بهره‌برداری از ۵۶ سد بر روی رودخانه های مرزی و حوضه‌های آبریز مشترک با کشورهای همسایه
بهره‌برداری از ۵۶ سد بر روی رودخانه های مرزی و حوضه‌های آبریز مشترک با کشورهای همسایه

به گزارش قلم پرس از تبریز، “رضا اردکانیان” در آئین افتتاح سه پروژه بزرگ آبی در استان آذربایجان شرقی با اعتبار ۹۴۰ میلیارد تومان، با بیان اینکه سد خدا آفرین سد‌ی است که تا بیش از ۳۰ برابر حجم خودش قدرت تنظیم آب دارد و فوق العاده سازه ارزنده‌ای است، اظهار کرد: با افتتاح این […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، “رضا اردکانیان” در آئین افتتاح سه پروژه بزرگ آبی در استان آذربایجان شرقی با اعتبار ۹۴۰ میلیارد تومان، با بیان اینکه سد خدا آفرین سد‌ی است که تا بیش از ۳۰ برابر حجم خودش قدرت تنظیم آب دارد و فوق العاده سازه ارزنده‌ای است، اظهار کرد: با افتتاح این پروژه‌ها و سد گردیان با بیش از سه هزار هکتار شبکه‌ اصلی از قِبل مجموعه این طرح‌ها علاوه بر تامین حقابه‌های قانونی کشور از رودخانه مرزی ارس، اشتغال مستقیم و غیرمستقیم قابل ملاحظه‌ای فراهم می‌شود و سال‌های سال در رونق، آبادانی، رفاه، آسایش و امنیت خاطر هموطنان در این بخش از کشور نقش خواهد داشت.

وی با اشاره به اهمیت بالای طرح‌ها و پروژه‌های مرزی اضافه کرد: طرح‌های مرزی در همه‌جای دنیا طرح‌های مهمی هستند، به‌ویژه آن دسته طرح‌هایی که مربوط به بخش آب شده و بالاخص طرح‌هایی که روی رودخانه‌های مرزی اجرا می‌شود. کشور ایران از این حیث نه تنها موقعیت منحصربه‌فردی در روی نقشه جغرافیا دارد، بلکه یکی از کشورهای کم نظیر از حیث تنوع جبه‌ها و عرصه‌های مرزی است.

به گفته وزیر نیرو، استان آذربایجان شرقی یکی از ۱۲ استان مرزی کشور است که مسائل مربوط به آب‌های مرزی را دارد و طرح‌های مختلف و ارزنده‌ای در این مناطق اجرا شده است.

وی تصریح کرد: در همین کشور و همین نقشه جغرافیایی، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فقط یک سد مرزی احداث شده داشتیم. سد ارس حدود یکصد سال پیش بر اساس پیمان مودتی که بین دولت وقت ایران و دولت وقت اتحاد جماهیر شوروی برگزار شده بود، زمینه‌های استفاده از این منطقه آبی مشترک فراهم شد و حدودا ۶۳ سال پیش اولین بازدیدها توسط کارشناسان مشترک دو کشور از این رودخانه صورت گرفت که فکر تولد سد ارس در آن زمان و پس از آن بازدید انجام گرفت و به اصطلاح تولید شد.

وزیر نیرو ادامه داد: حدودا حوالی سال ۴۲ شمسی بود که طی قراردادی، کار بر روی این سد بین دو کشور وقت آغاز شد. این سازه روی این رودخانه ظرف هشت سال تا سال ۱۳۵۰ زمان برد تا اولین سد مرزی ایران روی ارس به‌عنوان سد مشترک احداث شود.

اردکانیان خاطرنشان کرد: امروز پس از پنجاه سال به عنوان یکی از معدود پروژه‌‎های آب مرزی دنیا با مراسم نیم قرن بهره‌برداری از این سد را با مشارکت همکارانمان در جمهوری آذربایجان در محل سد برگزار می‌کنیم. این یک واقعه مهم است که اگر شرایط کرونایی نبود بنده به اتکای تجربه‌ای که در این عرصه دارم، شاید یک برنامه بزرگ بین المللی را برگزار می‌کردیم.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون تعداد زیادی سد مرزی در حوضه‌های آبریز مشترک با کشورهای همسایه به بهره‌برداری رسیده که جمع آن به ۵۶ سد در ۱۲ استان کشور چه در رودخانه‌های مرزی و چه حوضه‌های آبریز مشترک با کشورهای همسایه‌ می‌رسد.

وزیر نیرو یادآور شد: در این ۴۳ سال از ۵۶ سدی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی طراحی، ساخت و به مدار بهره‌برداری آمده، ۲۶ سد مرزی در دولت تدبیر و امید طی هشت سال اخیر اجرا و به بهره‌برداری رسیده است.

وی همچنان عنوان کرد: مجموعه وسیعی از دستگاه‌ها، سازمان‌ها، بخش خصوصی، ظرفیت پیمانکاری کشور، مهندسین مشاور، دستگاه برنامه‌ریزی، دستگاه قانون‌گذار، دستگاه‌های نظارتی، دستگاه دیپلماسی کشور و ستاد حکمرانی کشور در این موضوع توجه داشتند که حقابه‌های جمهوری اسلامی استیفا شده و مناطق مرزی کشور آباد شود تا ویترین‌های جمهوری اسلامی به شایسته‌ترین شکل آراسته شود.

اردکانیان خاطرنشان کرد: ۵۵ سد مخزنی در این فرصت بیش از ۹۰ ماهه این دولت به ثمر رسیده است. ان‌شاءالله تا پایان دولت این وعده با افتتاح دو سد بزرگ دیگر تحقق پیدا کند و بتوانیم خدمت مردم گزارش بدهیم که هر ۵۰ روز یک سد مخزنی، هر دو ماه یک تصفیه‌خانه آب و هر یک ماه یک تصفیه‌خانه فاضلاب در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

انتهای پیام/۶۰۰۰۱