برگزاری جشن روز ملی دریاچه ارومیه
برگزاری جشن روز ملی دریاچه ارومیه

[ad_1] رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد احیاء دریاچه و نماینده تبریز در مجلس اظهار امیدواری کرد که در سال های آتی با تحقق پروژه های احیاء، روز ملی دریاچه ارومیه را در کنار دریاچه‌ی پر آب جشن بگیریم. به گزارش قلم پرس،از تبریز، روح‌الله متفکر آزاد  نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی […]

[ad_1]


رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد احیاء دریاچه و نماینده تبریز در مجلس اظهار امیدواری کرد که در سال های آتی با تحقق پروژه های احیاء، روز ملی دریاچه ارومیه را در کنار دریاچه‌ی پر آب جشن بگیریم.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، روح‌الله متفکر آزاد  نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توئیتی نوشت: پس از ماه ها تلاش، چند روز پیش شاهد افتتاح یکی از بزرگ ترین پروژه های مرتبط با احیای دریاچه ارومیه بودیم، تونل انتقال آب کانی‌سیب به دریاچه ارومیه سرآغاز احیاء این نگین گران بها است.

‏امیدوارم در سال های آتی با تحقق یکی پس از دیگری پروژه های احیاء، روز ملی دریاچه را در کنار دریاچه پر آب جشن بگیریم.

سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه پنجم اسفند به عنوان بزرگترین پروژه زیست محیطی خاورمیانه در راستای کمک به احیای این دریاچه، امروز با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو افتتاح شد.

بنا بر این گزارش، این سامانه شامل ۳۶ کیلومتر تونل و ۱۱ کیلومتر کانال است که آب را از پروژه‌های بالادست به بستر رودخانه گدار می‌رساند تا پس از عبور از مسیر ۲۸ کیلومتری رودخانه به دریاچه ارومیه منتقل شود.

اصلی‌ترین و دشوارترین جزء طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه تونلی به طول ۳۶ کیلومتر و قطر ۵/۵ متر است که با توجه به ارتفاع زیاد آن، حفاری با کمک دو دستگاه تمام مقطع تونل‌زنی (TBM) انجام شده است. پیچیدگی‌های زمین شناسی و شرایط نامساعد زمین از جمله هجوم آب با فشار بالا و همراه با گل و لای به داخل تونل، از موانع اصلی اتمام هر چه سریعتر این پروژه بوده است.  

حفاری این تونل ۳۶ کیلومتری از دو دهانه خروجی و ورودی در سال‌های ۹۴ و ۹۵ آغاز شد و عملیات اجرایی حفاری تونل‌ها در اردیبهشت سال جاری به اتمام رسید و بدین ترتیب امیدها برای انتقال آب به دریاچه قوت گرفت.

افزایش ۷ سانتی‌متری تراز اکولوژیک “دریاچه ارومیه”

 آرزو اشرفی‌زاده؛ مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در روزهای گذشته گفته است: دلیل افزایش تراز دریاچه ارومیه طی دو ماه اخیر از ۱۲۷۰.۱۴ سانتی‌متر به ۱۲۷۰.۲۱ سانتی‌متر، ناشی از ورودی جریان آب از رودخانه‌های حوضه و بارش مستقیم بر روی دریاچه ارومیه و بستن کامل سردهنه‌های کشاورزی بوده است.

وی افزود: از چند روز گذشته نیز خوشبختانه آب از محل کانال و گدار به دریاچه رسیده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با زمان افتتاح تصفیه‌خانه‌های تبریز و ارومیه و ورود آب تصفیه شده از این محل‌ها به دریاچه گفت: طبق اعلام وزارت محترم نیرو در صورت تأمین اعتبار، سال آینده تصفیه‌خانه افتتاح خواهد شد.

اشرفی‌زاده درباره میزان آب مورد نیاز دریاچه خاطرنشان کرد: میزان تراز اکولوژیک ۱۲۷۴.۱ سانتی‌متر و میزان آب مورد نیاز ۱۵۰۵ میلیارد متر مکعب است که برای احیای کامل دریاچه باید تأمین شود.

پایان پیام/


[ad_2]