ارتقای هنر صنعت فرش نیازمند حمایت‌های تسهیلاتی است
ارتقای هنر صنعت فرش نیازمند حمایت‌های تسهیلاتی است

راهکارهای برون رفت از رکود صادرات فرش هریس در جلسه ای با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران و مسئولان استان و شهرستان هریس بررسی شد. رئیس مرکز ملی فرش ایران در این جلسه بر توجه بیشتر صندوق‌ها و دستگاه‌های مرتبط با تسهیلات از جمله صندوق کارآفرینی امید، وزارت کار و تسهیلات کارا برای کمک […]


راهکارهای برون رفت از رکود صادرات فرش هریس در جلسه ای با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران و مسئولان استان و شهرستان هریس بررسی شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در این جلسه بر توجه بیشتر صندوق‌ها و دستگاه‌های مرتبط با تسهیلات از جمله صندوق کارآفرینی امید، وزارت کار و تسهیلات کارا برای کمک به ارتقای بهتر هنر صنعت فرش دستباف تاکید کرد.

فرحناز رافع با بیان اینکه فرش دستباف آمیختگی صنعت و هنر است و میراثی برای جوانان آینده محسوب می‌شود، اظهار داشت: فرش دستباف یک میراث کهن ایرانی است و ایران را با هنر فرش دستباف و هریس را با فرش می‌شناسند.

وی با بیان اینکه فرش هریس جزو فرش هایی است که از لحاظ رنگ و نگار و بافت سنت های روستایی و اصیل ایرانی منحصر به فرد است، گفت: در هریس هم کارگاه های متمرکز و هم غیرمتمرکز خانگی باید مورد پشتیبانی دولت قرارگیرد.

وی افزود: این پشتیبانی هم باید از لحاط رفاهی کارگران و بافنده ها و هم از لحاظ اقتصادی فروشندگان فرش باشد.

رافع خاطرنشان کرد: حداقل برای شناساندان فرش هریس در صنعت توریسم باید یک نمایشگاه فرش کوچک مقیاس در فرمانداری شهرستان ایجاد شود.

وی گفت: احیای فرش هریس احیای شهرستان است و تمامی مسئولین منطقه باید دراحیای این صنعت هنری نهایت تلاش را بکنند و برای این کار نیاز به برگزاری جشنواره و هفته فرهنگی با عنوان هنر صنعت فرش هریس با مساعدت مرکز ملی فرش ایران است.

 وی افزود: برای شناسنامه دارکردن فرش هریس و فعالیت در نمایشگاه های بین الملی، مرکز ملی فرش ایران آماده حمایت از این هنر صنعت است و اگر نمایشگاه دایمی فرش هریس راه اندازی شود نیز مرکز ملی فرش ایران حمایت مالی خواهد کرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران موانع زنجیره ارزش فرش دستباف را عدم موجود زیرساخت بازاری ، توزیع مواد اولیه و حقوق و دستمزد تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: با توجه به امکاناتی که ایجاد شده درحال حاضر می توان بدون بیمه پایه تمامی بافندگان و تولیدکنندگان فرش را بیمه تکمیلی کرد .

فرهاد جلیلوند، فرماندار هریس هم در این جلسه خواستار حمایت از بافندگان و تولید کنندگان  و شناسنامه دارکردن فرش هریس شد و گفت: فرش هریس باید درخود هریس بافته شود نه در سایر استان ها یا کشورها به نام فرش هریس .

وی گفت: تاریخ فرش هریس باید احیا شود و دانشکده فرش هریس که چندین سال تعطیل بوده باید توسط دانشگاه هنرهای اسلامی استان مجدد احیا و فعال شود تا بتوانیم این هنر صنعت را پابرجا نگه داشته و رونق دهیم.