بورس کالا بستری شفاف برای کشف قیمت کالاها در زنجیره تولید/ اتاق بازرگانی ‌و انجمن‌ها به شفافیت بیشتر بازارها کمک کنند
بورس کالا بستری شفاف برای کشف قیمت کالاها در زنجیره تولید/ اتاق بازرگانی ‌و انجمن‌ها به شفافیت بیشتر بازارها کمک کنند

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از تسنیم، رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی با تاکید بر لزوم بهبود روند تامین مواد اولیه در سال ۱۴۰۰ گفت: بورس کالا با توجه به قوانین و شفافیت، نقش مهمی در کشف قیمت زنجیره کالاها دارد و البته تاکید می شود که نباید در روند قیمت […]

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از تسنیم، رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی با تاکید بر لزوم بهبود روند تامین مواد اولیه در سال ۱۴۰۰ گفت: بورس کالا با توجه به قوانین و شفافیت، نقش مهمی در کشف قیمت زنجیره کالاها دارد و البته تاکید می شود که نباید در روند قیمت ها دخالت شود که این ایراد به قوانین اقتصادی کشور وارد است.

روغنی گلپایگانی در خصوص نقش اعضای اتاق بازرگانی به عنوان فعالان بخش خصوصی گفت: حقیقت آن است که ما نیز باید مقدمات شفافیت کامل در بخش تولید و فعالیت هایمان را فراهم کنیم و در شناسایی مصرف کنندکان واقعی مواد اولیه به سیاست گذار کمک دهیم تا روند ناعادلانه توزیع رانت به حلقه‌ای از تولید پایان یابد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد اتاق بازرگانی، برگزاری نشست های دوره ای و مستمر میان اعضای اتاق با بورس کالاست تا نحوه مبادلات کالایی کشور به بهترین شکل ممکن و با انجام اقدامات لازم از سوی اتاق بازرگانی دنبال شود.

پیش از این نیز رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اعلام کرده بود که هر عاملی که بازارها را از روند طبیعی خود خارج کند، موجب التهاب می شود. از این رو فعالان صنایع موافق کشف قیمت کالاها براساس عرضه و تقاضا هستند تا معادلات بازار بر هم نخورد.

روغنی گلپایگانی افزود: در حال حاضر در روند بازارها یکی از عوامل برهم خوردن نظم معاملات، قیمت گذاری از سوی دولت یا نهادهای مرتبط است. دولت که همواره با هدف حمایت از تولید و مصرف کنندگان به دنبال جلوگیری از رشد قیمت هاست، سعی می کند با اعلام قیمت های دستوری به تنظیم بازار کمک کند اما این اتفاق نتیجه عکس دارد و تجربه این سال ها نشان می دهد که بازار با دستور، تنظیم نمی شود.

به گفته رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، دولت همواره درصدد است تا روی محصولاتی چون آلومینیوم، مس، فولاد و… به شکل مستقیم یا غیر مستقیم از طریق اعمال محدودیت هایی قیمت گذاری کند که هر زمان اجازه ندهیم قیمت ها براساس عرضه و تقاضا و به شکل شفاف کشف شود، زمینه ایجاد مشکلات در بازار را فراهم کرده ایم.

تفاهمنامه بورس کالا و کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی

براساس این گزارش، تفاهمنامه ای میان بورس کالای ایران و کمیسیون صنایع اتاق ایران در گذشته امضا شده است که از مهمترین محورهای این تفاهم نامه می توان به بررسی و رفع موانع احتمالی ورود فعالان اقتصادی به بورس کالای ایران، تسهیل امکان تامین مالی از طریق بورس کالا، هدایت و عرضه اولیه واردات محصولات پذیرش شده در بورس جهت کشف قیمت منصفانه و جلوگیری از دامپینگ قیمتی، حمایت از صادرات از طریق بستر سازی برای مرجع قیمتی شدن ایران در کالاهای دارای مزیت، فراهم کردن زمینه مبادلات اطلاعاتی کالاها در راستای هدایت تصمیم گیران به استفاده از اطلاعات بهنگام اشاره کرد.

روغنی گلپایگانی در مراسم امضای این تفاهمنامه اعلام کرد که بورس کالا یکی از راهکارهای تامین مالی بنگاه ها بوده و شرعی ترین و آسان ترین راهی است که بنگاه ها را به نقدینگی می رساند، بنابراین امیدواریم این تفاهنمامه شروع خوبی برای آشنایی فعالان صنعت با مزیت های بورس کالا و استفاده از ظرفیت های این بازار باشد.

وی افزود: متاسفانه صنعت کشور از مزیت های بازار سرمایه و بورس کالا مطلع نیست به طوری که طبق آمارهای اقتصادی آمریکا، در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد منابع مالی بنگاه های آمریکا از طریق بازار بورس تامین می شود. ما نیز باید از ظرفیت های بورس کالا در راستای سهولت تامین مالی بنگاه های استفاده کنیم تا شاهد بهبود شرایط بنگاه ها در اقتصاد باشیم.