برای سلامتی خود فاصله بگیرید
برای سلامتی خود فاصله بگیرید
شیوع کرونا در کشور، محدودیت‌هایی در روابط اجتماعی افراد به وجود آورده است که برای حفظ سلامت جامعه، بایستی به نوعی با این محدودیت‌ها کنار آمد.

قلم پرس-جهانبخش احمدیان: فاصله‌گذاری اجتماعی، طرح  دولت برای پیشگیری از شیوع و همه‌گیری این بیماری در جامعه بود که از اواخر اسفندماه به صورت سراسری در کشور به اجرا گذاشته شد. کاهش ساعات کار ادارات، شیفت بندی، تعطیلی مراکز خرید و تجاری در سطح شهر از جمله اقدامات دولت در طرح فاصله گذاری اجتماعی بود.

این طرح به مرور زمان و با کاهش سیر صعودی شیوع بیماری کرونا، جای خود را به فاصله‌گذاری هوشمند داد و ادارات با دو سوم پرسنل خود به فعالیت پرداخته و برخی از مشاغل نیز آغاز به کار کرده‌اند.

مدیریت شهری تبریز، در راستای صیانت از سلامتی پرسنل خود و ارباب رجوع در بخش‌های مختلف شهرداری، از همان ابتدا در کنار وظایف روزانه خود در ضدعفونی معابر و خدمات شهری، اقدام به انتقال تمام درآمدهای خود در اسفندماه، اعم از عوارض و صدور پروانه ساخت، به فروردین و اردیبهشت کرده و در کنار آن نیز از ساعات کاری پرسنل کاسته و به صورت شیفتی به ارائه خدمت می‌پردازد.

از سوی دیگر، در اقدامی  پیشگیرانه شهرداری تبریز با اخذ موافقت شورا، اجاره بهای کلیه مراکز تجاری، مغازه‌ا و کیوسک‌های داخل شهری را بخشید تا از حضور و تجمع افراد در این مراکز ممانعت کند.

با آغاز گام دوم فاصله‌گذاری، تحت عنوان فاصله گذاری هوشمند، مدیریت شهری تبریز باز هم در راستای صیانت از سلامت پرسنل و اربابان رجوع، با دو ‌سوم کارکنان به ارائه خدمت می‌پردازد که یک سوم باقیمانده شامل افراد با بیماری زمینه‌ای، سالمندان و بانوان باردار است که آنها نیز به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند.

نکته مهم در گام دوم فاصله‌گذاری اجتماعی، عدم رعایت فاصله بین افراد در ادارات است که به نوعی خطر ابتلا و شیوع دوباره کرونا را افزایش می‌دهد. اربابان رجوع بدون توجه به هشدارهای بهداشتی، و با فاصله کم در صف‌ایی ایستاده‌اند که ممکن است فردی ناقل نیز در آنجا باشد.

لذا ضرورت دارد که اربابان رجوع در ادارات مختلف دولتی، من جمله شهرداری‌های مناطق، با حفظ فاصله نسبت به افراد و کادر اداری ایستاده تا هم سلامتی خود و  کارمندان ادارات را حفظ نماید، و هم خدای ناکرده ناقل این بیماری به خانواده و نزدیکان خود نباشد.

در این مورد، تنها افراد نیستند که بایستی مراعات فاصله بهداشتی را کنند، بلکه خود ادارات نیز موظف هستند در این راستا تمهیداتی بیاندیشند. نصب علائم، ارائه خدمات الکترونیکی، نوبت‌دهی جهت حضور افراد، نصب برچسب‌هایی بر روی زمین جهت راهنمایی افراد در جهت مراعات فاصله کافی نسبت به همدیگر، اقداماتی اولیه هستند که تا حد قابل توجهی از شیوع بیماری کرونا جلوگیری می کند.

در وضعیتی هستیم که مجبور به فاصله گرفتن از یکدیگر هستیم، مخصوصا در محیط‌های شلوغ همچون ادارات، بانک‌ها، که خدا ناکرده گرفتار این بیماری نشده و ناقل آن به عزیزانمان نباشیم.