۹۲ درصد واحدهای داخل در شهرک ها صنایع کوچک هستند
۹۲ درصد واحدهای داخل در شهرک ها صنایع کوچک هستند

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه ۲ هزار و ۲۰۳ واحد صنعتی  در شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان‌ شرقی مستقر هستند، گفت: از این تعداد۲هزار و ۴۸ واحد جزو صنایع کوچک هستند که ۹۲ درصد واحدهای داخل در شهرک ها را تشکیل می دهند. به گزارش  قلم پرس، مرتضی نیرومند طی نشست خبری، […]

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه ۲ هزار و ۲۰۳ واحد صنعتی  در شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان‌ شرقی مستقر هستند، گفت: از این تعداد۲هزار و ۴۸ واحد جزو صنایع کوچک هستند که ۹۲ درصد واحدهای داخل در شهرک ها را تشکیل می دهند.

به گزارش  قلم پرس، مرتضی نیرومند طی نشست خبری، ضمن ارایه گزارشی از عملرک شرکت شهرک های صنعتی در سال جاری و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص صنایع کوچک، اظهار داشت: ۹۲ درصد صنایع کشور را صنایع کوچک با ۴۲ درصد اشتغال و۲۴ درصد سرمایه‌گذاری تشکیل می دهند که ۱۷ درصد صادرات کشور از طریق صنایع کوچک انجام می شود

وی در ادامه با اشاره به افزایش ۳۲ درصدی صادرات صنایع کوچک از ابتدای امسال تاکنون به نسبت ۴ ماهه مشابه سال قبل، افزود: همچنین ۴۲ درصد اشتغال و کارآفرینی توسط صنایع کوچک صورت می‌گیرد و  این در حالی است که فقط ۲۴ درصد سرمایه‌گذاری‌های کشور در این بخش متمرکز شده است.

رشد ۳۲ درصدی صادرات صنایع کوچک

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان‌ شرقی گفت: ۲ هزار و ۲۰۳ واحد صنعتی  در شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان‌ شرقی با ۵۵ هزار و ۶۵۰ نفر اشتغال مستقر هستند و از این تعداد۲هزار و ۴۸ واحد جزو صنایع کوچک هستند که ۹۲ درصد واحدهای داخل در شهرک ها را تشکیل می دهند.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در چندین مورد بر لزوم حمایت از صنایع کوچک و متوسط برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی تاکید فرموده‌اند و این امر وظیفه را برای همه ما در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی سنگین کرده است.

نیرومند با بیان اینکه حمایت از صنایع کوچک بومی مناطق جزو سیاست‌ها و اولویت‌های برنامه‌ای شهرک‌های صنعتی استان است، اظهار داشت: در سال ۹۵ پنج کنسرسیوم صادراتی آجیل و خشکبار، سبزه و کشمش ملکان و بناب، لوازم خانگی تبریز و حوله اسکو تشکیل شده است.

وی بر توسعه شهرک‌های صنعتی تقاضامحور تاکید کرد و گفت: از ۵۴ شهرک صنعتی و ناحیه صنعتی استان در ۴۶ شهرک واگذاری زمین انجام شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان‌ شرقی در بخش دیگری از سخنان خود از توسعه شهرک سلیمی در ۴۸۰ هکتار زمین همزمان با هفته دولت امسال خبر داد و گفت: این شهرک در حال حاضر در ۹۰۰ هکتار در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

وی توسعه شهرک مصالح ساختمانی در ۸۰ هکتار را از دیگر برنامه‌های شهرک‌های صنعتی در راستای توسعه شهرک‌های تقاضا محور استان خبر داد و گفت: در شهرک صنعتی تبریز ۴ نیز در ۱۴۰ هکتار شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع دانش سلامت مستقر می‌شوند.

نیرومند کلنگ‌زنی شهرک سنگ آذرشهر و شهرک صنعتی اسکو را همزمان با هفته دولت امسال خبر داد و افزود: شهرک سنگ آذرشهر در قالب توسعه شهرک سلیمی در ۱۰۰ هکتار به منظور فرآوری سنگ انجام می‌شود.

بخشودگی جرایم دیرکرد صنعتگران مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی

وی از بخشودگی ۴۰۰ میلیارد تومانی جرایم دیرکرد صنعتگران مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خبر داد و گفت: بسته‌های تشویقی جامعی به منظور حمایت از صادرات و واردات محصولات تولیدی در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان‌ شرقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۱ درصد واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی زیر ۵۰ درصد، ۳۶ درصد بالای بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و ۲۳ درصد بالای ۷۰ درصد فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: از واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان‌ شرقی یک‌هزار و ۸۲۹ واحد فعال و ۳۸۳ واحد صنعتی غیرفعال است.

ایجاد شهرک صنعتی ایران و چین در تبریز

نیرومند در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با هماهنگی‌های صورت گرفته بین ایران و ترکیه قرار شده به جای راه‌اندازی شهرک صنعتی مرزی، شهرک‌های مشترک صنعتی در خاک دو طرف ایجاد شود، گفت: بر این اساس ایران در شهرهای وان و ارزروم و کشور ترکیه در ارومیه و تبریز شهرک صنعتی ایجاد کرد که علاقمندی ترکیه‌های براساس زیرساخت‌های لازم بر ایجاد شهرک صنعتی در شهرک بعثت بیشتر است.

وی همچنین از ایجاد شهرک صنعتی ایران و چین اشاره‌ای کرد و گفت: چینی‌ها علاقمند هستند در ایران به سرمایه‌گذاری و تولید مصالح ساختمانی بپردازند که ایجاد شهرک مشترک ایران و چین در توسعه شهرک مصالح ساختمانی در نظر گرفته است.

نیرومند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تامین نقدینگی واحدهای صنعتی مهم‌ترین مشکل تولید است، گفت: مقرر شده واحدهای راکد یا زیر ظرفیت که در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام می‌کنند در قالب کارگروه‌های استانی تسهیل و رفع موانع تولید به بانک‌ها معرفی شوند.

وی با انتقاد از عدم استقبال واحدهای صنعتی از تسیهلات در نظر گرفته شده گفت: تا به امروز برای ۲۳ واحد صنعتی ۱۴ میلیارد تومان با سود ۱۸ درصد پرداخت شده است.