تفاهم بغداد با سه کشور برای تسریع ساخت رآکتورهای اتمی
تفاهم بغداد با سه کشور برای تسریع ساخت رآکتورهای اتمی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کمال حسین لطیف» رئیس سازمان کنترل منابع رادیواکتو عراق، شامگاه پنجشنبه، از تفاهم عراق با سه کشور برای تسریع ساخت رآکتوهای اتمی خبر داد. به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع)، لطیف در این‌باره  گفت که کمیته دولتی ساخت رآکتورهای اتمی با اهداف پژوهشی و به منظور بررسی داده‌های مرحله […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کمال حسین لطیف» رئیس سازمان کنترل منابع رادیواکتو عراق، شامگاه پنجشنبه، از تفاهم عراق با سه کشور برای تسریع ساخت رآکتوهای اتمی خبر داد.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع)، لطیف در این‌باره  گفت که کمیته دولتی ساخت رآکتورهای اتمی با اهداف پژوهشی و به منظور بررسی داده‌های مرحله و مبانی مورد تأیید برای ساخت رآکتور مطابق با دستورالعمل‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند جلسه اولیه برگزار کرده است که این جلسات با دو بازدید از سفارت روسیه و دیدار با سفیر این کشور و مشاور شرکت روس اتم همراه بوده است.

کمال حسین لطیف افزود که در این دیدارها، «بر تدوین یک تفاهم‌نامه توافق شده است که این تفاهم‌نامه بندهای بسیاری دارد و در تسریع ساخت رآکتور نقش خواهد داشت».

لطیف در ادامه با اشاره به اینکه دیداری دیگر با برخی مقامات فرانسوی در سفارت این کشور برای صحبت درباره نیاز عراق به رآکتور اتمی جهت تولید برق صورت خواهد گرفت، اظهار داشت:‌ «عراق به دنبال همکاری مشترک با فرانسه و اتحادیه اروپاست تا توانمندی‌های اتمی خود را در زمینه برنامه‌های صلح‌آمیز توسعه دهد. طرف فرانسوی مشتاق به همکاری با عراق در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی است و ما از این کشور انتظار داریم که تمام موافقت‌ها [در این خصوص]  برای اطلاع‌یافتن از جزئیات همکاری فراهم شود. مواد تفاهم‌نامه شامل حمایت و پشتیبانی عراق در زمینه استفاده‌های پزشکی و همچنین تولید انرژی خواهد بود».

رئیس سازمان منابع رادیواکتیو عراق همچنین خبر داد که بغداد خواستار دیدار مقامات متخصص آمریکایی در این زمینه است که این دیدار از سوی یک هیأت ذی‌صلاح و عالی‌رتبه کمیته و برخی طرف‌های دیگر دولتی در جریان است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین گفت که مرحله‌ای که عراق اکنون در آن قرار دارد، مرحله تفاهم‌ و زمینه‌سازی مشترک با شرکاست و در آینده، برنامه‌ای به دولت درباره هزینه ساخت رآکتورهای اتمی ارائه خواهد شد که در صورت تأیید شدن، این موضوع از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد شد.

سازمان کنترل منابع رادیواکتیو عراق در تاریخ سوم ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که پنج کشور آمریکا، روسیه، آرژانتین، کره جنوبی و فرانسه نامزد ساخت رآکتور در این کشور هستند.

این سازمان اخیرا و در جریان سفر «مصفطی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق به کشورهای اروپایی نیز اشاره کرده بود موضوع ساخت رآکتور اتمی با طرف فرانسوی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و در عین حال، سفارت فرانسه در بغداد اعلام کرده بود که این موضوع به شدت مورد اهتمام دولت این کشور است.

انتهای پیام/