آذربایجان‌شرقی ظرفیت‌های کم‌نظیری دارد
آذربایجان‌شرقی ظرفیت‌های کم‌نظیری دارد
مستشار نظامی سابق ایران در سوریه می‌گوید: آذربایجان‌شرقی فرصت‌های کم‌نظیری دارد و در کنار مردم سخت‌کوش، از ظرفیت‌هایی چون هم‌جواری با کشورهای قفقاز، نزدیکی به آسیای میانه و ترکیه نیز برخوردار است.

به گزارش قلم پرس، سردار محمدرضا اسد بیگی در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن گلایه از کوتاهی‌های صورت‌گرفته در خصوص بهره‌برداری از فرصت‌های بی‌نظیر کشور سوریه برای جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: با شناختی که از صنایع، نیازمندی‌ها و پتانسیل‌های صنعتی و اقتصادی کشور سوریه دارم عرض می‌کنم، با تعامل و بسترسازی برای حضور صنعتگران و محصولات استان‌های صنعتی مانند آذربایجان‌شرقی، تهران، خراسان، اصفهان و سایر استان‌ها اتفاقات خوبی در حوزه اقتصاد کشورمان خواهد افتاد که نیازمند همت، جدیت و برنامه‌ریزی ویژه در این راستا هستیم و انصافا امروز دولت این کشور نیز از همکاری‌ها و فراهم‌سازی بسترهای لازم مضایقه نمی‌کند.

اسد بیگی افزود: به‌عنوان کسی که از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان آذربایجان‌شرقی و نیازها و تمایل دولت و مردم سوریه اطلاعاتی دارم؛ معتقدم که عدم معرفی پتانسیل‌های متقابل اقتصادی ایران و سوریه یکی از مسائلی است که در حداقل زمان ممکن باید حل شده و از این پتانسیل‌ها بهره‌برداری شود، همچنان که کشورهایی چون روسیه و ترکیه زودتر از ما در این حوزه فعال شدند و در حال ورود گسترده در بازارهای این کشور هستند. استان آذربایجان‌شرقی فرصت‌ها و ظرفیت‌های کم‌نظیری دارد و در کنار مردم سخت‌کوش و اهل صنعت و تولید، از ظرفیت‌هایی چون منطقه آزاد ارس، هم‌جواری با کشورهای قفقاز، نزدیکی به آسیای میانه و ترکیه نیز برخوردار است و گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای حوزه قفقاز یک امر ضروری بوده و باید مسئولین با همت مضاعف، راه شکوفایی اقتصادی و صنعتی را برای استان‌های مرزی و کشور عزیزمان هموار نمایند.

این مستشار نظامی سابق کشورمان در سوریه خاطرنشان کرد: دستگاه‌های متعددی مانند وزارت امور خارجه، وزارت صنایع و سایر دستگاه‌ها با تشکیل کارگروه‌های اقتصادی می‌توانند روند را تسریع کنند و البته با مشارکت استان‌های صنعتی در این اتفاق مهم باید یک کار جهادی شکل بگیرد و بخش کوچکی از زحمات و جان‌فشانی‌های شهدای مدافع حرم در کشور سوریه در بعد اقتصادی و مقابله با تحریم‌ها نمایان گردد.

وی افزود: این قابل قبول و پذیرش نیست که کشوری مانند ترکیه که روابط مناسبی با دولت سوریه نداشته است، از نظر تبادلات تجاری چندین برابر کشورمان در اقتصاد سوریه سهم داشته باشد. ما در زمینه تولید مصالح ساختمانی قوت‌های بسیاری داریم و از طرفی در سوریه نیز فرصت عظیم بازسازی شهرها و ابنیه این کشور وجود دارد برای نمونه چندی پیش جایی دیدم که قیمت یک شیر معمولی ایرانی که خواهان زیادی هم در این کشور دارد چندین برابر قیمت آن در ایران در بازارهای سوریه به فروش می‌رسد.

اسد بیگی گفت: ما نباید فرصت پروژه‌های ساختمانی که یک صنعت اشتغال‌زا است و نیاز ضروری کشور سوریه نیز هست را از دست بدهیم. صنعت ما به خوبی پاسخگوی بخش عمده‌ای از نیازهای سوریه است و ما باید برای گفت‌وگو و تعامل تجار و صنعت‌گرا ایرانی بسترسازی کنیم و البته در کوتاه‌ترین زمان ممکن این اتفاق باید رقم بخورد چون تاخیر که تا حدودی هم‌اکنون نیز اتفاق افتاده است باعث می‌شود ما این بازار بزرگ را از دست بدهیم و این انفعال غیر قابل توجیه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم در اولین فرصت نمایشگاه‌های دائمی و موقت معرفی و عرضه محصولات ایرانی را در این کشور پرپا کنیم و ظرفیت‌های هر دو کشور معرفی شوند.