آمادگی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز برای ارائه خدمات آزمایشگاهی به پژوهشگران شمالغرب کشور
آمادگی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز برای ارائه خدمات آزمایشگاهی به پژوهشگران شمالغرب کشور
رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز از آمادگی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز برای ارائه خدمات آزمایشگاهی به پژوهشگران شمالغرب کشور در راستای حل مشکلات پژوهشگران در دوران شیوع کرونا خبر داد.

به گزارش قلم پرس ابوالفضل توتونچی در این خصوص گفت: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز به عنوان یکی از مراکز مهم آزمایشگاهی در شمال غرب کشور و عضو شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) است.

وی افزود: پژوهشگران با استفاده از این سامانه می‌توانند با سفارش دادن  آنالیزهای لازم، در کوتاه‌ترین زمان ممکن  از تجهیزات موجود در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به وجود ۹ آزمایشگاه تخصصی با ۵۰ دستگاه  پیشرفته در رشته‌های متعدد در این مرکز اظهار کرد: این مرکز جزو مدرن‌ترین  مراکز آزمایشگاهی بوده و دارای دستگاه‌های کمیابی در زمینه فن آوری نانو از قبیل دستگاه SEM (میکروسکوپ الکترونی روبشی) است که بمباران الکترونی تصاویر اجسامی به کوچکی ۱۰ نانومتر را برای مطالعه تهیه کرده و دارای فیلمان انتشار میدانی (Field Emission) است.

توتونچی اضافه کرد: دقت تجزیه و تحلیل  این دستگاه تا پنج نانو متر بوده و قدرت بزرگنمایی آن تا ۵۰۰ هزار برابر با اعمال ولتاژ kv30 و مجهز به  دتکتورهای مختلف است و قابلیت آنالیز کیفی (نوع عناصر و فازهای تشکیل دهنده ماده) و کمی (مقدار و کمیت عناصر) نمونه‌ها را دارد.

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز با اشاره  به فرآیند  پذیرش سفارش و  نوبت گیری انجام آنالیز از طریق سامانه و تلفن گفت: کادر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز با وجود تعطیلی دانشگاه‌ها توانستند با رعایت پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت، سفارش‌های قبلی آزمایشگاهی را به پایان برسانند.

وی، بیان کرد: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز آمادگی دارد تا در سال جهش تولید و با توج  به شرایط پیش آمده ناشی از شیوع کرونا در راستای رفع مشکلات پژوهشگران، اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی کلیه امور آزمایشگاهی را در اسرع وقت، دقت بالا و هزینه متعارف انجام دهد.

بر اساس این گزارش، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز علاوه بر دارا بودن امکانات تخصصی آزمایشگاهی در زمینه آب و پساب، علوم اعصاب شناختی، پیش نشانگرهای زمین لرزه، سلول‌های بنیادی و زیست فناوری، شیمی مدرن، کارگاه فرآوری مواد پیشرفته، مخازن هیدروکربنی و ازدیاد برداشت، مواد پیشرفته، نانوفناوری، آبیومکانیک، پلیمر و مواد هوشمند و MoldiTof با بیش از ۵۰ دستگاه مجهز، با آزمایشگاه‌های ۱۵ دانشکده در سطح دانشگاه تبریز نیز همکاری داشته و می‌تواند نیاز پژوهشگران در ۷۰ زمینه آزمایشگاهی را از طریق دانشکده‌ها پشتیبانی و حل کند.

انتهای پیام