ترکیه از عربستان در سازمان جهانی تجارت شکایت کرد
ترکیه از عربستان در سازمان جهانی تجارت شکایت کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه ترکیه‌ای از اقدام آنکارا مبنی بر شکایت از عربستان سعودی نزد سازمان تجارت جهانی خبر داد. روزنامه صباح  ترکیه(به ترکی استانبولی: Sabah Gazetesi)، نوشت که آنکارا به دلیل پویش تحریم کالاهای ترکیه در عربستان از این کشور در سازمان تجارت جهانی شکایت کرد و این سازمان را در جریان […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه ترکیه‌ای از اقدام آنکارا مبنی بر شکایت از عربستان سعودی نزد سازمان تجارت جهانی خبر داد.

روزنامه صباح  ترکیه(به ترکی استانبولی: Sabah Gazetesi)، نوشت که آنکارا به دلیل پویش تحریم کالاهای ترکیه در عربستان از این کشور در سازمان تجارت جهانی شکایت کرد و این سازمان را در جریان اقدامات عربستان که روابط تجاری میان این کشور با ترکیه را محدود می‌کند، قرار داد.

روزنامه «عربی ۲۱» با انتشار گزارشی با استناد به خبر منتشر شده در روزنامه صباح ترکیه، نوشت که ترکیه  از مقامات سعودی نیز خواسته هرچه سریعتر کانتینرهای کالاهای تعلیق شده در گمرک‌ها را به سرعت ترخیص کنند.

بنا بر این گزارش، ترکیه به طور همزمان دو گام را علیه سعودی‌ها که به طور غیررسمی کالاهای ترکیه را تحریم کرده‌اند، اتخاذ کرده است و همزمان با شکایت از آن نزد سازمان تجارت جهانی، سه نامه به «ماجد بن عبدالله القصبی» وزیر تجارت عربستان سعودی ارسال کرده و در آن در خصوص بدرفتاری با شرکت‌های صادراتی و محصولات ترکی ابراز ناراحتی کرده و خواستار پایان دادن به این بدرفتاری‌ها شده است.

این روزنامه به نقل از «رخسار پکجان» وزیر تجارت ترکیه نیز نوشت که عربستان سعودی از ۱۵ نوامبر ۲۰۲۰، چندین محصول وارداتی از ترکیه از جمله تخم مرغ، شیر، گوشت سفید و  … را معلق کرده و بسیاری از کالاهای ترکی در گمرک‌های عربستان سعودی معلق نگه داشته شده است.

به گفته این وزیر، مستشاران و وابسته‌های ترکیه در عربستان سعودی برای ترخیص این کالاها اقدامات لازم را انجام داده‌اند و  مقامات سعودی تصمیم گرفته اند برخی از این کالاها را به کشور مبدأ (یعنی ترکیه) بازگردانند. اما مقامات سعودی همچنان به اقدامات منفی خود در قبال صادرات ترکیه ادامه می‌دهند.

وی افزود که سه نامه به همتای سعودی خود در تاریخ‌های ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۰، ۵ اکتبر ۲۰۲۰ و ۲۲ ژانویه ۲۰۲۱ ارسال و نارضایتی ترکیه از این بدرفتاری با شرکت‌های ترکیه‌ای را ابلاغ کرده است.

پکجان در ادامه توضیح داد که وزیر تجارت سعودی در پاسخ به او ادعا کرده که استراتژی برای تضمین تجارت آزاد با همه شرکای تجاری براساس تعهدات بین المللی تعیین شده است و هیچ تبعیضی علیه ترکیه وجود ندارد.

وزیر تجارت ترکیه تصریح کرد که تدابیر لازم اتخاذ شده و این مسأله و کلیه اقدامات محدودکننده عربستان سعودی علیه تجارت ترکیه به سازمان تجارت جهانی ارجاع شد تا راهکاری برای این مشکل ارائه کند. بررسی این مسأله نیز در دستور کار نشست آتی این سازمان که در مارس برگزار خواهد شد، قرار گرفت و آنکارا به تلاش‌های خود برای پیگیری حقوقش در چارچوب سازمان جهانی تجارت ادامه خواهد داد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی انجمن صادرات ترکیه، صادرات این کشور به عربستان سعودی در مارس گذشته به میزان ۹۳.۷ درصد کاهش داشته و از ۲۹۸.۲ میلیون دلار در سال قبل به ۱۸.۹ میلیون دلار رسید.

روابط میان آنکارا و ریاض، چند سالی است که دچار تیرگی شده است. این تیرگی روابط از اتفاقات سال ۲۰۱۱ (انقلاب‌های عربی) بتدریج بیشتر شد و در زمان کودتای نافرجام در سال ۲۰۱۶ در ترکیه به اوج خود رسید. این امر خود را در پرونده ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار سعودی مقتول در کنسولگری سعودی در استانبول بیشتر نشان داد. اخیرا ریاض با کمک رسانه‌ها و شخصیت‌های نزدیک به خود در سطح جهان عرب کمپینی با هدف تحریم کالاهای ترکیه راه اندازی کرد.

رئیس جمهور ترکیه، چند ماه پیش در نشست مجازی گروه «جی ۲۰» به میزبانی عربستان سعودی، ضمن تبریک به ریاض برای مدیریت موفق این اجلاس، خواستار تقویت روابط بین دو کشور شد. کارشناسان می‌گویند، ترکیه پس از کاهش ارزش لیر و پیامدهایی که بر اقتصاد این کشور مترتب شده است و از طرفی، مقابله با هر نوع پیامد احتمالی در دوره ریاست جمهوری «جو بایدن»، نیازمند بهبود روابط با ریاض است.

 با وجود آنکه ریاض برای بهبود سطح روابط و رفع تنش‌های فیمابین به آنکارا چراغ سبز نشان داده اما هنوز تحریم کالاهای ترکیه در عربستان سعودی ادامه دارد و صادرکنندگان کالاهای ترکیه از موانع روزافزون کار در عربستان که تهدیدی برای اقتصاد ترکیه محسوب می‌شود، خبر می‌دهند.

انتهای پیام/م