تشکیل ستاد صبر در استان تهران
تشکیل ستاد صبر در استان تهران

خبرگزاری میزان – محمدجواد حشمتی مهذب، رئیس کل دادگستری استان تهران از تشکیل ستاد صبر در استان تهران خبر داد و گفت: با توجه به فلسفه تشکیل ستاد صبر، ضرورت دارد اساسنامه، مبانی تشکیل و بخش‌های مختلف آن، دستورالعمل و موضوعاتی که این ستاد و اعضاء حاضر باید بر اساس آن فعالیت کنند؛ مورد بررسی، […]

خبرگزاری میزان – محمدجواد حشمتی مهذب، رئیس کل دادگستری استان تهران از تشکیل ستاد صبر در استان تهران خبر داد و گفت: با توجه به فلسفه تشکیل ستاد صبر، ضرورت دارد اساسنامه، مبانی تشکیل و بخش‌های مختلف آن، دستورالعمل و موضوعاتی که این ستاد و اعضاء حاضر باید بر اساس آن فعالیت کنند؛ مورد بررسی، مطالعه و تحقیقات همه جانبه قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران افزود: شورای حل اختلاف تجربه بسیار خوب و موثری بوده و توانسته پرونده‌هایی با موضوعات سخت و پیچیده را به صلح و سازش برساند و موفقیت در این مسیر خدمت رسانی تلاش فراوان، صبر و مذاکره‌های متعدد با طرفین پرونده را احتیاج دارد.

وی افزود: ورود به این حوزه برای حل این نوع از مسائل به جهت وابستگی، موضوع مطالبات و مساله‌ای که طرفین با هم درگیر هستند، باید همراه با عزم جدی و اراده باشد و برای حصول نتیجه در این ستاد می‌بایست حوصله داشت تا این اختلافات به سازش برسند و با خالص کردن نیت‌ها این عمل نیک، ثمره و حاصل آن ذخیره‌ای در کارنامه اعمال برای جهان آخرت خواهد بود که روزی از آن استفاده خواهید کرد.

رئیس کل دادگستری تهران متذکر شد: استفاده از ظرفیت‌های مردمی، سمن ها، شیوخ، بزرگان و افراد بسیار مهم که کلام نافذی دارند و همچنین از ظرفیت انجمن ها، مجامع و مساجد و فضا‌های مردمی جهت افزایش صلح و سازش مورد تاکید مسئولان قوه قضاییه است و بدین طریق می‌توانیم اختلافات را در اجتماع به حداقل ممکن برسانیم.

حشمتی افزود: در سه ماه ابتدای سال جاری ۱۸ درصد میزان وارده پرونده‌ها به دادگستری افزایش یافته و برخورد‌های قضایی و انتظامی نیز نمی‌تواند آن نتیجه قطعی را همانند مواقعی که دو طرف با رضایت کامل صلح و سازش می‌نمایند در بر داشته باشد و لذا همچنان اختلاف در جایی باقی می‌ماند و با وجود اینکه در محاکم بعد از رسیدگی به موضوعات حکم صادر می‌شود؛ اما شاهد باز شدن پرونده‌های دیگر با موضوعات مختلف توسط طرفین هستیم و هنر واقعی ما باید این باشد که دعاوی را به معنای واقعی آن فصل خصومت کنیم تا به صورت جدی این دعاوی برای همیشه خاتمه یابد.

 

بیشتر بخوانید:

وی تاکید کرد: ما در قوانین متعدد استفاده از ظرفیت سمن و انجمن‌های مردمی را داریم و در سند تحول هم این به نحو دیگری مورد تاکید قرار گرفته و قوه قضاییه باید از این ظرفیت‌ها برای صلح و سازش استفاده نماید.

رئیس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: باید به سمت این برویم که از ظرفیت‌های مردمی و اجتماعی استفاده کنیم تا دعاوی را افرادی که توانایی و نفوذ کلام دارند مورد رسیدگی قرار دهند و به سمت و سوی برخورداری از ظرفیت‌های مساجد، هیئت‌های مذهبی، ائمه جمعه و گروه‌هایی که در جامعه حضور دارند و مورد احترام جامعه هستند، حرکت کنیم.

حشمتی با اشاره به اقدام‌های مفید صورت گرفته گفت: در برخی از دعاوی نظیر خانواده، گروه‌هایی را تشکیل داده ایم و چهره‌های علمی و دانشگاهی در حال فعالیت هستند که پیشرفت‌های خوبی نیز در زمینه افزایش صلح و سازش و ایجاد این فرهنگ داشته اند و باید این فضا را بیش از پیش توسعه دهیم.

در خاتمه این نشست نیز احکام اعضاء ستاد صبر استان تهران توسط رئیس کل دادگستری استان تهران و با حضور غلامرضا مهدوی کعاون قضایی و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران به آنان اعطاء شد.

انتهای پیام/