تدوین برنامه‌وبودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تبریز با محوریت نظرات شهروندان
تدوین برنامه‌وبودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تبریز با محوریت نظرات شهروندان
مدیرکل برنامه‌وبودجه شهرداری تبریز ضمن تأکید بر تدوین بودجه 1401 بر اساس سه ضلع محوری شهروندان، شورا و شهرداری به تشریح مقدمات تدوین بودجه پیشنهادی 1401 شهرداری تبریز پرداخت.

به گزارش قلم پرس، مهدی عبدالهی گفت: اراده شهرداری تبریز بر اساس نظرات راهبردی شهردار تبریز و سیاست‌های شورای اسلامی ششم بر تداوم اجرای پروژه‌های توسعه محلی در مسیر بودجه برای شهروندان و عدالت بودجه‌ای برای محرومیت‌زدایی و تحقق عدالت شهری استوار است.

وی افزود: امروز ما در گام دوم انقلاب بیش از همیشه به فراهم کردن زمینه حضور و مشارکت شهروندان نیازمندیم، بر این اساس بایستی به سمت واگذاری و انجام امور با همراهی مردم پیش برویم و در مقابل تصدی‌های شهرداری با اعتماد و تکیه‌ بر مردم زمینه استفاده بهتر از منابع عمومی را فراهم کنیم.

عبدالهی ضمن تأکید بر ضرورت توجه به مسئله بودجه برای شهروندان و تشریح ابعاد تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تبریز اظهار کرد: در بحث بودجه برای شهروندان، منابع و مصارف بودجه شهرداری را تک‌تک شهروندان تبریزی با پرداخت بهای خدمات و عوارض عمومی شهر یا عوارض پروانه ساختمانی تأمین می‌کنند که باید این بودجه بر اساس نیازهای شهروندانی که منابع شهرداری را تأمین می‌کنند، تهیه و اجرایی شود و رکن اصلی نیاز و نظر شهروندی است که با پرداخت عوارض و بهای خدماتش چرخ مالی شهرداری را می‌چرخاند.

وی ادامه داد: برای منافع مردم و در مسیر اصلاح بودجه شهرداری که مردم آن را تأمین می‌کنند، باید به سمت تعیین مصارف بودجه با اولویت و نظر مردم حرکت کنیم تا «بودجه با مردم و برای مردم» معنا پیدا کند.

وی بابیان اینکه از ابتدای حضور در دفتر برنامه‌وبودجه با همراهی دیگر همکاران دفتر، مسئله بودجه‌ریزی مشارکتی را برای توجه به نظرات و نیازهای شهروندان در بودجه‌ریزی مورد توجه قرار گرفته است، افزود: اقدامات انجام‌شده در مسیر بودجه برای شهروندان تبریز شامل انتشار اطلاعات بودجه مصوب و لایحه بودجه و دسترسی عموم شهروندان به اطلاعات بودجه پیشنهادی، تدوین کتابچه راهنمای برنامه‌وبودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تبریز برای شهروندان، درخواست از شهروندان برای ارائه پیشنهادها و بررسی در کمیته بودجه از سطح منطقه/ سازمان تا ستاد عالی بودجه، برگزاری دوره آموزشی آشنایی با بودجه‌ریزی در شهرداری، الزام مناطق و سازمان‌ها به تائید سلسله مراتبی پیشنهادها از سطح خرد تا کلان، برگزاری جلسات هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط با مدیریت شهری تبریز، جانمایی پروژه‌های توسعه محلی در سطح محلات با نظر مشورتی اعضای محترم شورای شهر برای اولین بار در تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ صورت گرفت و ان‌شاالله در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیرکل برنامه‌وبودجه شهرداری تبریز اضافه کرد: با اجرای خزانه‌داری متمرکز، تلاش خواهد شد بودجه مناطق کم‌برخوردار رشد بطئی (تدریجی) نسبت به بودجه کل شهرداری‌های مناطق داشته باشد و سرانه شهروندان ساکن در مناطق کم‌برخوردار از سرانه شهروندان دیگر مناطق در تأمین نیازها و زیرساخت‌ها کمتر نشود.

وی افزود: به سمت تدوین عادلانه بودجه حرکت می‌کنیم و سال ۱۴۰۱ نیز بر این امر تأکید داریم. امیدواریم در انتهای دوره چهارساله، همه مناطق کم‌برخوردار به سطح متوسط سرانه بودجه شهر تبریز برسند. بر اساس اصول بودجه‌نویسی و طبق شیوه خزانه‌داری متمرکز پروژه‌های تعریف‌شده در دو سطح تقسیم‌بندی می‌شوند که یکی در سطح مناطق و یکی هم در سطح ستاد شهرداری تبریز است. سطح مناطق عموماً مشتمل بر پروژه‌های نگهداری و امانی است و سطح پروژه‌های بزرگ توسط معاونت عمرانی اجرا خواهند شد که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و منطبق بر برنامه توسعه راهبردی شهر تبریز و برنامه‌های اولویت‌محور تحقق‌پذیر تعریف می‌شوند.

عبدالهی تأکید کرد: ما همه تلاش خودمان را به کار می‌گیریم تا بتوانیم تا نظرات همه ذی‌نفعان بودجه شهرداری را در تدوین آن لحاظ کنیم و شهروندان از طریق سامانه‌های مختلف اطلاع‌رسانی و دریافت نظرات در سطح مجموعه شهرداری تبریز قادر به ارسال و پیگیری درخواست‌های خود جهت تحقق در بودجه سال ۱۴۰۱ هستند. مسلماً درخواست‌هایی که منافع عمومی شهروندان را دربر بگیرد و فارغ از منافع فردی باشد به‌طور اولویت‌دار قابلیت جانمایی و تخصیص ردیف اعتباری را برای شهرداری تبریز در سطح مناطق و سازمان‌ها توجیه‌پذیر می‌سازد.