ایده توافق موقت طرح آمریکایی نمی تواند اهداف ایران را تامین کند/ گره زدن نجات اقتصاد کشور به مذاکرات یک جنگ روانی است
ایده توافق موقت طرح آمریکایی نمی تواند اهداف ایران را تامین کند/ گره زدن نجات اقتصاد کشور به مذاکرات یک جنگ روانی است

به گزارش قلم پرس از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی آ‌ل‌هاشم، امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در خطبه‌های نماز عبادی و‌ سیاسی جمعه که با حضور باشکوه نمازگزاران و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد، اظهار داشت: مذاکرات وین را سپری کردیم حال باید مطلوب […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی آ‌ل‌هاشم، امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در خطبه‌های نماز عبادی و‌ سیاسی جمعه که با حضور باشکوه نمازگزاران و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد، اظهار داشت: مذاکرات وین را سپری کردیم حال باید مطلوب این مذاکرات را از چند بخش مورد بررسی قرار داد. 

وی با بیان اینکه ایران سه سند را در این مذاکرات آماده کرده که‌ همه طبق برجام و بر حسب قواعد حقوقی برجام بود، افزود: سند اول برای رفع تحریم‌های مغایر با برجام و سند دوم برای مسائل هسته‌ای بود که در نهایت سند سوم منوط به پذیرش دو سند اول و‌دوم است که سند راستی‌آزمایی نام دارد.  

امام جمعه تبریز ادامه داد: پافشاری بر این سه سند موجب شده است تا سرخوردگی و‌نگرانی بین کشورهای اروپا ایجاد کند و حتی اختلاف بین آنها انداخته است به طوریکه اکنون سه کشور اروپایی هر کدام به زبانی دم از عدم پذیرش می‌زنند. 

وی افزود: البته دو کشور  چین و روسیه بیشتر روی تداوم برجام  اصرار دارند و از ایران حمایت می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان متذکر شد: ایده توافق موقت ایده طراحی شده از سوی آمریکاست که آن را با اهداف مشخص دنبال می‌کند در حالی که این توافق موقت نمی‌تواند  اهداف ایران را تامین کند. 

وی اضافه کرد: توافق موقت فقط باعث تخفیف‌های تحریمی است و منجر به لغو آنها نشده و هیچ جامعیتی به لغو‌تحریم‌ها نمی‌بخشد. 

آل‌هاشم ابراز کرد: رویکرد ایران در این مذاکرات، مذاکره برای تداوم مستمر برای رفع یکپارچه تحریم‌ها و لغو و راستی‌آزمایی است.

خطیب نماز جمعه تبریز  با طرح سوالی مبنی بر اینکه اگر دشمن از تحریم ایران دست برندارد، آیا راهی برای حل معضلات اقتصادی وجود دارد، گفت: در پاسخ به این سوال باید گفت که گره زدن نجات اقتصاد کشور  به مذاکرات یک جنگ روانی و ادراکی برای ملتهب کردن جامعه است چراکه تحریم‌ها در نهایت ۲۰ درصد در وضعیت اقتصادی تاثیر دارد.

وی یادآور شد: دولت به صورت جدی تلاش  در رفع تحریم‌ها دارد و تمرکز خود در مذاکره را روی این موضوع گذاشته است. 

ضرورت تسریع در شفاف سازی در میزان حقوق و مزایای دولتی

امام جمعه تبریز گفت: فرهنگسازی برای کار جهادی و مدیریت جهادی همراه با عقلانیت باید در مسوولان رقم بخورد زیرا  اصلاح ساختار معیوب اقتصادی از جمله بودجه مبتنی بر شفافیت، تدوین قانون برای اصلاح فضای کسب و کار، فروش اموال مازاد دستگاه‌ها  که درآمد هنگفتی برای دولت به دنبال خواهد داشت، شفاف‌سازی در میزان حقوق و مزایای دولتی برای بهینه‌سازی و شفاف‌سازی نظام پرداخت باید هر چه سریع‌تر جهت بهبود وضعیت انجام‌گیرد. 

بخش عمده اقتصاد امارات مرهون روابط آسان با ایران است

وی در ادامه به سفر مقام اول امنیتی امارات اشاره کرد و گفت: امارات بعد از رسوایی و‌ بدنامی در جریان عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها در صدد برقراری ارتباط و نوعی جبران است. 

آل‌هاشم ادامه داد: برقراری ارتباط با ایران می‌تواند از این بدنامی امارات بکاهد چراکه امارات نمی‌تواند کشور بزرگی مانند ایران را از حوزه اقتصاد خود حذف کند. 

وی متذکر شد: بخش عمده اقتصاد امارات مرهون روابط آسان با ایران است و تدوام محدودیت روابط و‌ تنش با ایران اصلا به نفع امارات نیست. 

قدرت غیرقابل انکار ایران در جبهه مقاومت است 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی بیان کرد: از چرایی این سفر این نتیجه به دست می‌آید که اگر با هر دلیلی به این اتفاق بنگریم یک‌نکته واضح می‌توان رسید و آن هم این قدرت غیر قابل انکار ایران در جبهه مقاومت است؛ قدرت برآمده از اقتدار، روحیه انقلابی و‌حماسه‌سازی مقاومت و رویکرد سیاست ایران در مواجهه با جهان حاکی از این قدرت بلاشک است. 

وی با بیان اینکه تقویت ارتباط با همسایگان توسط ایران منجر شد تا  در این صحنه امارات نخواهد تا از کشورهای مورد توجه ایران حذف شود، افزود: دولت ایران باید در توسعه و تقویت روابط با امارات ضمن استفاده از این فرصت باید مراقبت‌های لازم را هم داشته باشد.

 یکی از راهکارهای تحقق عدالت مبارزه با فقر است

امام جمعه تبریز با بیان اینکه یکی از راهکارهای تحقق عدالت مبارزه با فقر است، گفت: یکی از راه‌های مبارزه با فقر نیز جلوگیری از اسراف‌گرایی است. 

وی ادامه داد: میل به مصرف روز به روز در جامعه افزایش یافته است و این با این بزرگی برای جامعه است. 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی ادامه داد: تنوع در لباس، غذا و گوشی و دکوراسیون خانه روز به روز افزایش یافته و ثروت زیادی در این زمینه به هدر می‌رود و در نتیجه شکاف بین فقیر و غنی افزایش پیدا می‌کند. 

وی با اشاره به سالروز ولادت زینب کبری، گفت: این بانو‌ اسوه مقاومت و شهامت است و به عبارتی حسین دوم در پوشش زن است. 

خطیب نماز جمعه تبریز با بیان اینکه چه مناسبت خوبی را مزین به نام پرستار کرده‌اند، گفت: پرستاران از خواب و زندگی خود زده و بر بالین مریض سپری می‌کنند که البته این دلاوری آنها را در هشت سال دفاع مقدس را دیدیم و حال در ایام کرونا جبهه نبردی آنها را دیدیم. 

وی اذعان داشت: اصلا نام پرستار آرامش‌بخش است. 

ویژگی‌های دانشجو

آل‌هاشم یادآور شد: در مورد روز دانشجو‌ هفته قبل صحبت شد و برگزاری نماز امروز نیز توسط دانشجویان انجام گرفته است چراکه از مکبر تا قاری و‌ مجری و‌ سخنران پیش از خطبه توسط خود دانشجویان انجام گرفت. 

وی متذکر شد: روحیه پژوهشی، مطالبه‌گری، بیان و قلم خوب، آگاه از اتفاقات و اطلاعات روز، افزایش بنیه علمی باید در وجود یک دانشجو باشد و در استحکام ساخت نظام کمک کنند و مراقب آسیب داخلی نظام باشند. 

نماینده ولی فقیه با تاکید بر گفتمان و صحبت با دانشجویان، گفت: باید با آنها حرف زد و در همه مسائل با آنها مشورت کرد و از ایده و نظرات آنها استفاده شود. 

 نباید پژوهش‌ها در اتاق بایگانی بماند

وی به روز پژوهش اشاره کرد و گفت: نباید پژوهش‌ها در اتاق بایگانی بماند و صرفا یک ورق کاغذ باشند بلکه باید مورد استفاده و اجرا قرار گیرد. 

امام جمعه تبریز اهمیت روز راهدار را مورد تاکید قرار داد و گفت: از همه رانندگان کشور اعم از اتوبوس، مینی‌بوس، کادر هوایی و‌ ریلی، دریایی، وانت‌بارها، تاکسی‌ها و غیره تشکر و قدردانی می‌کنم. 

آل‌هاشم در بخش خطبه‌های عبادی با تاکید بر تقوای الهی، گفت: بی‌توجهی به تربیت کودک از لحاظ تقوا، می‌تواند فضای خانواده را به قربانگاه فطرت الهی در درون کودک شود از این‌رو خانواده‌ها باید مراقب باشند زیرا در صورت بی‌توجهی در برابر خدا باید پاسخ دهند. 

توجه به فطرت درونی کودکان 

وی افزود: آفرینش الهی تغییر پیدا نمی‌کند؛ ترکیب و ساختار وجودی انسان به صورت حقیقت‌طلبی طراحی شده است و این خانواده هستند که ذات درونی آنها را شکوفا داده و‌ مسیردهی می‌کنند. 

امام جمعه تبریز با بیان اینکه خداوند، کودکان را با طهارت خود و فطرت توحیدی خلق کرده است و کودک از وجود خداوند آگاه است، تصریح کرد: این خانواده هستند که فطرت کودک را به بی‌راهه می‌کشند.

وی  دین زبان فطرت انسان است و احکام دینی برای شکوفایی حقیقت انسان طراحی شده است. 

 یکی از دین‌گریزی نسل جوان دوری از فطرت است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه یکی از دین‌گریزی نسل جوان دوری از فطرت است، گفت: متولیان دین باید با زبان فطرت با جوانان صحبت کنند. 

وی ادامه داد: خانواده‌ای که بر اساس فطرت الهی تربیت نشده باشد نمی‌تواند کودک با فطرت الهی هم تربیت کند. 

خطیب نماز جمعه تبریز متذکر شد: از پدر و مادران عاجزانه درخواست می‌کنیم تا به تربیت کودک خود دقت کند. 

وی در اعلام مناسبت‌های هفته به تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: اخیرا منشوری از سوی رهبری به این شورا ارسال شده است که آرزوی توفیق برای اجرای احسن این منشور داریم. 

آل‌هاشم ادامه داد: از خداوند یاری و صبر برای پرستاران عزیز داریم تا در جبهه کاری خود موفق باشند. 

دعای بارش باران و برف 

وی خاطرنشان کرد: خدایا باران و برف خود را بر ما بباران و کوه‌هایت را پر از برف و باغات را پر از بارش‌ الهی کن. 

انتهای پیام/۶۰۰۲۷