اقتصاد ایران همگام با دنیا و فرمول‌های اقتصادی حرکت می‌کند
اقتصاد ایران همگام با دنیا و فرمول‌های اقتصادی حرکت می‌کند
مدیرعامل کارگزاری مبین سرمایه گفت: اقتصاد ایران جدا از اقتصاد دنیا نبوده و همگام با دنیا و فرمول‌های اقتصادی حرکت می‌کند.

به گزارش قلم پرس، محمدعلی محمدی در سمینار مدیریت دارایی، ابزارها و فرصت های بورس کالا در صنعت ساختمان که به همت سازمان مدیریت صنعتی نمایندگی آذربایجان شرقی و با مشارکت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و کارگزاری مبین سرمایه، در تبریز برگزار شد با اشاره به تفاوت‌های بازار املاک و مستغلات با سایر بازارها، اظهار کرد: تطابق بازار ملک با سرمایه متفاوت است چرا که ملک، بازار دارایی‌های غیرمنقول است و تورم را در خود حفظ می‌کند اما بازار کالا و سرمایه اینگونه نیست.

وی در خصوص روش‌های تامین مالی صنعت ساختمان از طریق بازار سرمایه نیز اظهار کرد: سه روش تامین مالی جمعی، صندوق‌های زمین و ساختمان و فروش متری مسکن از جمله راه‌های تامین مالی در صنعت ساختمان است.

وی افزود: معمولا پروژه‌های بسیار بزرگ برای تامین مالی به سمت صندوق‌های زمین و ساختمان می‌روند اما این روش مشکلات مخصوص خود را دارد. تامین مالی جمعی نیز شکل کوچکتری از صندوق زمین و ساختمان محسوب می‌شود.

محمدی ادامه‌ داد: سرمایه گذاران در روش تامین مالی جمعی، وجوهی را برای یک پروژه می‌آورند که توسط نهاد واسط حفظ می‌شود. سقف میزان تامین مالی جمعی مبلغ ۲۵ میلیارد تومان بوده و از این طریق می‌توان برای تامین مالی پروژه‌های کوچک کمک کرد.

وی افزود: هم‌چنین می‌توان از این طریق با نرخی بالاتر از نرخ بانکی، سرمایه گذاران را مشارکت داد.

وی با بیان این‌که با ارائه درخواست و تامین موارد مور نیاز می‌توان از این روش بهره مند شد، اظهار کرد: طرح هدفمند کارگزاری مبین سرمایه نیز طرحی برای اشخاص حقوقی است که معمولا دریافت‌های زیادی دارند ولی پرداخت‌های آن‌ها در فواصل مشخصی انجام می‌گیرد. این شرکت‌ها می‌توانند به صورت روزشمار با نرخ بلندمدت سود دریافت کنند و با حفظ قدرت خرید، دسترسی به منابع نقدی نیز برای آن‌ها به راحتی انجام گیرد.

محمدی در خاتمه‌ گفت: کارگزاری مبین سرمایه در حوزه خرید از بورس کالا نیز می‌تواند به فعالان صنعت ساختمان کمک کند.