احتمال وجود نفت در منطقه بستان‌آباد و میانه آذربایجان شرقی
احتمال وجود نفت در منطقه بستان‌آباد و میانه آذربایجان شرقی

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از احتمال وجود مخازن هیدروکربوری در دو منطقه بستان‌آباد و میانه از استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم حاضر به شرکت در مناقصات بلوک‌های اکتشافی نشدند. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری دانشجو، سیدصالح هندی مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران […]

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از احتمال وجود مخازن هیدروکربوری در دو منطقه بستان‌آباد و میانه از استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم حاضر به شرکت در مناقصات بلوک‌های اکتشافی نشدند.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری دانشجو، سیدصالح هندی مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در نشست خبری با اشاره به اینکه همه دنیا در حوزه فناوری و علم سرمایه‌گذاری جدی می‌کنند، گفت: متأسفانه صنعت نفت ایران هنوز این جایگاه را پیدا نکرده و کماکان مبتنی بر عملیات است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در بحث پژوهش، بیشتر از مشکلات مالی مشکلات دانشی و مدیریتی داریم، گفت: یکی از دلایل این موضوع هم این است که وزارت نفت به دنبال دانش در امر صنعت نفت نیست و بسیار کم به این موضوع می‌پردازد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با تأکید بر اینکه مشکلات امروز صنعت نفت باید ۱۰ سال پیش اندیشیده می‌شد، گفت: مقوله پژوهش و فناوری دیربازده است و برای مشکلات امروز نمی‌توان از فناوری استفاده کرد.

وی در ادامه با اشاره به عقد قرارداد مطالعاتی و پژوهشی با پنج دانشگاه داخلی در اسفندماه سال گذشته گفت: در ابتدای هر ترم تحصیلی، موضوعاتی که مورد نیاز است را به عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد و دکترا با دانشگاه‌ها به صورت قرارداد منعقد می‌کنیم.

وی گفت: ما قرار است شبکه فناوری را در ایران ایجاد کنیم، زیرا معتقدیم هیچ‌کدام از مراکز دانشگاهی به تنهایی قادر به انجام کار‌های کلان پژوهشی نیستند.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت در ادامه با اشاره به برگزاری مناقصات بلوک‌های اکتشافی با شرکت‌های خارجی گفت: با خروج آمریکا از برجام امکان برگزاری این مناقصه‌ها با حضور شرکت‌های خارجی وجود نداشت و در سال آینده سه یا چهار بلوک اکتشافی را به صورت مذاکره‌ای با شرکت‌های داخلی منعقد خواهیم کرد.

هندی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری مناقصه جذب سرمایه‌گذار خارجی است، گفت: شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم حاضر به شرکت در مناقصه نشدند.

وی با اشاره به اینکه بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد احتمالا منابع هیدروکربوری در دو منطقه بستان‌آباد و میانه از استان آذربایجان شرقی وجود دارد، گفت: کار دقیق عملیاتی را به منظور بررسی بیشتر در این دو منطقه به زودی آغاز خواهیم کرد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به کشف ۱۳ مخزن در دولت یازدهم، گفت: حدود ۳۵ تا ۴۰ مخزن تاکنون کشف شده که توسعه پیدا نکرده‌اند، به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت: اکتشاف از توسعه جلوتر است.

وی خاطرنشان کرد: برای سال ۹۷ نیز مخازن جدیدی کشف شده است که اگر وزارت نفت به ما اجازه دهد، آن‌ها را اعلام خواهیم کرد.

هندی در ادامه با اشاره به موضوع اختلاس صورت گرفته در شرکت اکتشاف گفت: براساس همکاری‌ای که با قوه قضائیه داشتیم، بخش قابل توجهی از پولی که توسط این فرد اختلاس شده بود، از طریق اموالش به صورت مزایده به فروش می‌رسد؛ و‌ی ادامه داد:‌همچنین براساس پیگیری‌های حقوقی به دنبال بازگرداندن این فرد از خارج از کشور هستیم و همین جا باید اعلام کنم که این فرد در کانادا نیست.

هندی در ادامه با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از کشور زیر مطالعات اولیه اکتشاف قرار گرفتند، گفت: در حال حاضر اولویت برای حفر چاه‌های اکتشافی در کشور در منطقه خلیج فارس و جنوب غربی و شمال شرقی ایران است و بقیه مناطق در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به وجود هیدرات‌های گازی که در دریای عمان قرار گرفته است، گفت: خبر کشف هیدرات‌های گازی را بار‌ها اعلام کرده‌ایم و این را نیز می‌دانیم که هر جا هیدرات گازی وجود دارد، گاز طبیعی نیز به دست خواهد آمد، اما به دلیل آنکه عمق دریای عمان به ۸۰۰ متر می‌رسد، بنابراین مراحل اکتشاف هیدرات گازی در دریای عمان فقط به صورت مطالعاتی انجام می‌شود، زیرا براساس برآورد ما، هزینه هر چاه اکتشافی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که فاصله بین اکتشاف و توسعه کم نشده باشد، به دنبال کشف مخازن جدید نفتی در مناطق مرزی نخواهیم رفت، زیرا وقتی که اعلام می‌کنیم چنین مخازنی در مناطق مرزی وجود دارد، این کشور‌های همسایه ما هستند که سریع به سراغ استخراج آن می‌روند مانند اتفاقی که در میدان آذر رخ داد.