اشکانی: هیچ کس نمی‌تواند بگوید از کشتی در المپیک مدال نخواهید/ شکست حسین نوری تاکتیکی بود
اشکانی: هیچ کس نمی‌تواند بگوید از کشتی در المپیک مدال نخواهید/ شکست حسین نوری تاکتیکی بود

علی اشکانی در گفتگو با ایسنا، درباره عملکرد فرنگی کاران ایران در رقابت‌های کسب سهمیه المپیک و قهرمانی آسیا، اظهار کرد: ابتدا جا دارد قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در رقابت‌های قهزمانی آسیا را تبریک بگویم. آمار دقیقی ندارم اما فکر می‌کنم تعداد قهرمانی های کشتی فرنگی ایران در آسیا دو رقمی شده است. به […]

علی اشکانی در گفتگو با ایسنا، درباره عملکرد فرنگی کاران ایران در رقابت‌های کسب سهمیه المپیک و قهرمانی آسیا، اظهار کرد: ابتدا جا دارد قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در رقابت‌های قهزمانی آسیا را تبریک بگویم. آمار دقیقی ندارم اما فکر می‌کنم تعداد قهرمانی های کشتی فرنگی ایران در آسیا دو رقمی شده است. به ملی پوشان و کادر فنی بابت این قهرمانی تبریک می‌گویم . بعد از مدت طولانی تعطیلی رقابت‌های کشتی به دلیل شیوع کرونا و شرایط سخت تمرین در قرنطینه، کشتی فرنگی ایران نشان داد حرکت رو به جلو داشته است.

سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی، افزود: چهره‌های جدیدی به تیم ملی آمده‌اند و نمایش خوبی از خود نشان دادند. ۸۰ درصد این نفرات، شاگردان من در رده نوجوانان بودند و من حتی می‌دانم آنها در چه فنونی تبحر بیشتری دارند. قطعا این کشتی گیران به شرط کسب تجربه بیشتر و رها نشدن می توانند آینده کشتی ایران باشند. بیشتر مبارزه‌ها به نفع کشتی گیران ایران یک طرفه بود و فقط برابر یکی دو حریف کار کشتی گیران ما گره خورد که جا دارد کادر فنی معایب را برطرف کنند.

وی درباره شکست عجیب حسین نوری فرنگی کار با تجربه ایران مقابل حریف چینی که باعث از دست رفتن سهمیه المپیک در وزن ۸۷ کیلوگرم شد، گفت: شکست نوری تاکتیکی بود و ربطی به امادگی جسمانی نداشت. او باید خیلی راحت سهمیه را می گرفت. من۲، ۳ سال با نوری کار کردم، او کشتی گیری جنگنده و رو به جلو است اما مربیان باید کنار تشک دائم با او در هنگام ۶ دقیقه مبارزه در ارتباط باشند. وقتی او از حریف جلو بود دیگر نیازی نبود در ثانیه های پایانی حریفش را تحت فشار بگذارد. تاکتیک او در مبارزه خوب نبود. وقتی از حریفش جلو بود نیازی نبود برای اجرای فن بارانداز انقدر انرژی‌اش را تلف کند. به نظر من هماهنگی میان کادر و نوری و همچنین تاکتیک او خوب نبود که همین عوامل باعث شکستش شد.

اشکانی درباره نمایش خوب ناصر علیزاده فرنگی کار جوان ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا و تصمیم کادر فنی برای اعزام او برای کسب سهمیه المپیک در بلغارستان، گفت: او خیلی خوب و جنگنده ظاهر شد و قهرمان شد. او تقریبا در سبک قاسم رضایی مبارزه می‌کند. به نظر من ریسک کادر فنی تیم ملی برای اعزام این کشتی گیر جوان به رقابت‌های کسب سهمیه المپیک قابل تقدیر است و امیدوارم او در این راه موفق باشد. شاید اگر من سرمربی تیم ملی بودم یک کشتی گیر باتجربه تر را به رقابت‌های کسب سهمیه می‌فرستادم چرا که کار در آنجا سخت است و آخرین فرصت برای کسب سهمیه المپیک خواهد بود.

دارنده مدال نقره جهان ۲۰۰۵، با اشاره به نمایش برخی دیگر از فرنگی کاران ایران، گفت: محمدرضا گرایی حریفانش را یک طرفه برد و به نظر من حتما لازم است به یک تورنمنت اعزام شود. دلخانی هم واقعا شجاعانه کشتی گرفت، پژمان پشتام هم خوب و رو به جلو نشان داد اما از کاویانی نژاد انتظار بیشتری می رفت و باید مدال طلا می گرفت.

وی با تاکید بر اینکه توجه به جوانان در زمان حضورش در راس تیم ملی در حال حاضر نتیجه داده است، خاطرنشان کرد؛ بعد از المپیک ۲۰۱۶ وقتی سرمربی تیم ملی بودم خیلی‌ها انتقاد می‌کردند اما واقعا ما نفرات جایگزین در تیم ملی نداشتیم. خیلی سختی کشیدیم تا نفرات جدید رو بیایند. اما خوشحالم ریسکی که در ان موقع کردیم الان نتیجه داده است.

اشکانی ادامه داد: ما باید با نگاه به آینده و دوراندیشی حرکت کنیم و تصمیم بگیریم. ما ۱۰ مرتبه قهرمان آسیا شده ایم اما کشورهایی مثل ژاپن، کره و…اصلا توجهی به آسیا ندارند، در عوض آنها چقدر در رقابت‌های جهانی مدال گرفته اند و ما چقدر مدال داشته‌ایم. آسیا خیلی وقت است برای کشتی فرنگی ایران کوچک شده است و باید نگاهمان به کسب مدال در رقابت های جهانی و المپیک باشد.

سرمربی سابق تیم ملی، در پایان درباره پیش بینی خود از نتایج تیم ملی کشتی فرنگی در المپیک توکیو و اینکه عنوان می شود نباید توقعی از کشتی در المپیک وجود داشته باشد، گفت: کشتی همیشه در افتخارآفرینی کرده و مردم نیز از کشتی انتظار دارند. باید تاجاییکه می‌توانیم به کشتی گیران و مربیان انگیزه بدهیم. مردم همیشه توقع دارند کشتی موفق باشد و کسی نمی تواند از زیر آن در برود و بگوید از کشتی توقع نداشته باشید و مدال نخواهید. امید همه مردم این است که کشتی در المپیک افتخارآفرینی کند و پرچم مقدس ایران توسط کشتی گیران به اهتزاز دربیاید.

انتهای پیام