اخذ سند مالکیت خانه شربت اوغلی توسط اداره کل املاک و مستغلات شهرداری تبریز
اخذ سند مالکیت خانه شربت اوغلی توسط اداره کل املاک و مستغلات شهرداری تبریز
سند مالکیت خانه شربت اوغلی متعلق به نیمه دوم حکومت قاجاریه به مساحت یک هزارو ۳۳۲ متر مربع واقع در محله سرخاب تبریز توسط اداره کل املاک و مستغلات شهرداری تبریز اخذ شد.

به گزارش قلم پرس، این ساختمان دو طبقه و دارای حیاط اندرونی و بیرونی است. اندرونی شامل حیاطی به ابعاد تقریبی ۹ در ۲۱ متر است که از کوچه شمالی به آن وارد می شوند. ورودی بیرونی از سر در محتشم و گچبری است وارد هشتی شده و از آن با دالان طویلی ما را به حیاط باغچه بیرون هدایت می کند.

ستون های رفیع نمای ساختمان با سرستون های گچبری شده نظر هر بیننده رابه خود جلب می کند. ورودی به ساختمان اصلی از طبقه همکف بوده و از طریق یک راه پله مرکزی تازه وارد به سرسرا وارد می گردد که دسترسی به همه اتاق های طبقه فوقانی را ممکن می سازد. طبقات همکف و اول هرکدام اتاق های زیبایی را در طرفین خود دارد.

 این ساختمان برای استفاده مسکونی ساخته شده ولی درسال ۱۳۶۹ توسط شهرداری تبریز خریداری و بعد از مرمت توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبدیل به فرهنگسرای تبریز شده که بعد از آن به عنوان مرکز ایرانشناسی مورد استفاده قرار گرفته است.

 این اثر تاریخی به شماره ۳۲۲۲ در تاریخ ۱۳۷۹/۱۲/۶ در فهرست آثارملی کشور به ثبت رسید.

مدیر کل املاک و مستغلات شهرداری تبریز در این راستا ابراز داشت: اخذ اسناد خانه های تاریخی تبریز طبق اعلام سنوات گذشته برای کوشش هر چه بیشتر در راستای حفظ و نگهداری آنها ادامه دارد و این کار موجب حفظ هویت گذشته شهر تاریخی تبریز برای نسل های آینده خواهد شد.

علیرضا داستان بیان داشت: این تلاش ها در راستای اجرای یکی از رسالت های شهرداری تبریز مبنی بر حفظ و احیای هویت تاریخی شهر تبریز با تلاش کارشناسان اداره کل املاک و مستغلات شهرداری تبریز انجام می گیرد.