به گزارش قلم پرس،محمدرضا روشنی روز شنبه ۲۱ مهر ماه در نشست با اصحاب رسانه با محوریت مشکلات ترافیکی و راه حل ها و مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تبریز گفت: طرح جامع حمل و نقل تبریز با حضور مدیران شهرداری و متولیان حوزه شهری مورد بررسی و مطالعات پژوهشی قرار گرفته است که این طرح در ۲۰ سال گذشته طراحی شده بود که مستلزم بازنگری هر ۱۰ سال یکبار است.
وی فزود: یکی از مهمترین مطالبات شهروندان در تمامی کلانشهرهای کشور بحث ترافیک بوده که دیدگاههای متفاوت مردم را در پی دارد، از این رو نظر مردم در این زمینه برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. حمل و نقل ترافیک یکی از موضوعاتی است که بر حوزه های مختلف شهری از جمله اقتصاد شهری تاثیر بسیار زیادی دارد؛ چراکه مصرف بالای سوخت در اثر ترافیک بر اقتصاد شهروندان عزیز بسیار تاثیرگذار است.
محمدرضا روشنی همچنین خاطرنشان کرد: نخستین بار در سال ۱۳۸۵ طرح جامع حمل و نقل تبریز انجام گرفت که برای دومین بار این طرح ضمن مطالعات پژوهشی در تبریز مورد بررسی قرار می گیرد؛ در گذشته مقرر گشته بود تا این طرح مطالعاتی در اسرع وقت صورت پذیرد اما از آنجایی که با ویروس منحوس کرونا مواجه شدیم نتوانستیم با مطالعات انجام شده در آن زمان پیک برای آینده ترافیکی استان برنامه ریزی نمائیم بدین ترتیب مطالعات در این راستا به تعویق افتاد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز افزود: اقتصاد و عدالت از اصول بیانیهی دوم انقلاب است که هر ارگانی موظف به عملی کردن این دو مولفه است، مانیز تلاش کردهایم تا این مولفه را در حوزهی خود اجرا کنیم. در اولین دوره از مطالعات موفقیتی قریب بر ۱۰ الی ۱۵ درصد حاصل گشت که ضمن تجربه گرفتن از دوره اول تلاش بر رفع ضعف های موجود در این حیطه کردیم که در این راستا دانشگاه ها از جمله نهاد هایی هستند که می توانند در اجرای این طرح ما را یاری نمایند.
این مقام مسئول ادامه داد: سیستم حمل و نقل پاک، با قیمتی به صرفه و سریع و پایدار از مهم ترین اهداف ما است که با بهره برداری از پتانسیل های هوش مصنوعی می توان به این هدف نهایی رسید. هزینه ای که شهرداری برای حمل و نقل و ترافیک شهری صرف می کند بالغ بر ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که اجرا طرح مطالعاتی ترافیکی در کشور ما بر اساس مقرراتی معین صورت می گیرد که ما نمی توانیم از این مقررات خارج شویم اما خود را موظف می دانیم تا این طرح را به بهترین نحو اجرا کنیم.
وی افزود: مرکز شهرها باید مانند تمام کلانشهرهای دنیا به پیاده راه تبدیل شود، مجتمع پزشکان و دفترهای وکالتی از جمله مکانهایی هستند که موجب ترافیک شهری میشوند، در قانون هیچ منعی برای صدور مجوز خدماتی به پزشکان وجود ندارد و پزشکان در هر کاربری میتوانند طبابت کنند.
مدیر عامل سازمان مدیریت مهندسی و شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز نیز در ادامه این جلسه عنوان کرد: ترافیک و سپس آسفالت شهری از جمله مشکلات مهم شهر تبریز هستند که روزانه بیش از ۴۰ هزار خودرو از شهرهای اطراف وارد تبریز می شوند.
وی افزود: در نتیجهی این حجم از تردد و ترافیک هر دو روز یکبار شاهد فوت یک نفر در تبریز هستیم، ثبت روزانه ۷۰۰ مورد سانحهی رانندگی در سطح شهر هشدار دهنده است.
محبوب عبدالله پور اظهار کرد: مکان و عوارض رایگان از سوی شهرداری به صورت رایگان در اختیار سرمایه گذاران جهت ساخت پارکینگ قرار می گیرد اما متاسفانه سرمایه گذاران تمایلی برای ساخت پارکینگ ندارند.
وی در پایان اذعان شرح داد: ۸۰ درصد پارکینگها و پارکهای حاشیهای ما را اصناف و کسبه مشغول کردهاند، تمامی ارگانهای دولتی باید برای رفع ترافیک برنامه داشته باشند.
انتهای پیام/س/ر/