بیش از ۹۰ درصد مصرف آب حوضه دریاچه ارومیه مربوط به بخش کشاورزی است
بیش از ۹۰ درصد مصرف آب حوضه دریاچه ارومیه مربوط به بخش کشاورزی است
رییس انجمن آبیاری و زهکشی ایران گفت: ۷۷ درصد آب مصرفی بخش کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه صرف تولید پنج محصول یونجه، سیب، گندم، انگور و چغندرقند می‌شود.

به گزارش قلم پرس، عباس کشاورز روز چهارشنبه در نخستین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران با محوریت دریاچه ارومیه در دانشگاه ارومیه افزود: از این میزان ۳۲ درصد مربوط به یونجه، ۱۷ درصد مربوط به سیب، ۱۲ درصد گندم و هشت درصد برای هرکدام از محصولات تولیدی انگور و چغندرقند است.

وی اضافه کرد: دشت دریاچه ارومیه یکی از چهار دشت حاصلخیز ایران بوده و میزان بارش این منطقه همواره بسیار بهتر از متوسط کشوری است ولی مصرف بسیار زیاد موجب بروز مشکل در منابع آبی بوده است.

وی بیان کرد: ۷۰ درصد محصولات باغی حوضه دریاچه ارومیه نیز به سیب و انگور اختصاص دارد که محصولاتی پرآب‌بر به شمار می رود.

رییس انجمن آبیاری و زهکشی ایران با اشاره به اینکه توسعه بهره‌وری مهمترین راهکار کاهش مصرف آب و جلوگیری از بروز مشکل برای کشاورزان است، ادامه داد: کشت ارقام کم مصرف، بهبود تکنولوژی و کم‌کردن ضایعات از جمله مواردی است که باید در این خصوص مورد توجه قرار گیرد.

«کشاورز» با تبیین ۹ سناریو برای بهبود الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه، گفت: با اجرای این سناریوها امیدها برای کاهش قابل توجه مصرف آب در این حوضه در افق‌های ۱۴۰۵ و ۱۴۱۰ بیشتر می‌شود.

وی افزود: انتقال محصولاتی نظیر گوجه و خیار به گلخانه، کاهش ۳۵ درصدی سطح زیرکشت یونجه و جایگزین کردن آن با محصولات علوفه‌ای جدید نظیر چغندر علوفه‌ای، ذرت علوفه‌ای، کلزای علوفه‌ای و گلرنگ علوفه‌ای، کاهش کشت چغندرقند و تمرکز به افزایش بهره‌وری از جمله این سناریوها به شمار می‌رود.

افزایش مصرف آب از جمله مهمترین دلایل کاهش سطح دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر بوده است؛ بیش از ۹۰ درصد آب مصرفی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مربوط به بخش کشاورزی است و سالانه میلیاردها مترمکعب آب در این حوضه مصرف می‌شود.