اهتمام جدی همه دستگاه‌های مسئول برای افزایش ۴۰ درصدی صادرات استان در سال ۱۴۰۱
اهتمام جدی همه دستگاه‌های مسئول برای افزایش ۴۰ درصدی صادرات استان در سال ۱۴۰۱

[ad_1] استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اهتمام جدی دستگاه‌های مسئول برای رفع موانع صادرات، گفت: هدف‌گذاری استان در سال ۱۴۰۱، افزایش ۴۰ درصدی صادرات است و همه دستگاه‌ها باید برای تحقق این هدف تلاش کنند. عابدین خرّم در جلسه مشترک کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و ستاد تجارت فرامرزی استان، با اشاره به رشد ۱۶ […]

[ad_1]

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اهتمام جدی دستگاه‌های مسئول برای رفع موانع صادرات، گفت: هدف‌گذاری استان در سال ۱۴۰۱، افزایش ۴۰ درصدی صادرات است و همه دستگاه‌ها باید برای تحقق این هدف تلاش کنند.

عابدین خرّم در جلسه مشترک کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و ستاد تجارت فرامرزی استان، با اشاره به رشد ۱۶ درصدی صادرات استان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن، گفت: این رقم، رضایت‌بخش و در حد انتظار نیست که علت آن وجود موانع متعددی است که باید رفع شوند.
 
وی، برنامه‌ریزی جدی دستگاه‌های مسئول، حذف تشریفات زاید، پیچیده و خسته‌کننده گمرکی، تقویت زیرساخت‌ها در پایانه‌های مرزی و بازگشایی مسیر ریلی استان به کشورهای همسایه را از اقدامات ضروری برای توسعه صادرات عنوان کرد.
 
خرّم با اشاره به اینکه دستگاه‌های ایکس‌ری کامیونی در مرزهای جلفا و نوردوز از مدت‌ها پیش آماده راه‌اندازی است، اما هنوز عملیاتی نشده است، خواستار پیگیری جدی گمرکات استان برای تحقق این امر شد.
 
وی همچنین با اشاره به ضرورت بازگشایی مسیر ریلی استان به کشورهای همسایه، گفت: در صورت راه‌اندازی این خط ریلی، بخش زیادی از مشکلات استان در حوزه حمل‌ونقل و صادرات قابل حل خواهد بود.
 
استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر تعیین متولی امر صادرات در دستگاه‌های اجرایی، گزارش اقدامات دستگاه‌ها در راستای رفع موانع صادرات و گزارش شرکت‌های عمده صادراتی درخصوص عمل به تعهدات صادراتی و بازگشت ارز حاصل از صادرات تأکید کرد.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم در این جلسه از افزایش ۱۶ درصدی صادرات استان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن خبر داد و گفت: از نظر صادرات استان ششم کشور هستیم و ۶ صادرکننده نمونه ملی مربوط به استان ماست.
 
صابر پرنیان با بیان اینکه میزان تحقق بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال گذشته، ۸۰ درصد بود، گفت: هدف‌گذاری صادرات استان در سال ۱۴۰۱، دو میلیارد دلار است که همه دستگاه‌ها باید با برنامه صادراتی استان در سال جاری همراهی کنند.
 
مدیرکل گمرکات استان نیز در این جلسه میزان صادرات از گمرکات استان در سال ۱۴۰۰ را ۱٫۴ میلیارد دلار در قالب ۲٫۸ میلیون تن کالا اعلام کرد و گفت: صادرات استان از نظر ارزش، ۱۶ درصد افزایش و از نظر وزن، ۹ درصد کاهش داشته است.
 
لیلی اورنگی همچنین میزان واردات استان در سال گذشته را ۱٫۱۹ میلیارد دلار اعلام کرد که نسبت به سال قبل از آن، ۱۹ درصد رشد داشته است.
 
وی در تشریح اقدامات شاخص گمرکات استان در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: راه‌اندازی دو دستگاه ایکس‌ری خودرویی در مرزهای جلفا و نوردوز و تحقق ۹۲۶ میلیارد تومان درآمد وصولی از مهم‌ترین اقدامات گمرکات استان بوده است.
 
تعدادی مدیران دستگاه‌های اجرایی و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز هم در این جلسه دیدگاه‌های خود را درخصوص مسائل و مشکلات حوزه صادرات و راهکارهای تحقق برنامه صادراتی استان در سال ۱۴۰۱ بیان کردند.
 

[ad_2]