تولید سالانه ۱۷ هزار تُن کنسانتره مس در شهرستان اهر
تولید سالانه ۱۷ هزار تُن کنسانتره مس در شهرستان اهر
‍ فرماندار اهر با بیان اینکه معادن با عمل به مسئولیت‌های اجتماعی کام مردم را از فعالیت‌های معدنی شیرین کنند، بر سلب مالکیت معادن راکد در صورت عدم فعال‌سازی تاکید کرد.

به گزارش قلم پرس، ابوالفضل غنی‌زاده در جلسه شورای معادن شهرستان اهر که با هدف بررسی موانع معادن فعال و در آستانه بهره‌برداری برگزار شد، اظهار داشت: فاز توسعه‌ای آهک هیدراته برای تولید ۱۰۰ هزار تُن آهک برنامه‌ریزی شده و اقدامات اجرایی آغاز شده است و طبق گزارش مدیران این معدن فاز دوم آهک هیدراته ۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بابیان این‌که با شرکت مس تفاهم‌نامه‌ای داشتیم تا راه ارتباطی دامن‌آباد تا معدن آهک آسفالت‌ریزی شود، افزود: ساماندهی رودخانه اهرچایی از دیگر تفاهم‌نامه مشترک نماینده، فرماندار و امام جمعه با مدیرعامل شرکت مس بود. با این‌حال هنوز هیچ یک از مفاد تفاهم‌نامه از سوی شرکت مس اجرایی نشده است.

فرماندار اهر بر لزوم فعال‌سازی معادن در راستای افزایش تولید مواد معدنی و اشتغال‌زایی برای جوانان بیکار اهری تأکید کرد و گفت: سالانه ۱۷ تُن کنسانتره مس در معادن مس انجرد و مزرعه تولید می‌شود و با توجه به صدور مجوز فاز توسعه‌ای معدن انجرد، این بایستی با سرعت طرح‌های توسعه‌ای را در راستای تحقق شعار رشد تولید عملیاتی کند. با این‌حال ظرفیت اسمی تولید معدن انجرد ۳۰ هزار تُن بوده، ولی ۱۵ هزار تُن تولید می‌شود.

غنی‌زاده از بهره‌برداری معدن گاودل در سال‌جاری خبر داد و گفت: این معدن پیش از شروع به استخراج مواد معدنی، یکسری موانعی دارد که بایستی دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان نسبت به حل موانع معدن گاودل اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. این در حالی است که سرمایه‌گذار این معدن قصد دارد تا در سال‌جاری روند استخراج مواد معدنی و پیش باطله‌برداری را شروع کند.

وی بر ضرورت عمل به مسئولیت‌های اجتماعی طبق قانون از سوی معادن فعال شهرستان اهر تأکید کرد و یادآور شد: همان‌طور که از معادن به جهت فعالیت در راستای تولید و اشتغال حمایت می‌کنیم، همان اندازه نیز انتظار داریم کام مردم با عمل به مسئولیت‌های اجتماعی از فعالیت‌های معدنی شیرین شود. هرچند در قانون معادن، حق و حقوق روستاهای متأثر پیش‌بینی شده و عمل به قانون وظیفه و تکلیف است‌.

فرماندار اهر با انتقاد از معادنی که نسبت به تکالیف قانونی و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی بی‌توجهی می‌کنند، گفت: متأسفانه برخی معادن نسبت به وظایف قانونی خود تحت عنوان مسئولیت‌های اجتماعی بی‌توجهی می‌کنند و معادنی همچون انجرد قدم‌هایی با ساخت هتل و پایگاه امداد و نجات جاده‌ای به مسئولیت اجتماعی عمل می‌کنند که قابل تقدیر است.

وی با تأکید بر این‌که مالکیت پهنه‌های معدنی راکد در صورت عدم فعال‌سازی، خلع‌ید می‌شود ابراز داشت: اشخاص یا شرکت‌هایی که پهنه‌های معدنی در اختیار دارند، در صورت فعال‌سازی معادن از آن‌ها حمایت می‌کنیم و اگر رغبتی به فعال‌سازی معادن و هدف تولید و اشتغال نداشته باشند طبق قانون امتیاز مالکیت معادن از آن‌ها سلب خواهد شد.

غنی‌زاده از اتمام فاز نخست اکتشافات معدنی در پهنه باباجان خبر داد و گفت: فاز نخست اکتشافات در پهنه‌ی معدنی باباجان به اتمام رسیده و گروه مستقر در این پهنه‌ی معدنی، فاز دوم اکتشافات را به‌زودی آغاز می‌کنند. از طرفی برای بهره‌برداری از پهنه‌ی معدنی باباجان از سوی شرکت مس مجری انتخاب شده تا اقدامات لازم جهت ایجاد کارخانه فرآوری و تولید را پیگیری کند.

انتهای پیام/