تداوم اشتغال ۳ هزار نفر با حمایت دستگاه قضایی از چرخه تولید در استان البرز/زمینه اشتغال برای ۷ هزار نفر در شهرک صنعتی شیخ آباد ایجاد شد
تداوم اشتغال ۳ هزار نفر با حمایت دستگاه قضایی از چرخه تولید در استان البرز/زمینه اشتغال برای ۷ هزار نفر در شهرک صنعتی شیخ آباد ایجاد شد

حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز در گفت‌وگو با میزان با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی استان البرز به منظور حمایت از تولید عنوان کرد: پس از ابلاغ طرح تحول قوه قضاییه، یکی از اقداماتی که در دادگستری استان البرز صورت گرفت، تشکیل شورای تحول قضایی بود و اولین محور از محور‌های طرح‌های […]

حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز در گفت‌وگو با میزان با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی استان البرز به منظور حمایت از تولید عنوان کرد: پس از ابلاغ طرح تحول قوه قضاییه، یکی از اقداماتی که در دادگستری استان البرز صورت گرفت، تشکیل شورای تحول قضایی بود و اولین محور از محور‌های طرح‌های تحولی دادگستری استان البرز، برنامه‌های تحولی مرتبط با حوزه اقتصاد بود.

رئیس کل دادگستری استان البرز خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه بتوانیم به صورت مصداقی از واحد‌های تولیدی حمایت کنیم، اولین اقدامی که در دادگستری استان البرز صورت گرفت، طرح پایش بنگاه‌های اقتصادی بود؛ چرا که هر اقدام حمایتی نیاز به شناخت از بنگاه‌های اقتصادی داشت.

وی اظهار کرد: در این راستا، حدود ۲۳ هزار بنگاه اقتصادی و حدود ۵۷ هزار واحد صنفی فعال در مجموعه استان البرز شناسایی شد. استان البرز یک استان صنعتی است و واحد‌های تولیدی و صنعتی متعددی در این استان در حدود ۱۱ شهرک صنعتی که در استان البرز داریم، مستقر هستند؛ از این جهت نیاز بود شناسایی اولیه را انجام دهیم و بعد از شناسایی اولیه، نیاز بود که به صورت میدانی در راستای تحقق شعار‌های سال و سیاست‌های قوه قضاییه از بنگاه‌های اقتصادی حمایت‌های لازم و قانونی را داشته باشیم.

فاضلی هریکندی تصریح کرد: صرفا در سال گذشته حدود ۱۴۵ بازدید از سوی مقامات مختلف دادگستری استان البرز از واحد‌های تولیدی صورت گرفت که در این بازدید‌ها در خصوص حدود ۳۰۰ واحد تولیدی که مشکلاتی داشتند، جلسات مستمری با آن‌ها برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان البرز اظهار کرد: فقط در سال گذشته زمینه برای تداوم اشتغال حدود ۳ هزار نفر در استان البرز فراهم شد و در خصوص واحد‌های تولیدی که دارای مشکلاتی بودند، با حل برخی مشکلات آن ها، زمینه برای تداوم اشتغال فراهم شد و از تعطیلی آن‌ها جلوگیری به عمل آمد.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه برخط پیگیری مشکلات مربوط به تولید عنوان کرد: برای اینکه نیازی به مراجعه تولیدکنندگان دارای مشکل به دادگستری نباشد، این سامانه را ایجاد کردیم تا به صورت بر خط از طریق پورتال دادگستری استان البرز وارد این سامانه شوند و مشکلاتی که در حوزه تولید دارند را اعلام کنند.

 

بیشتر بخوانید:

فاضلی هریکندی ادامه داد: بعد از طرح مشکل از سوی تولیدکننده، کارشناس مربوطه با تشکیل پرونده موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد تا نسبت به حمایتی که از جهت قضایی قابل انجام است، اقدام شود.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به راه اندازی سامانه‌ای به منظور تجمیع اطلاعات واحد‌های تولیدی در دادگستری استان البرز اظهار کرد: در این سامانه اطلاعات مختلفی از بنگاه‌های تولیدی را جمع آوری کردیم که شامل کد مشخصات بنگاه‌های تولیدی، مشخصات مدیران، اطلاعات مربوط به سوابق بیمه و سوابق مالیاتی و مشکلات حقوق یا قضایی واحد‌های تولیدی، مشکلات مالیاتی، شهرداری، گمرک و… می‌شود.

وی گفت: از این سامانه ۱۲ تحلیل مشورتی می‌گیریم تا قضات ما در رسیدگی‌های قضایی به پرونده‌های مربوط به مدیران واحد‌های تولیدی، این نکات را مورد توجه داشته باشند.

فاضلی هریکندی با اشاره به مصادیق ورود دستگاه قضایی به منظور حل مشکلات واحد‌های تولیدی در استان البرز اظهار کرد: در خصوص مشکلات یکی از شرکت‌های تک ماکارون در زمینه اختصاص آرد، این مشکل با همکاری دستگاه اجرایی و استاندار، رفع شد.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی به منظور بازگشت به تولید شرکت پارس لامع گفت: این شرکت که شرکت معروفی در زمینه تولید پارچه‌های خاص و پرده است، تقریباً از سال ۹۱ ورشکسته اعلام شد و از جمله طلبکاران آن را برخی از بانک‌ها تشکیل می‌دادند. پس از سفر ریاست وقت قوه قضاییه به استان البرز، جلسات متعددی با مدیران شرکت و هیئت قرما که بانک‌ها و اشخاص حقوقی و حقیقی دیگر بودند، برگزار شد و با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، شرکتی که کاملاً متوقف بود و تولیدی نداشت، انتهای سال ۱۳۹۹ نهایتاً به مدار تولید بازگشت و اکنون با ۲۰۰ نیروی کار فعال است که امکان گسترش و افزایش نیروی کار آن به حدود ۵۰۰ نفر نیز ممکن است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی به منظور حل مشکلات شهرک صنعتی و صنفی شیخ آباد کرج گفت: این شهرک از حدود ۱۰ سال پیش به منظور تجمیع واحد‌های تولیدی و صنعتی که از نظر بصری و یا آلودگی ممکن بود در شهر ایجاد مشکلاتی کنند، ایجاد شد؛ اما به دلیل بروز مشکلاتی تکمیل این پروژه عملاً متوقف شد.

فاضلی هریکندی اذعان کرد: با ورود دادگستری استان البرز مشکلات قضایی و حقوقی این شهرک برطرف شد و با این اقدام زمینه برای تکمیل حدود ۲ هزار واحد تولیدی، صنعتی و صنفی فراهم شد و از این طریق زمینه برای اشتغال حدود ۷ هزار نفر در شهرک صنعتی شیخ آباد فراهم شد.

رئیس کل دادگستری استان البرز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند هوشمندسازی در دادگستری استان البرز عنوان کرد: یکی از برنامه‌های دوره تحول هوشمندسازی قوه قضاییه و مجموعه واحد‌های قضایی است. در دادگستری استان البرز با توجه به سیاست‌های قوه قضاییه اقدامات متعددی در اجرای ماموریت‌های دادگستری استان برای هوشمندسازی انجام شده است.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت ویدئوکنفرانس برای برگزاری جلسات دادرسی و تحقیق اظهار کرد: با توجه به اختیارات قانونی که در قانون کیفری پیش بینی شده این اقدام را انجام دادیم و به جای این که زندانی به واحد‌های قضایی اعزام شود، از طریق سیستم ویدئوکنفرانس تحقیقات از سوی قاضی مربوطه در شعبه قضایی و طی ارتباط و تعاملی که با مجموعه اداره کل زندانیان استان البرز شکل گرفته، انجام می‌شود.

فاضلی هریکندی در پایان با اشاره به مزیت‌های استفاده از ظرفیت ویدئوکنفرانس در تشکیل جلسات تحقیق در دوران شیوع کرونا اظهار کرد: استفاده از این ظرفیت باعث شد که از اطاله رسیدگی جلوگیری شود. از طرفی، در دوران شیوع کرونا پیش بینی شد تا مردم برای پیگیری پرونده‌ها به جای مراجعه حضوری، در پورتال دادگستری استان البرز مشکلات و تقاضا‌های خود را اعلام کنند و کارشناسانی را در مجموعه قضایی استان البرز مامور کردیم تا تقاضای اصحاب پرونده را استخراج کنند و پاسخ‌ها را در همان پورتال برای مردم و اصحاب پرونده بارگذاری کنند.

انتهای پیام/