رضا کریم نژاد امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: طی ۸ ماهه امسال نزدیک به ۲۰ درصد تصادفات منجر به فوت افزایش داشته بطوری که ۴۶۲ نفر در جاده‌های استان به واسطه تصادف جان خود را از دست داده‌اند که متاسفانه ۷۶ نفر بیشتر از پارسال فوتی داشته‌ایم. وی افزود: در ۸ […]

 رضا کریم نژاد امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: طی ۸ ماهه امسال نزدیک به ۲۰ درصد تصادفات منجر به فوت افزایش داشته بطوری که ۴۶۲ نفر در جاده‌های استان به واسطه تصادف جان خود را از دست داده‌اند که متاسفانه ۷۶ نفر بیشتر از پارسال فوتی داشته‌ایم.

وی افزود: در ۸ ماهه گذشته حدودا ۳۸۶ مورد تصادف گزارش شده که حکایت از ۱۴ درصد افزایش در تصادفات دارد و به طور میانگین و براساس آمار اشاره شده متاسفانه در هر تصادف ۱.۲ نفر فوتی وجود داشته است.

 کریم‌نژاد با اشاره به اینکه ۵۵ درصد تصادفات در شعاع ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها اتفادق افتاده تاکید کرد: ۵۰ درصد تصادفات نیز در نقاط حادثه خیز جاده‌ای آذربایجان شرقی ثبت شده است.

کاهش نقاط حادثه‌خیز آذربایجان‌شرقی

وی با اعلام کاهش نقاط حادثه خیز استان نسبت به دو سال قبل اظهار داشت: نقاط حادثه خیز جاده های آذربایجان شرقی از ۱۳۴ نقطه در سال ۹۸ به ۷۱ نقطه طی سال ۹۹ کاهش یافته و با آرام سازی و آشکارسازی برخی نقاط رفع حادثه شده و تعدادی از مناطق نیز با اقدامات بلند مدت از جمله ایجاد ترددگاههای غیر همسطح نسبت به تامین تردد بدون حادثه خودروها اقدام صورت گرفت.

مسیر مراغه- هشترود اکنون پر حادثه‌ترین جاده برون شهری آذربایجان شرقی

وی از محور مراغه- هشترود به عنوان پر حادثه ترین جاده برون شهری یاد کرد و گفت: گستره نقاط حادثه خیز تمام محورهای استان را شامل می‌شود و از سه راهه هریس، ملکان، شهرک شهید سلیمی، میانه، قوریگول، کندورود و … به عنوان نمونه می توان اشاره کرد.

این مقام ارشد استانی در حوزه راه با اذعان به اتمام مسیر اهر به عنوان حادثه خیزترین جاده استان بعداز ۲۰ سال و تحقق آرزوی ساکنان چندین ساله شهروندان این شهرستان افزود: جذب اعتبار برای رفع نقاط حاده خیز ضرورتی اجتناب ناپذیر است که متاسفانه استان در این مورد چندان توفیق قابل لمسی نداشته و حتی می توان به این موضوع اعتراف کرد که از امکانات و تجهیزات موجود و بالفعل در خود استان نیز به نحوه احسن برای رسیدن به اهداف تعریف شده در زمینه رفع نقاط حادثه خیز بهره برداری و استفاده نمی شود.

بی‌خیالی چهار پنجم دستگاه موظف در تصادفات جاده ای

کریم نژاد موضع تلخ دیگری را نیز یادآور و ابراز داشت: متاسفانه در بحث تصادفات جاده‌ای تنها ۵ یا ۶ دستگاه از راهداری، پلیس راه و هلال احمر تا خبرگزاری ها احساس وظیفه می کنند در حالی که بیش از ۳۰ دستگاه و ارگان مانند دانشگاه، آموزش و پرورش، حوزه بهداشت و درمان، و … دخیل و دارای وظایف تعریف شده و نقش غیرقابل انکار می باشند که هیچ کدام پای کار نیستند و حتی در برخی موارد خود زمینه ساز ایجاد مشکل در حوزه حمل و نقل برون شهری می شوند.

وی از سازمان صنعت و معدن به عنوان یکی از ارگان‌ها تاثیرگذار نام برد و تصریح کرد: متاسفانه این سازمان نه تنها احساس وظیفه در این بخش را به فراموشی سپرده بلکه با صدور مجوزهای بدون نظارت و ارزیابی شده مثلا در بخش معدن باعث افزایش نقاط حادثه خیز ترددگاههای برون شهری می شود و یا با استقرار امداد خودرها که خود باید منجی تصادفات باشند در سطح جاده ها بدون ارزیابی به وفور دلیل تصادفات می‌شوند بطوری که در آخرین کنترل به تبع بروز حادثه‌های متعدد ناشی از لغزنده شدن جاده‌ها مشخص شد محموله‌های سوختی که این خودروهای دارند حال به عمد یا سهواً با پخش شدن در سطح جاده باعث لغزندگی و بروز حوادث ناگوار شده که با جمع آور و ممنوعیت حمل چنین بارهایی توسط امداد خودروها از این قبیل اتفاقات جلوگیری شد.

گزارش فارس حاکی است،  آذربایجان شرقی با نزدیک به ۱۵ هزار کیلومتر راه که ۱۰ هزار کیلومتر آن راه روستای و ۵ هزار کیلومتر باقی مانده راه‌های اصلی، فرعی، آزاد راه و بزرگراه را شامل می شود یکی از پر راه‌ترین استان‌های کشور محسوب می شود بطوری که با این آمار و ارقام سهم استان از حدود ۹۶ هزار کیلومتر راه موجود در کشور بیش از ۵ درصد می باشد و در حال حاضر به نظر می رسد این ۵ درصد راه کشور نیازمند توجه ویژه در بخش عمرانی و تجهیزات فنی می باشد تا بتوان سفر سالم و ایمن را برای هموطنان در این منطقه کوهستانی رقم زد.

انتهای پیام/۶۰۰۱۴