومت (مقاومت فشاری ۱۱۰ – ۹۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع) می باشد که بتواند به راحتی بارهای وارده بر تیغه ها را تحمل نماید.
 

 

مزایای پانل دیواری فوق سبک بتنی

• وزن بسیار پایین محصول که وزن هر متر مربع این پانل برای دیوار داخلی با ضخامت ۷ سانتیمتر برابر با ۳۵ کیلوگرم می باشد، استفاده از این پانل‌های دیواری، بار مرده ساختمان را به میزان قابل توجهی کاهش می- دهد، چرا که مهم‌ترین راه جلوگیری از صدمات وتلفات ناشی از زلزله، کاهش وزن سازه می باشد و یکی از مهم‌ترین روش‌های سبک سازی سازه، کاهش وزن دیوارها است که با استفاده از پانل سبک دیواری در جداره های پیرامونی و داخلی این امر محقق خواهد شد.

• افزایش سرعت اجراء با توجه به ابعاد بزرگ این محصول و وزن پایین آن علاوه بر کاهش نیروی انسانی و زمان جهت انتقال محصول و ملات ویژه آن به طبقات( نسبت به نوع سنتی ملاتها و مصالح، چند عدد از این مصالح سبک به راحتی یک جداره کامل را ایجاد نموده و نیاز به انتقال مصالح سنگین اعم از ماسه و سیمان به روش سنتی وجود ندارد).

• سهولت اجراء بدلیل وزن مخصوص پایین این پانلها و سبکی وزن آنها، جابه جایی و حمل آنها بسیار راحت می باشد.

• کاهش هزینه های اجرا به دلیل افزایش سرعت و سهولت اجراء( کاهش نیروی انسانی، کاهش زمان استفاده از نیروی انسانی، کاهش زمان استفاده از دستگاههای بالابر، کاهش نیروی انسانی در حین اجرای پروژه به دلیل استفاده از این محصول و ملات ویژه آن و عدم لزوم انتقال شن و ماسه با صرف هزینه و زمان زیاد جهت ساخت ملات ، کاهش هزینه های ناشی از پرت مصالح، کاهش هزینه های جابجایی مصالح).

• کاهش هزینه ساخت با توجه به کاهش بارهای مرده بر ساختمان و امکان صرفه جویی در استراکچر ساختمان( طبق آیین نامه های موجود در مبحث مقررات ملی ساختمان با کاهش بار مرده بر ساختمان، مقدار میلگرد مصرفی و بتن در استراکچر کاهش خواهد یافت و سازه ای مقاومتر در برابر زلزله خواهیم داشت).

• کاهش مقدار ملات مصرفی با توجه به وجود درزهای استاندارد بین محصول.

• امکان حذف گچ و خاک لایه زیرین گچ کاری و امکان اجرای اندود گچ بطور مستقل.

• امکان استفاده از پوشش های متفاوت روی این سطح اعم از گچ کاری، سرامیک کاری و یا ورقهای گچی.

• امکان نصب پیچ و تحمل وزن کابینت آشپزخانه و …

• مقاومت در برابر رطوبت و عدم تخریب در مقایسه با پانلهای سبک گچی( امکان استفاده از این محصول در فضاهای خیس از قبیل حمام و دستشویی)

• امکان برش بخشی از محصول جهت عبور لوله های آب و برق و عدم ریزش و تخریب کلی جداره به دلیل یکپارچگی و نوع بتن مصرفی در محصول( در موارد استفاده از مصالح سنتی از قبیل بلوک و سفال ریزش مصالح پس از برش در محل مذکور رخ می دهد).

• امکان ایجاد برش دستی و یا با استفاده از فرز وجود داشته و عملیات برشکاری بسیار آسان بوده که با اره نیز امکان پذیر است.

• عایق صوتی مناسب به دلیل استفاده از مصالح با تخلل مناسب

• عایق حرارتی( با توجه به مصالح بکار رفته پلیمری مقاوم در برابر حرارت، این پانلها حرارت را به کندی به فضای مجاور منتقل می کنند)

• امکان استفاده برای پروژه های خاص و با ضریب اهمیت بالا از قبیل درمانگاه و بیمارستان با دتایل خاص

• ضخامت کمتر همگام با عایق بودن محصول، سبب شده از فضا به گونه مناسبتری استفاده گردد و سطح کمتری از بنا توسط دیوار اشغال گردد.

• تاب آوری محصول در برابر نیروی های جانبی بخصوص زلزله و ایجاد سطحی پیوسته تر و عدم ایجاد ترک در محصول با توجه به نوع بتن خاص.

• ایجاد محیطی تمیز و عاری از پاشش و یا ریختن ملات سنتی به دلیل کاربرد ملات مخصوص( چسب ویژه).

• امکان ترکیب با روشهای مختلف اجراء و انواع سازهها با کاربریهایی متفاوت

• مناسب با تمام مناطق و اقلیمها حتی اقلیم های مرطوب

• عدم استفاده از مواد مضر برای سلامتی افراد

• تاب آوری محصول در برابر حریق به دلیل استفاده از مواد پایه سیمانی و مواد معدنی مناسب

• امکان استفاده از انواع والپست بخصوص نوع سبک آنها و کاهش میزان آهن آلات بکار رفته در ساختمان

• با توجه به قطاع بزرگ این محصول دور ریز مصالح کمتر بوده و از مصالح برش خورده می توان در زیر پنجره ها و بالای دیوارها با ابعاد یکسان ومرتب استفاده نمود .

• دوام بالای محصول

• دارای مقاومت مکانیکی بالا از قبیل مقاومت خمشی و فشاری بالا

• استفاده از کام و زبانه صرفه در بندهای عمودی جهت اتصال محکم قطعات در کنار یکدیگر در حالیکه این
روش کام و زبانه سازی در بندهای افقی به دلیل عدم کارایی حذف شده و با استفاده از ملات ویژه قطعات با هم به صورت بسیار محکم با هم ارتباط برقرار می نمایند(امکان است فاده از میلگرد بستر در بندهای افقی محصول وجود دارد).

• امکان دپو مصالح در کارگاه ساختمانی در فضاهای کوچکتر نسبت به بلوک های سیمانی متداول

• ایجاد محیط کاملاً بهداشتی در محدوده دیوار و عدم وجود فضای منفی و خالی بین دیوارها
 
 

 

اما نگاهی به سوابق علمی – تحقیقاتی و اجرایی  بهشتی زاده نشان می دهد که این مخترع و مبتکر جهانی که دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش مهندسی و مدیریت ساخت و مهندسی عمران گرایش عمران – عمران می باشد داری سوابق قابل توجهی از جمله می توان عضو ارشد و مخترع سطح ۱ بنیاد ملی نخبگان(معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)، نفر اول المپیاد جهانی اختراعات ، ابداعات و ابتکارات علمی در پنسیلوانیای آمریکا، نفر اول مسابقات جهانی بتن آمریکا – انجمن بتن آمریکا ACI، دارای بیش از ۴۰ مدال جهانی در مسابقات بین المللی اختراعات و ابتکارات علمی، مخترع بیش از ۴۰  اختراع تخصصی و علمی ثبت شده در اداره ثبت اختراعات کشور، نفر اول و مدیر نمونه جوان کشور در جشنواره ملی مدیران برتر جوان کشور و … می باشد.

بهشتی زاده پذیرش و چاپ ۱۲ مقاله در ژورنال های معتبر و بین المللی ISI  از جمله در ژورنالتخصصی ASCE انجمن مهندسین عمران آمریکا، ارائه و چاپ بیش از ۳۰ عنوان مقاله تخصصی در کنفرانسهای داخلی و خارجی در موضوعات تکنولوژی های جدید بتن و صنعت ساختمان از جمله در کشورهای سوئیس ، ایتالیا،  انگستان، کانادا، استرالیا و سنگاپور را نیز در کارنامه دارد.

 این مخترع بین المللی دارای بیش از ۵۰ مدال جهانی ،  جایزه ویژه بین المللی و نشان علمی معتبر SPECIAL AWARD, GRAND PRIX, SPECIAL PRIZE, MEDAL AWARD  می باشد که از آن جمله می توان به  مدال طلا در مسابقات بین المللی اختراعات و محصولات جدید علمی کانادا –  iCAN 2021   برای اختراع ” طراحی و ساخت پانل فوق سبک دیواری بتنی توسط فناوری نانو تکنولوژی “، مدال طلا در مسابقات بین المللی اختراعات و محصولات جدید علمی کانادا –  iCAN 2020   برای اختراع ” تولید نیوجرسی بزرگراهی با بتن الیافی پرمقاومت و انعطاف پذیر توسط فناوری نانو تکنولوژی”، مدال طلا در مسابقات جهانی اختراعات و ابداعات آمریکا-  2019 INPEX   برای اختراع “طراحی و ساخت پانل های دیواری سبک و پرمقاومت بتنی و رزینی “،  مدال طلا در مسابقات بین المللی اختراعات و محصولات جدید علمی کانادا –  iCAN 2018   برای اختراع ” تولید نیوجرسی بزرگراهی با پوسته ای از بتن الیافی پرمقاومت و توخالی پرشده با خاک جاذب انرژی برای کاهش تلفات حادثه و تصادف “، مدال طلا GOLD MEDAL OF MERIT  در مسابقات جهانی اختراعات و محصولات جدید علمی آمریکا-  2017 INPEX   برای اختراع “دیوارهای فوق سبک سازه ای جمع و باز شونده “، مدال طلا در چهل و پنچمین دوره نمایشگاه و مسابقات اختراعات کشور سوئیس – ۲۰۱۷ با اختراع ” ساخت نانو مواد کاهنده آب و نفوذگر های شیمیایی بتن با ملاحظات اقتصادی تولید”، مدال طلا در مسابقات جهانی اختراعات کشور آلمان – ۲۰۱۶ با اختراع ” طراحی سیستم های جدید ساخت سازه های مقاوم در برابر زلزله”، مدال طلا در مسابقات جهانی اختراعات و محصولات جدید علمی آمریکا-  2016 INPEX   برای اختراع “طراحی و ساخت سیستمی نوین و پیشرفته برای ساخت سازه های پیش ساخته و سریع الاحداث “، مدال نقره در مسابقات جهانی اختراعات و محصولات جدید علمی آمریکا- ۲۰۱۶ INPEX   برای اختراع “طراحی و ساخت سیستمی جدید برای بهسازی بافتهای فرسوده و ساخت سازه های مقاوم در برابر زلزله “، مدال برنز در چهل و چهارمین دوره مسابقات جهانی اختراعات سوئیس ۲۰۱۶ با اختراع “سیستم جدید سازه پیش ساخته” و … اشاره کرد.
 
 

مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات پنسیلوانیای آمریکا

 
 
 
 

لوح جایزه ویژه وزارت علوم کشور کره جنوبی در مسابقات جهانی اختراعات آمریکا

 
 
 
 
 
 

مسابقات جهانی اختراعات آمریکا

 
 

لوح مدال طلای مسابقات بین المللی سوئیس

 
 
 
 
 
 

 

لوح مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات تورنتو کانادا

برای این شخص نفر اولی مسابقات جهانی بتن آمریکا – انجمن بتن آمریکا ACI، ‌ برگزیده در چندین جشنواره معتبر داخلی و بین المللی از جمله جشنواره خوارزمی ،  ابن سینا ، مسابقات جهانی هوش مجارستان، نفر اول المپیاد بتن کشور در دومین دوره مسابقات ملی  بتن ایران ICI در رشته سازه محافظ بتنی ( انجمن بتن ایران )، نفر اول کشور در دومین دوره مسابقات ملی بتن دانشگاه مازندران در رشته بتن هدفمند و ویژه، نفر اول کشور در نهمین دوره مسابقات کشوری دانشجویان مهندسی عمران در مسابقه قاب بتنی EPD، نفر اول کشور در سومین جشنواره سراسری دانشجویان مهندسی عمران سراسرکشور و  سایر موارد ….، پژوهشگر برتر کشور در طی سالهای مختلف به انتخاب وزارت علوم تحقیقات و فناوری و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، نفر اول و دانشجوی نمونه در بین دانشجویان مهندسی عمران در جشنواره ملی دانشجویان برگزیده سال مهندسی عمران کشور، نفر اول کشور در چهارمین جشنواره ملی دانشجویان ممتازین، مبتکرین و نوآوران سراسر کشور و دارای هجده مقام کشوری در المپیاد ها و مسابقات معتبر ملی بتن ایران که شش مورد از آنها مقام اول کشور را نیز می توان نام برد.

 
 
 

 

مسابقات جهانی اختراعات و ابداعات نورنبرگ آلمان- دریافت کاپ و جایزه ویژه وزارت علوم کشور روسیه

جشنواره ملی پژوهشگران نمونه و برتر کشور- دریافت کاپ و جایزه پژوهشگر نمونه جوان کشور

 
اما آنچه که این جوان را در زمره نخبگان جهانی درخشان کرده  اختراع بیش از ۴۰ اختراع تخصصی و علمی ثبت شده در اداره کل ثبت اختراعات و مالکیتهای صنعتی کشور” که ثبت اختراع تخصصی به شماره ثبت ۳۹۵۵۹ با عنوان  ” طراحی و ساخت آجر سبک مسلح (آسم) ” تاییدیه علمی از ایتالیا، ثبت اختراع تخصصی به شماره ثبت ۵۱۵۷۹ با عنوان ” طراحی و ساخت بتن فوق سبک سازه ای نفوذ ناپذیر ” تاییدیه علمی از فرانسه، ثبت اختراع تخصصی به شماره ثبت ۴۹۵۹۸ با عنوان ” طراحی و ساخت بتن سبک عبور دهنده نور “،  ثبت اختراع تخصصی به شماره ثبت ۵۱۸۱۸ با عنوان ” بتن پلاستیک سبک مقاومت بالا استفاده از پومیس معدن اسکندان “، ثبت اختراع تخصصی به شماره ثبت ۵۱۷۸۴ عنوان”طراحی و ساخت قاب یک دهانه بتنی مسلح مقاوم در برابر زلزله و ضربه “، ثبت اختراع تخصصی به شماره ثبت ۵۱۸۱۷ با عنوان”ساخت پوزولان طبیعی فعال و با بلین بالا با استفاده از پوزولان طبیعی” ، ثبت اختراع تخصصی شماره ثبت ۵۱۷۹۴ با عنوان ” ساخت بتن مقاومت بالای عبور دهنده نور با استفاده از ضایعات پلکسی “، ثبت اختراع تخصصی به شماره ثبت ۵۱۷۹۵ با عنوان ” طراحی و ساخت بتن فوق زودگیر توانمند (BFZT)”،  ثبت اختراع تخصصی شماره ثبت ۵۱۸۱۵ عنوان “ساخت نفودگر ضد آب کریستالی جهت نفودناپذیر کردن بتن (NZAK)” و ده ها مورد دیگر می باشد.  

انتهای پیام/۶۰۰۱۴