برگزاری انتخابات استانی، مجلس را ملی‌تر می‌کند/ استانی شدن انتخابات مجلس منجر به نهادینه شدن فعالیت‌های حزبی می‌شود
برگزاری انتخابات استانی، مجلس را ملی‌تر می‌کند/ استانی شدن انتخابات مجلس منجر به نهادینه شدن فعالیت‌های حزبی می‌شود

عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفت: شورای نگهبان مخالف برگزاری انتخابات شهرستانی-استانی است ولی به برگزاری انتخابات استانی مجلس نظر مثبت دارد. به گزرش قلم پرس، شهاب الدین بی مقدار در خصوص اصلاح قانون انتخابات، اظهار داشت: بررسی اصلاح قانون انتخابات هنوز در کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور پایان نیافته است. عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور […]

عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفت: شورای نگهبان مخالف برگزاری انتخابات شهرستانی-استانی است ولی به برگزاری انتخابات استانی مجلس نظر مثبت دارد.

به گزرش قلم پرس، شهاب الدین بی مقدار در خصوص اصلاح قانون انتخابات، اظهار داشت: بررسی اصلاح قانون انتخابات هنوز در کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور پایان نیافته است.

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: راجع به استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی با شورای نگهبان جلساتی برگزار شده و مشخص شده که شورای نگهبان با استانی شدن انتخابات مجلس مشکلی ندارد.

شورای نگهبان مخالف برگزاری انتخابات شهرستانی-استانی است

وی افزود: نظر شورای نگهبان بر این است که انتخابات مجلس برای استانی شدن، از الگو برگزاری انتخابات مجلس خبرگان استفاده کند؛ به طور کلی شورای نگهبان با شیوه شهرستانی-استانی شدن انتخابات مجلس مخالف است؛ یعنی نباید ابتدا نمایندگان در شهرستان خود رای کسب کنند سپس در عرصه استانی وارد رقابت شوند بلکه صرف کسب میزان مشخصی از آرا در شهرستان خود، کفایت می‌کند.

بی مقدار ادامه داد: کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس شورای اسلامی نیز بر استانی شدن انتخابات مجلس به صورت یک مرحله‌ای نظر مثبت دارد، برای مثال استانی که ۶ کرسی در مجلس دارد، حدود ۱۲ نفر یا بیشتر کاندیدا می‌شوند و آرا آن‌ها در کل استان ملاک ورود به مجلس است.

برگزاری انتخابات استانی، مجلس را ملی‌تر می‌کند

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: حُسن برگزاری انتخابات مجلس به صورت استانی این است که قوم‌گرایی در انتخابات مجلس شورای اسلامی از بین می‌رود و شاهد خرید آرا نیز نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه بعضا در انتخابات‌ها خرید و فروش رای دیده می‌شود، افزود: برگزاری انتخابات به صورت استانی، منجر به این می‌شود که مجلس ملی‌تری داشته باشیم و نیازی به تمرکز نمایندگان به موضوعات جزئی و نیست.

استانی شدن انتخابات مجلس منجر به مغفول ماندن شهرستان‌ها نمی‌شود

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی نمایندگان استان جمع می‌شوند، می‌توانند بین خودشان قرار بگذارند که هر کدام به کدام شهرستان رسیدگی کنند تا حقوق شهرستان‌ها نیز رعایت شود، بیان کرد: معمولا مشکلات مردم در مراکز استان حل می‌شود وقتی به ادارات شهرستانی مراجعه می‌کنیم، شاهد عدم اختیار کافی این ادارات هستیم و اگر انتخابات مجلس استانی شود، دعواهای فعلی را دیگر شاهد نخواهیم بود.

بی‌مقدار با بیان اینکه پیش از نماینده شدن در دوره دهم مجلس برای کارآفرینی در یک شهرستان حضور یافتم که فرماندار و بخشدار به خوبی همراهی می‌کردند اما پس از مدتی ارتباطات این مسئولان با من قطع شد، اظهار داشت: بعدها فهمیدم که نماینده آن شهرستان گفته بود این فرد کارآفرین برای کسب رای در اینجا حضور یافته است و نباید مسئولان محلی با من همراهی کنند، در حالیکه اصلا قصد کاندیداتوری در آن حوزه را نداشتم.

استانی شدن انتخابات مجلس منجر به نهادینه شدن فعالیت‌های حزبی می‌شود

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لازمه استانی شدن انتخابات مجلس این است که پارلمان‌های محلی فعال شده تا امور شهری را پیگیری کنند، گفت: استانی شدن انتخابات مجلس منجر به نهادینه شدن فعالیت‌های حزبی می‌شود، اگر احزاب در کشور نهادینه شوند، افراد مسئولیت خود را می‌پذیرند و تلاش می‌کنند تا کارنامه خوبی داشته باشند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استانی شدن انتخابات مجلس منجر به حذف خرید و فروش رای، رفاقت بازی‌ها و نفوذ کردن‌ها می‌شود و نمایندگان در آن صورت مجبور نیستند که برای کسب حمایت افراد برای کسب پست به آن‌ها کمک کنند، بیان کرد:استانی شدن انتخابات مجلس منجر به این می‌شود که کار اجرائی در دست دولت نمایندگان دولت، شوراها و شهرداران باقی بماند و مجلس نیز کار ملی خود را انجام دهد، قطعا نتایج تصمیمات ملی مجلس به کل کشور کمک می‌کند./