آبخیزداری مهمترین راهکار عبور از خشکسالی/ رساله‌ها و پایان‌نامه‌های در دبیرخانه‌ها خاک می خورند!
آبخیزداری مهمترین راهکار عبور از خشکسالی/ رساله‌ها و پایان‌نامه‌های در دبیرخانه‌ها خاک می خورند!

به گزارش قلم پرس از تبریز، سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز  در آیین رونمایی از کتاب نظام موضوعات برنامه علمی مدیریت و مهندسی  محیط زیست و توسعه پایدار حوزه آبریز دریاچه ارومیه ضمن تسلیت شهادت ام ابیها، حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: ما در همه حوزه‌ها اگر […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز  در آیین رونمایی از کتاب نظام موضوعات برنامه علمی مدیریت و مهندسی  محیط زیست و توسعه پایدار حوزه آبریز دریاچه ارومیه ضمن تسلیت شهادت ام ابیها، حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: ما در همه حوزه‌ها اگر بخواهیم موفقیت‌هایی چشمگیری را بدست بیاوریم باید پشتوانه علمی و پژوهشی داشته باشیم.

وی افزود: اهالی صنعت در کار خودشان اگر می‌خواهند موفقیت‌هایی داشته باشند باید با دانشگاه‌ها ارتباط تنگاتنگ داشته باشند.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری همیشه بدست اندرکاران اقتصادی دولت این سفارش را داشته و دارند که با دانشگاه‌ها چفت بشوند، افزود: بنده هر زمانی که برای بازدید به پارک علم و فناوری می روم به وجود جوانان برجسته  و دانشمندمان که در تمام حوزه‌ها موفقیت‌های چشمگیر داشته و دارند احساس غرور می‌کنم.

وی ادامه داد: اما به نظر می‌رسد حمایت لازم از این‌ها نمی‌شود، باید از این شرکت‌های دانش بنیان و جوانانی که در حوزه علم و فناوری موفقیت‌هایی بدست می‌آورند حمایت بیشتری کنید.

آل‌هاشم تصریح کرد:  بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  این همه پیروزی توسط دانشمندان بدست آمده است، مقام معظم رهبری اعتقاد بسیاری به ارتباط صنعت با دانشگاه دارند حتی در نیروهای مسلح نیز در سایه ارتباط با حوزه های دانشگاهی است که حرف اول را می زنیم.

وی با بیان اینکه مسئله آب و خشکسالی که وجود دارد مربوط به کشور ما نیست، بلکه  جهان به خشکسالی مبتلا شده است و ما نیز  اسراف زیاد داریم، اظهار داشت: بحث آبخیزداری یکی از راه‌های مهم  برای جلوگیری از خشکسالی است، در حوزه کشاورزی استفاده از آبیاری قطره‌ای بسیار می‌تواند به این بحث کمک کند که متاسفانه جدی نمی‌گیریم.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: در مسئله دریاچه ارومیه هم، همین کار علمی شما خیلی ارزش دارد در صورتی که این نتیجه چندین ساله شما در اختیار کسانی که مسئولیت اجرایی این کار را دارند قرار داده شود تا از آن استفاده کنند قطعا تاثیر گذار خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه اکثر رساله‌ها و پایان‌نامه‌های ما در آرشیو مرکز یا دبیرخانه‌ها خاک می‌خورند و استفاده نمی‌شود، اینکه شما این همه دانشجویان را در مقاطع مختلف به بحث محیط زیست سوق دادید خیلی ارزشمند است اما باید از اینها استفاده شود.

آل‌هاشم افزود: اینکه  چالش‌ها را احصا کردید ارزشمند است، اما باید این مسئله در نشست‌های هم اندیشی با مسئولان دست اندرکار بررسی شود، همچنین انتظار داریم کارگاه‌های آشنایی با مراکز تحقیقاتی و کارآفرینی و نوآوری در مراکز تحقیقاتی قوت بگیرد و کسانی که در امر محیط زیست فعالیت می‌کنند از آن استفاده کنند. 

امام جمعه تبریز افزود: راهکار دیگر اینکه باید از ظرفیت عظیم پژوهش‌ها و نتایج علمی دانشمندان و دانشگاهیان  و حتی تشکل‌های مردم نهاد استفاده شود.

عزیز جوانپور، رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان گفت: اینکه حوزه آبریز دریاچه ارومیه جزو مسایل و مشکلات مهم استان بوده و از تاکیدات شما نیز است از این رو مرکز تحقیقات حوزه آبریز دریاچه ارومیه در واحد تبریز شکل گرفت و ماموریت ویژه داده شد تا جالش های دریاچه ارومیه در قالب برنامه علمی احصا شود .

وی افزود:  در این رابطه ۴۱ چالش با ۳۲۰۰ زمینه پژوهشی ایجاد شده و سامانه پژوهش یار دانشگاه بارگذاری شده است ، همچنین ۱۵ هزار پایان نامه توسط دانشجویان ارایه شده تا موضوع حوزه آبریز دریاچه ارومیه بررسی علمی شود. 

انتهای پیام/