به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خدیوی، مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز عبادی و‌ سیاسی جمعه که با حضور پر شکوه نمازگزاران  و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد، اظهار کرد:  ۲۷ آذر و سالروز […]

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خدیوی، مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز عبادی و‌ سیاسی جمعه که با حضور پر شکوه نمازگزاران  و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد، اظهار کرد:  ۲۷ آذر و سالروز شهادت بزرگوار شهید مفتح به روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است. 

وی با بیان اینکه اسلام و رسالت پیامبراکرم (ص) از چند عنصر اصلی تشکیل شده است که یکی از آنها علم و دانش است، گفت: مبارزه با جهل و جهالت مبنای اصلی رسالت پیامبر اکرم بود به طوریکه در زمان رسالت ایشان فقط ۲۳ نفر سواد داشتند ولی با اجرای رسالت ایشان این رقم روز به روز افزایش یافت و در قرن دوم هجری بخش عظیم آن زمان علم اسلامی و گستره دانش اسلامی و تمدن اسلامی مستولی یافت. 

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان افزود: دانش دانشمندان در جهان یونان باستان در جهان اسلام ترجمه یافت و بخش دیگری از علوم را هم خود مسلمانان تاسیس کردند. 

وی با اشاره به تاسیس دارالحکمه، بیت الحکمه در جهان اسلام گفت: با حمله مغولان به ایران این افزایش علم با افول روبه‌رو شد و این مغولان بخش زیادی از سرمایه علمی جهان اسلام‌ را به آتش کشیدند. 

خطیبی اذعان داشت: حکیمان و عالمان آن زمان برای اینکه مغولان را سر به راه کنند، خون دل‌ها خوردند. 

وی با تاکید بر اینکه با گذشت زمان به این پی برده شد که خداوند این قدرت را به انسان داده است تا بتواند کائنات را بشناسد، گفت: کتب‌های مختلف ابوعلی سینا در دنیای عرب و‌به فراتر از خود ایران محبوبیت دارد و به عبارتی در برهه‌ای میزان علم مسلمانان به قدری افزایش یافت که غربی‌ها از آن استفاده می‌کردند.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان توضیح داد: امیرکبیر با توجه به افزایش علم در جهان به این نتیجه رسید که باید دانشسراهای زیادی ایجاد کند ولی به این نکته نیز توجه می‌کرد که اگر اساتید از خارج بیاورد شاید باعث رسوخ سبک تربیتی آنها در ایران شود از این‌رو قوانینی در این خصوص وضع‌ کرد. 

وی ادامه داد: به جهت دخالت‌های انسان‌های بی‌هویت و روشنفکر غرب‌زده باعث شدند تا افزاد بومی که قرار بود در دانشسراها استفاده شوند حذف شود و در نتیجه منجر به ایجاد تقابل بین دو نهاد دانشگاه و نهاد دینی شد. 

وی متذکر شد: تاریخ گواه این است که هر وقت دو نهاد حوزه و دانشگاه به هم نزدیک شدند، موفق شده و برعکس هر وقت از هم دور شدند با مشکلات جدی روبه‌رو شده‌ایم. 

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان بیان کرد: یکی از دستاوردهای بزرگ وحدت حوزه و دانشگاه، انقلاب بزرگ اسلامی ایران است. 

وی افزود: این انقلاب با اندیشه‌های متعالی امام رقم خورد و آنهایی که به ایشان لبیک گفته و اندیشه ایشان را  به ساختار، قانون اسلامی، مردم سالاری دینی تبدیل کنند، وحدت حوزه و دانشگاه بود. 

خدیوی تاکید کرد: وحدت حوزه و دانشگاه انقلاب را متولد و آن را مدیریت کرد و در هشت سال دفاع مقدس نیز اینگونه بود. 

وی ادامه داد: برای هر روز جنگ تحمیلی یک روحانی شهید شده است. 

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان  ابراز داشت: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی علم در همه بخش‌هاست. 

وی ادامه داد: الان مذاکره کننده‌های کشور ایران با دو استعمار پیر انگلیس و آمریکا سر علم مذاکره می‌کنند چراکه ما که معتقدیم برای توسعه علم نباید محدودیت باشد. 

خطیبی گفت: تمام انبیا دو شعار توحید و وحدت دارند؛ وحدت بین شیعه و سنی، بین حوزه و دانشگاه ضروری و پرخیر و برکت است. 

وی متذکر شد: باید مراقب افرادی شد که وحدت‌شکنی کرده و افراط و تفریط پیشه می‌کنند. 

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان با تاکید بر اینکه علم با تمام جوانب برای ما نیاز است، گفت: مبادا برخی‌ها این مساله را بر هم زده و وحدت‌شکنی کنند. 

وی به یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب در زمینه کرونا اساره کرد و دستاوردهایی از قبیل ساخت واکسن در کشور را یادآور شده و گفت: در این میان برخی‌ها می‌خواهند با طب سنتی به مبارزه با طب مدرن بروند و حتی علیه واکسن حرف می‌زنند و گمان می‌کنند با دو دمنوش می‌توانند با کرونا مبارزه کنند در حالی که این حرف‌ها آسیب می‌زند. 

انتهای پیام/۶۰۰۲۷