الزام شهرداری برای پایبند بودن به برنامه‌های کلان ۵ ساله به چه شکل است؟
الزام شهرداری برای پایبند بودن به برنامه‌های کلان ۵ ساله به چه شکل است؟

[ad_1] دبیر شورای اسلامی شهر تبریز گفت: الزام شهرداری برای پایبند بودن به برنامه‌های کلان پنج‌ساله به چه شکل است؟ به گزارش قلم پرس،از تبریز، احد صادقی امروز در جلسه شورای شهر تبریز در رابطه با اینکه لزوم پایش و ارزیابی برنامه‌های تکلیفی به شهرداری اظهار داشت: آیا مرکز پژوهش‌های شورا می‌تواند مرجع ارزیابی و […]

[ad_1]


دبیر شورای اسلامی شهر تبریز گفت: الزام شهرداری برای پایبند بودن به برنامه‌های کلان پنج‌ساله به چه شکل است؟

به گزارش قلم پرس،از تبریز، احد صادقی امروز در جلسه شورای شهر تبریز در رابطه با اینکه لزوم پایش و ارزیابی برنامه‌های تکلیفی به شهرداری اظهار داشت: آیا مرکز پژوهش‌های شورا می‌تواند مرجع ارزیابی و پایش برنامه‌های تکلیف و الزام شده به شهرداری باشد یا این مرجع در داخل شهرداری است؟ از سوی دیگر الزام شهرداری برای پایبند بودن به برنامه‌های کلان پنج‌ ساله به چه شکل است؟

وی افزود: برای مثال در برنامه راهبردی پنج‌ ساله، افزایش تعداد شیرهای هیدارنت به منظور افزایش ضریب ایمنی شهر مطرح شده اما در پیگیری‌های کمیسیون خدمات شهری و بازدیدی از سازمان آتش‌نشانی داشتیم، اصلاً اهمیتی برای این موضوع قائل نبودند یا به نوعی مدیران شهرداری در این خصوص توجیه نبودند. بر همین اساس باید دید مرجع کجاست تا گزارش مربوطه را درخواست کنیم.

صادقی ادامه داد: همچنین خواستار توجه بیشتر ریاست و اعضای محترم شورا به مرکز پژوهش‌ها هستم. ما زمان زیادی را صرف موضوع تعرفه کردیم اما می‌توانیم از الان مرکز پژوهش‌ها را ملزم به انجام برخی مطالعات موردی و تحلیلی در این خصوص کنیم. ارجاع موضوعات تحلیلی و پژوهشی به مرکز پژوهش‌ها می‌تواند به ارتقاء پشتوانه علمی و پژوهشی شورا کمک کند.

روح‌الله رشیدی در پاسخ به صادقی گفت: زمانی که برنامه راهبردی پنج‌ ساله تدوین شده، محل پایش را به صورت دبیرخانه مشخص کرده‌اند. دبیرخانه پایش برنامه راهبردی عملیاتی پنج‌ ساله در معاونت برنامه‌ریزی شهرداری مستقر است و مکلف بوده تا گزارش‌های لازم در مورد نحوه عملکرد شهرداری را تهیه و ارائه کند. اگر چه این نافی وظیفه نظارتی شورا نیست و کارمان را بر اساس وظایفمان انجام می‌دهیم اما اخیراً از این دبیرخانه خواستیم که گزارش‌های مربوطه را ارائه و نوع پایش را توضیح دهند.

لزوم ایجاد ارتباط مستمر شورا و مرکز پژوهش‌ها

علی نوای باغبان، رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز نیز در رابطه با تدوین برنامه پنج‌ ساله شهرداری تبریز اذعان داشت: در خصوص برنامه پنج‌ ساله باید گفت، اینکه شورای قبل برنامه را تصویب کرده و نیمی از آن به شورای بعدی انتقال یابد ایرادی است که باعث می‌شود برنامه مذکور چندان خوب پیش نرود. این یک ایراد اساسی که بایستی برای آن تعیین تکلیف کنیم. اگر برنامه مصوب پنج‌ ساله برای ما ملاک است این قدر بی‌توجهی و عدم رجوع به آن توسط شورا و شهرداری قابل‌ قبول نیست.

وی افزود: امروز ما در اواسط برنامه پنج‌ ساله هستیم و بایستی تکلیف شود تا ببینیم اگر برنامه پنج‌ ساله ملاک است، پایش آن را جدی بگیریم و گزارش‌های مربوطه ارائه شود چون در ۲-۳ سال اخیر این اقدام صورت نگرفته و این یک ایراد اساسی است.

باغبان با اشاره به لزوم توسعه همکاری‌ها و ارتباط شورای شهر با مرکز پژوهش‌ها خاطرنشان کرد: ارتباط ما با مرکز پژوهش‌ها یا برعکس کافی نیست. ما بایستی در خصوص تعیین محورهای پژوهشی در شورا بحث کرده و بعد از ارجاع به مرکز، در خصوص آنها پژوهش صورت پذیرد. یعنی بگوییم که اولویت ما کدام مسائل است و بر اساس آن اقدامات بعدی انجام شود.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: باید ارتباط مستمر شورا و مرکز پژوهش‌ها را تعریف کنیم تا حداکثر در بازه ۳ ماهه فعالیت‌های مرکز و نظرات شورا منعکس و گزارش‌های مرکز هم ارائه شود.

انتهای پیام/س


[ad_2]