آمریکا مخالفت با بازگشت به پیمان آسمان‌های باز را به متحدانش اعلام کرده است
آمریکا مخالفت با بازگشت به پیمان آسمان‌های باز را به متحدانش اعلام کرده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری گزارش داده‌اند دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به متحدانش اطلاع داده بازگشت به پیمان آسمان‌های باز به روسیه سیگنال غلط ارسال خواهد کرد.  به نوشته خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در یادداشتی که در وبگاه «دیفنس نیوز» منتشر شده آمده است که ایالات متحده به متحدان خود اطلاع […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری گزارش داده‌اند دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به متحدانش اطلاع داده بازگشت به پیمان آسمان‌های باز به روسیه سیگنال غلط ارسال خواهد کرد.

 به نوشته خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در یادداشتی که در وبگاه «دیفنس نیوز» منتشر شده آمده است که ایالات متحده به متحدان خود اطلاع داده که هرگونه اقدام در پیوستن مجدد به پیمان آسمان‌های باز، پیامی اشتباه به روسیه ارسال می‌کند.

بر اساس این گزارش، این موضع گیری با انتقادهای گذشته بایدن از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در خروج از پیمان آسمان‌های باز مغایرت دارد.

پیمان آسمان‌های باز به کشورهای عضو اجازه می‌دهد از حریم هوایی یکدیگر برای پروازهای تجسسی استفاده کنند.  این معاهده بین ۳۴ کشور جهان منعقد شده و هدف از آن ایجاد درکی متقابل بین کشورهای امضاکننده در خصوص تحرکات و فعالیت‌های نظامی احتمالاً نگران‌کننده بوده است.

روسیه و آمریکا جزو اولین کشورهایی بودند که این معاهده را تصویب کردند؛ معاهده‌ای که در  سال ۱۹۹۲ امضا شد و از اول ژانویه ۲۰۰۲ اجرایی شد. جو بایدن در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصمیم ترامپ برای خروج از این معاهده را کوته‌فکری خواند و گفت، این اقدام تنش‌ها میان غرب و روسیه و همچنین خطر محاسبات غلط و یا احتمال درگیری را افزایش می‌دهد.

وزارت خارجه روسیه چندی قبل اعلام کرد که خروج آمریکا از این پیمان به دلایل واهی صورت گرفته و توازن منافع کشورهای عضو در پیمان را بر هم زده و کارایی آن را به شدت مختل کرده است و دیگر نمی‌توان از این پیمان به عنوان ساز و کاری برای توسعه امنیت و اعتماد میان اعضاء بهره برد.

انتهای پیام/