امضای سند برنامه کاری مشترک فی مابین روسای کل گمرک  ایران و جمهوری آذربایجان/ گشایش مرز زمینی خدا آفرین و پل دوم آستارا
امضای سند برنامه کاری مشترک فی مابین روسای کل گمرک  ایران و جمهوری آذربایجان/ گشایش مرز زمینی خدا آفرین و پل دوم آستارا

[ad_1] سند برنامه کاری مشترک فی ما بین روسای کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با هدف تسهیل و توسعه تجارت و گسترش همکاری‌های گمرکی و مرزی امضا شد. به گزارش قلم پرس،از تبریز، این سند در نشست روسای کل گمرکات دو کشور، میان علیرضا مقدسی معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک […]

[ad_1]


سند برنامه کاری مشترک فی ما بین روسای کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با هدف تسهیل و توسعه تجارت و گسترش همکاری‌های گمرکی و مرزی امضا شد.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، این سند در نشست روسای کل گمرکات دو کشور، میان علیرضا مقدسی معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران و صفر مهدی اف رئیس کل کمیته درآمدی دولتی گمرک جمهوری آذربایجان امضا شد. در این نشست علاوه بر روسای گمرکات دو کشور، حبیب بایلی رئیس گمرک نخجوان نیز حضور داشت.

مقدسی رئیس کل گمرک ایران در این نشست با اشاره به اینکه خوشبختانه شاهد افزایش سهم تجارت جمهوری آذربایجان و نخجوان با جمهوری اسلامی ایران هستیم، تاکید کرد:  جمهوری آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران اشتراکات فرهنگی و تاریخی دارد و باید در توسعه روابط از ظرفیت هم استفاده کنیم.

وی افزود: خوشحالیم با گمرک نخجوان و آذربایجان مشکلی نداریم اما باید گام‌های اساسی برای توسعه همکاری ها داشته باشیم . البته جمهوری آذربایجان برای توسعه تجارت و ترانزیت و تسهیل ترانزیت گامهای خوبی برداشته و ما از این بابت خوشحالیم.

رئیس کل گمرک ایران در ادامه با تاکید بر توسعه بیش از پیش تجارت خارجی و روابط گمرکی میان جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان و جمهوری نخجوان به برخی موارد اشاره کرد که به عنوان برنامه کاری مشترک فی ما بین گمرک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان می تواند به توسعه و تسهیل تجارت میان ایران با جمهوری آذربایجان و جمهوری نخجوان بیانجامد.

وی با بیان اینکه تعامل و همکاری تجاری با جمهوری آذربایجان همواره مورد تاکید مسوولان کشورمان بوده است، گفت: این دیدارها با اهداف تعیین شده افزایش تجارت بین الملل ایران با کشورهای همسایه انجام می شود.

مقدسی اظهار کرد: برای افزایش همکاری ها با جمهوری آذربایجان دیدارها و نشست‌های فصلی بین مسوولان گمرک دو کشور تداوم دارد.

بنابراین گزارش برخی از رئوس موارد مطرح شده در نشست مشترک روسای کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و همچنین جمهوری نخجوان که از سوی رئیس کل گمرک ایران مطرح و در سند برنامه کاری مشترک گمرکات دو کشور گنجانده  شده است بدین شرح است: تسریع در امضای یادداشت تفاهم تسهیل ترانزیت سه جانبه بین گمرکات جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، جمهوری فدراسیون روسیه ؛ تسریع در تکمیل زیر ساخت ها و امکانات لازم  پایانه ریلی آستارا جهت ارائه خدمات گمرکی ؛ توسعه پروژه تبادل الکترونیکی داده‌های گمرکی در حمل و نقل ریلی با توجه به اجرای موفقیت آمیز پروژه مذکور در رویه حمل و نقل زمینی، عملیاتی نمودن کامل پروژه تیر الکترونیک؛ تسریع در ترخیص کامیون های حامل کالاهای صادراتی و ترانزیتی ایران به مقصد روسیه با توجه به وقفه چند روزه در سامور ؛ گشایش مرز زمینی خدا آفرین، احداث پل جدید در مجاورت پل فعلی فلزی در گمرک آستارا ؛ تبادل اطلاعات بارنامه و تصاویر ایکس ری در گمرکات جلفای ایران و آذربایجان.

این گزارش حاکی است، در این نشست صفر مهدی اف رئیس کل کمیته درآمدی دولتی گمرکات جمهوری آذربایجان افزایش تعاملات تجاری و گمرکی جمهوری اسلامی ایران با کشور متبوعش را خواستار شد.

مهدی اف اظهار کرد: امیدوارم این سفر و دیدارها در ادامه نشست های فصلی مسوولان گمرک دو کشور موجب افزایش سرعت و ارتقای سطح تبادلات تجاری بین دو کشور شود.

رئیس کل کمیته درآمدی دولتی گمرک جمهوری آذربایجان اظهار داشت: با بازگشایی مرز خداآفرین و پل دوم آستارا  موافق هستیم اما زیر ساخت ها هنوز فراهم نشده است. احداث پل دوم آستارا از سوی طرف آذری شروع شده است. همچنین احداث راه آهن آستارا باعث توسعه ترانزیت به ویژه کالاهای کشاورزی شده است که انعقاد تفاهم نامه سه جانبه جمهوری  آذربایجان، فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران تسریع و افزایش ترانزیت را به دنبال خواهد داشت.

در ادامه این نشست صحت بایلی رئیس گمرک نخجوان با اشاره به افزایش مبادلات تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری نخجوان گفت : در گمرک نخجوان مشکلی وجود ندارد و سطح روابط روز به روز در حال افزایش است .

رئیس گمرک نخجوان در ادامه گفت:  قوانین گمرکی نخجوان توسعه تجارت را در پی داشته است و ۲۴ ساعته شدن گمرک ترانزیت را افزایش داده است.

انتهای پیام/


[ad_2]